0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kan vi skabe samtale hvor vi anerkender, at nogle har haft det ok under nedlukningen?, skriver lærer Nanna Begtrup Kristensen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skolemonitor@pol.dk

Lærer: Er det ok, hvis man har haft det godt under nedlukningen?

Selv om nedlukningen ikke er at foretrække, skal vi passe på, at det ikke bliver set som forkert, hvis man har nydt at have ekstra tid derhjemme, skriver lærer Nanna Begtrup Kristensen i dette debatindlæg.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Forleden havde vi i min 8. klasse besøg af Børns Vilkår over Teams. Vi fik et fint oplæg om deres tilbud til de børn og unge, som har det svært i denne nedlukningsperiode.

De fortalte blandt meget andet en autentisk historie fra nedlukningen, som eleverne skulle forholde sig til. Oplægget var bestemt genkendeligt og relevant. Der sidder også en gruppe elever i min klasse, som på forskellige måder har det særligt vanskeligt nu.

Men jeg har lyst til at dele min oplevelse efterfølgende, for jeg synes, at den er vigtig og meget tankevækkende.

Handler det om opmærksomhed?

En af drengene tog mod til sig, og det er jeg slet ikke i tvivl om, at det har krævet. Han sagde efterfølgende, at han faktisk godt kunne lide at være hjemme, ja, at han næsten nød det.

Det kan (med mine ord, ikke hans) være mere roligt, nemmere at koncentrere sig og trygt at sidde derhjemme. Men det kan må man jo ikke sige, afsluttede han. Hans pointe var, at man næsten føler, at det skal være synd for alle dem, der sidder hjemme. Også selv om de egentlig har det meget godt.

Måske skyldes det, at den psykologiske profil, han repræsenterer, netop ikke kan eller ønsker at sige højt, hvordan man har det. At man i sin introverthed har behov for andres opmærksomhed om sin situation.

Mit håb er, at vi kan skabe en samtale, hvor vi på samme tid anerkender, at det kan være svært for nogle, men også italesætter, at det kan være rart for andre

Problemet kan blive, at vi på den måde skaber et nyt problem: Nemlig at man føler sig forkert, hvis man ikke har det dårligt. Mit håb er, at vi kan skabe en samtale, hvor vi på samme tid anerkender, at det kan være svært for nogle, men også italesætter, at det kan være rart for andre.

Pas nu på

Da min elev først havde åbnet den debat, skete der noget. Gruppen af elever, som genkendte den følelse, han beskrev, var pludselig stor og markant i klassen.

Jeg sad lidt chokeret tilbage. Hvorfor havde jeg ikke selv set det?

Jeg sad lidt chokeret tilbage. Hvorfor havde jeg ikke selv set det? Var jeg selv så indfanget i det narrativ, som er det absolut dominerende nu, at jeg ikke så de andre elever? Tilsyneladende.

Selv om nedlukningen ikke er at foretrække, skal vi passe på, at det ikke bliver set som forkert, at man har nydt at have ekstra tid derhjemme.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-600 ord til debat.skolemonitor@pol.dk.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden