0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Pressefoto
Foto: Pressefoto

Skolerne har en afgørende rolle i at levere og udfærdige undervisning af høj kvalitet, og det er ledelsens ansvar at sørge for, at det sker i praksis, skriver Jan Nymark Thaysen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skolemonitor@pol.dk


Debat: Nyt fokus på skoleledelse skal løfte folkeskolens undervisning

Danmark er blandt de dårligste lande i verden til at bryde den negative sociale arv i uddannelse. Det vil Aalborg forsøge at ændre med indsatsen ’Professionel Læringsledelse’. For skoleledelsen er afgørende, skriver Aalborgs nye skolerådmand, Jan Nymark Thaysen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Folkeskolen er en af de mest centrale institutioner i Danmark.

Med tilbuddet om gratis skolegang er den en grundpille i vores velfærdsstat, som bidrager til, at vi kan opretholde et stabilt, folkeligt udbredt og konkurrencedygtigt uddannelsessystem og arbejdsmarked.

Gratis skolegang er en grundpille i vores velfærdsstat

Alligevel er Danmark ifølge OECD fortsat blandt de dårligste lande i verden til at bryde den negative sociale arv i uddannelse.

Selvom det danske velfærdssamfund har forsøgt at skabe lige adgang til grundlæggende ydelser, er der fortsat uformelle barrierer, der begrænser nogle børn og unge i at nå deres fulde læringspotentiale.

Derfor har skolerne en afgørende rolle i at levere og udfærdige undervisning af høj kvalitet, og det er ledelsens ansvar at sørge for, at det sker i praksis – ellers kommer det til at gå ud over elevernes faglighed og i særdeleshed de børn, der kommer fra hjem med lav socioøkonomi.

Udnyt elevernes læringspotentiale

Hvis vi skruer tiden seks år tilbage, så var det første hovedmål med folkeskolereformen i 2014, at skolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres fulde læringspotentiale. Det andet hovedmål lød, at folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater.

En del af vores vision for folkeskolen i Aalborg Kommune er netop, at alle børn og unge skal blive så dygtige, som de kan, uanset forudsætninger.

På den måde er vi allerede - i hvert fald på papiret - godt på vej. Men vi er stadig langt fra mål.

Alle børn og unge skal blive så dygtige, som de kan, uanset forudsætninger

I Aalborg Kommune ligger vi over landsgennemsnittet i resultaterne på afgangsprøver og trivsel, men spredningen blandt eleverne er for stor.

Ifølge Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, Vive, er vi heller ikke på landsplan lykkes med at give de mere udfordrede elevgrupper et fagligt løft i perioden efter reformen sammenlignet med de øvrige elever.

Betydningen af social baggrund samlet set for elevernes faglige resultater, er heller ikke blevet mindre efter reformen, hvilket ellers var et af de centrale mål.

Det er i mine øjne noget, vi skal tage alvorligt, og derfor sætter vi nu med indsatsen Professionel Læringsledelse ind der, hvor vi mener, at vi kan skabe den største effekt.

Styrk skoleledelsen

Vi sætter først og fremmest ind i samarbejde med skolernes ledelse. Skoleledelsen spiller nemlig en nøglerolle, når det kommer til elevernes læring og trivsel.

Derfor har vi søsat Danmarks mest ambitiøse kompetenceløft for skoleledelser i samarbejde med ValueEd, anført af den norske professor Johan From, og med støtte fra A.P. Møller Fonden.

Professionel Læringsledelse har til formål at styrke skoleledelsernes forudsætninger for at kunne træffe de rigtige ledelsesmæssige beslutninger, der succesfuldt kan løfte elevernes faglige niveau og trivsel.

Skoleledelserne skal tættere på lærere og pædagogers arbejde

Et centralt mål i indsatsen er blandt andet, at skoleledelserne skal tættere på lærere og pædagogers arbejde ved systematisk at søge viden om, hvor hver enkelt skole har behov for udvikling og fornyelse.

Indsatsen lever ikke kun på den enkelte skole. Den lever også skolerne imellem og i tæt samarbejde med Skoleforvaltningen, som sideløbende udvikler en praksis, der skal understøtte skolerne både under og efter forløbet samt skabe sammenhæng mellem alle niveauer.

En afgørende forskel

Kompetenceløftet trækker på de gode erfaringer vi allerede har gjort i forbindelse med et pilotprojekt, hvor 10 skoleledelser fra Aalborg Kommune og 25 skoleledelser fra Københavns Kommune deltog i et treårigt forløb.

Erfaringerne herfra er så gode at vi tror på, vi kan gøre en afgørende forskel, når det handler om at indfri den enkelte elevs fulde læringspotentiale – selvfølgelig med elevernes trivsel som centralt omdrejningspunkt.

Professionel Læringsledelse skal blandt andet hjælpe skoleledelserne til at kunne analysere deres egen skole og planlægge indsatser, der sætter ind, hvor behovet er størst.

Skoleledelserne lærer at træffe beslutninger på baggrund af data, men ikke data for datas skyld.

Data dækker over meget mere end nuller og ettaller

Det er nemlig vigtigt at nævne, at data dækker over meget mere end nuller og ettaller. Det gælder i mindst lige så høj grad de observationer, som det pædagogiske personale allerede gør sig i løbet af skoledagen.

Af samme grund er det skoleledelsens opgave at støtte det pædagogiske personale, som er tættest på eleverne i dagligdagen, så de i samarbejde kan tilrettelægge og udvikle undervisning af høj kvalitet, så alle elever indfrier deres fulde læringspotentiale.

Nu har vi i Aalborg Kommune besluttet at lægge de første trædesten til fremtidens folkeskole og overføre de gode resultater, vi allerede har, til kommunens øvrige 41 skoler.

Vi ved, at det bliver hårdt arbejde, men det er min klare forventning, at vi med indsatsen vil komme til at rykke os på alle niveauer, hvilket vil være til glæde for alle i og omkring skolen.

Vi tager nu langt om længe de fornødne skridt mod en retfærdig folkeskole. Og det kan vi godt være stolte af.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-600 ord til debat.skolemonitor@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden