0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Privatfoto
Foto: Privatfoto

Cecilie Hammerstrøm og Sofie Kümpel, lærerstuderende.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skolemonitor@pol.dk


Lærerstuderende: Reformer historiekanonen! Den dyrker heltefortællinger og mangler nuancer

Historiefaget bærer et enormt dannelsespotentiale. Derfor ønsker vi et opgør med historiekanonen. Når vi underviser i ’augustoprør og jødeaktion’, bør vi også fortælle om de tyske flygtninge og tyskerpiger, skriver Cecilie Hammerstrøm og Sofie Kümpel, der er lærerstuderende.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Efter et år med Corona, Zoom-undervisning og virtuelle eksamener, er det lykkedes os – vi er færdige med historie!

I to år er vi gået i dybden med fagdidaktik og utallige historiske emner, men gang på gang er vi stødt på noget, som kan pisse enhver kritisk tænkende lærerstuderende af: Historiekanonen.

Et dannelsespotentiale

Historiefaget bærer, ligesom mange andre fag i den danske folkeskole, et enormt dannelsespotentiale.

Om dets potentiale kommer til sin ret, afhænger i vores optik fuldstændig af, om vi som historielærere formår at give vores eleverne kompetencer, der rækker ud over skoleverdenen – kompetencer som gør dem i stand til at forholde sig kritisk til deres omverden, se nuancer, stille spørgsmål og tage aktiv stilling.

Nuancer og inddragelse af de mørkere sider af dansk historie er afgørende for elevernes kritiske dannelse

Derfor ønsker vi et opgør med historiekanonen. Et opgør med de historiske heltefortællinger og manglende nuancer.

Nuancer og inddragelse af de mørkere sider af dansk historie er afgørende for elevernes kritiske dannelse, og for at give vores elever et helstøbt billede af dansk historie – kun sådan kan vi også bruge historien i fremtiden.

Vi er langt fra de første, der retter en lignende kritik af historiekanonen; vi melder os blot i koret af kritikere.

Udvid historien

Der skal ikke herske tvivl om, at undervisning i heltehistorier og den gode fortælling om Danmark er en vigtig del af historiefaget – men når vi underviser i ’augustoprør og jødeaktion’, så bør vi også fortælle om de tyske flygtninge og tyskerpiger.

Når vi underviser i ’ophævelse af slavehandel’, bør vi også arbejde med den danske rolle i trekantshandlen og vores eget slavebrug. Og når vi underviser i ’kvinders valgret’, så bør vi tale om den kamp, der ligger før og efter rettighedens indførsel.

Kanonen har ikke været revideret siden 2015, og her var det kun en fritagelse for den kronologiske rækkefølge, der blev ændret. De oprindelige punkter fra 2009 er stadig dem, der skal undervises i, i den danske folkeskole.

Når det vurderes, at kanonen ikke fungerer efter hensigten, og at punkterne ikke længere skal undervises i kronologisk rækkefølge, vækker det stor undren hos os, at man ikke tager punkterne op til revidering.

Vi skylder vores elever at give dem bedre muligheder for at navigere i et samfund, der langt fra er sort/hvidt

Så kære børne- og undervisningsminister, nu er det tid. Kanonpunkterne fra 2009 er uændrede, men verden ændrer sig fra dag til dag og bliver kun mere kompleks.

Vi skylder vores elever at give dem bedre muligheder for at navigere i et samfund, der langt fra er sort/hvidt. Det er vejen til at forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-600 ord til debat.skolemonitor@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Forsiden