0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Privat
Foto: Privat

Genåbningen kalder på nærvær, ro og fordybelse i hver elev fra lærere og pædagoger, og det kan co-teaching sikre, skriver Anne Brøndum Andersen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skolemonitor@pol.dk


Debat: Sådan kan co-teaching hjælpe genåbningen på vej

Forhåbentlig kan de tilførte ressourcer til genåbningen blive prioriteret til co-teaching og forberedelsestiden til det, skriver Anne Brøndum Andersen, der er adjunkt ved UCN act2learn Pædagogik og Læring.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Glæden ved genåbningen mudres desværre med uskarpe og kantede begreber som læringstab og fagligt efterslæb.

Det sker samtidig med, at de mange dygtige lærere og pædagoger i skolen bekymrer sig om børnenes trivsel, og om hvordan hverdagen skal løses forsvarligt i forhold til restriktioner og Sundhedsstyrelsens anbefalinger.

Bekendtgørelsen om nødundervisning skulle give fleksibilitet til, at skolen tilrettelægger undervisningen efter den enkelte elevs behov i den udstrækning, dette er praktisk muligt - og med mulighed for eksempelvis at konvertere understøttende undervisning til tolærerordning.

Og nu har Folketinget også øremærket 600 millioner kroner til at løfte faglighed og trivsel på landets grundskoler, ungdoms- og voksenuddannelser.

Jeg hepper i den forbindelse på kortere skoledage med tolærerordning og flere pædagoger med i undervisningen – alt sammen med eleverne i små hold til gavn for deres trivsel, læring og dannelse.

Men hvordan kan det faktisk se ud, altså genåbningen, undervisningen og børnenes skoledag?

Med flere ressourcer til flere professionelle voksne i undervisningen bør skolerne overveje deres nuværende co-teaching praksis – for mange en velkendt samarbejdsform eller undervisningsmetode, hvor to professionelle sammen forbereder, gennemfører og evaluerer undervisning til netop at variere og differentiere den til hver elev.

Derfor co-teaching

Co-teaching som praksis kan noget – også i en ’normal’ skolehverdag uden nødundervisning og corona. I den seneste afrapportering af inklusionseftersynet fra 2016 har forskning peget på, at co-teaching har en gavnlig effekt på elevers læring.

Andre peger på co-teachingens gavnlige effekt på elevernes trivsel og de voksnes mulighed for fordybelse og feedback til den enkelte elev.

Ekspertgruppen fra inklusionseftersynet anbefalede allerede dengang, at kommuner opprioriterer to-voksenordninger. Den anbefaling er nu, efter min mening, endnu vigtigere med den igangværende genåbning af skolerne.

Genåbningen kalder på nærvær, ro og fordybelse i hver elev fra lærere og pædagoger, og det kan co-teaching sikre.

Co-teaching-begrebet har seks strukturer eller tilgange til undervisningen. Særligt stationsundervisning, hvor klassen deles i mindre hold, vil være anvendelig i en coronatid med restriktioner og anbefalinger.

Særligt fokus på elevernes trivsel og medarbejdernes arbejdsmiljø

Co-teachingen og stationsundervisningen giver ikke kun læreren, men faktisk begge de professionelle i undervisningen, mulighed for at arbejde tæt sammen med en mindre gruppe elever.

Eleverne i især de mindre klasser vil i de små grupper opleve mere taletid, nærvær og fordybelse og at blive set og hørt af deres voksne i klassen.

Co-teaching og denne struktur giver større mulighed for specifikt og individuelt differentieret undervisning af eleverne i dette eksempel med fokus på det sociale. Men indholdet af stationerne kunne også være fagligt.

Ledelsens ansvar

Et ufravigeligt krav til co-teaching på en skole og til undervisningen generelt er dog forberedelsestid til de professionelle, der underviser sammen.

Det er ikke nok blot at sætte flere voksne på elevernes undervisningen efter genåbningen og forvente pludselig stor trivsel og læring.

De voksne skal også sammen drøfte, beslutte og vide, hvad de skal sammen, hvad de vil med børnene, og hvordan de gør det bedst, når de står der to. Det kræver tid.

Frustration fra lærere og pædagoger over forberedelsestid til co-teaching er ikke nyt – jeg støder ofte på den, når jeg står for kompetenceudvikling af praksis med co-teaching lokalt på skoler og centralt ved kommuner.

Derfor retter jeg ofte også et stift blik mod ledelsen og siger, at det er deres ansvar at skabe gode rammer for co-teaching, men at lærerne og pædagoger faktisk er de bedste til at klæde ledelsen på til, hvordan der skabes de rammer i skemaet og årsplanerne.

Mange skoler og kommuner arbejder ihærdigt med deres praksis for co-teaching, men få skoler har ramt et passende niveau i forhold til, hvor meget der skal co-teaches, og hvor meget der skal forberedes af de co-teachende sammen.

Genåbning af skolen

Nu er genåbningen gradvist i gang. Og selv om co-teaching ofte er praktiseret i de yngste klasser på en skole, er potentialet lige så stort for de ældste elever.

Jeg håber, at skolerne får mulighed for at bruge de tilførte ekstraressourcer til, at skolens medarbejdere kan have fokus på præcis det, eleverne og medarbejderne har brug for i sådan en tid.

Genåbningen kalder på nærvær, ro og fordybelse i hver elev fra lærere og pædagoger

Jeg håber, skoleledere vil prioritere co-teaching og forberedelsestiden til det, da jeg ser et stort potentiale i co-teaching med blik for den enkelte elev, små hold, nærvær og medarbejdertrivsel, og særligt her i genåbningen i en tid med restriktioner.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-600 ord til debat.skolemonitor@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden