0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Privat
Foto: Privat

Man kan ikke begå sig i fremtiden uden at have lært det helt basale for vores tid, skriver Laura Christensen bestyrelsesmedlem i Danske Skoleelvers bestyrelse.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skolemonitor@pol.dk


Debat: Sexismen begynder i skolen

Ja, du læste rigtigt! Selvom der har været fokus på #metoo, har det ikke ændret den måde, der bliver undervist om køn og mangfoldighed på i skolerne. Hvis man ønsker et opgør med den kultur, bør man starte i skolen, skriver Laura Christensen, der er bestyrelsesmedlem i Danske Skoleelever.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Politikerne ønsker at ændre hele vores samfundskultur, sådan at flere kvinder kan få topposter, og mænd kan gå mere på barsel. De vil gerne modvirke de store krænkelsessager og gøre det uacceptabelt at kommentere på kvinders udseende.

Men kulturændringer sker ikke fra dag til dag. Man bliver nødt til at starte med de unge, starte i undervisningen på skolerne, for det er her kulturen begynder.

Kulturændringer sker ikke fra dag til dag

Den måde vi opfører os på, og hvad vi mener er ’normalt’, kommer ikke ud af det blå i midten af 40’erne, hvor man sidder som leder i en virksomhed med nye studenterpraktikanter.

Måden vi forstår verden på er bygget på fordomme og normer. Begge dele er ofte kommet i skyggen af uvidenhed, og begge dele er dybt forankret i os.

Men vi kan starte debatten om de normer og fordomme som en naturlig del af seksualundervisningen i grundskolen, som generelt bør være mindre snæversynet og mindre stereotypisk.

Samfundets normer og kønnets rolle

Seksualundervisningen i den danske grundskole er ikke ’kun’ det sted, hvor eleverne skal få forståelse for samfundets normer og kønnets rolle, deres egne grænser og begrænsninger samt de mange forskellige køn og seksualiteter i vores samfund.

Det er også et vigtigt aspekt af hele grundskolen, som der bør sættes mere fokus på. Grundskolen skal ikke bare uddanne elever, den skal danne elever til at blive gode samfundsborgere, da det er den eneste obligatoriske uddannelse, vi har, og det stiller krav til både kvalitet og bredde i undervisningen.

Man kan ikke begå sig i fremtiden uden at have lært det helt basale for vores tid.

Grundskolen skal ikke bare uddanne elever, den skal danne elever til at blive gode samfundsborgere

På trods af at eleverne ikke sætter fancy ord på, og at langt fra alle siger ja, når de bliver spurgt, om de ’oplever sexisme’, så oplever vi sexisme i skolen. Det handler nemlig om, hvordan eleverne føler.

Når man ser drenge i mellemtrinnet eller udskolingen, måske endda indskolingen, kalde piger ’billige’ - eller at drenge bliver kaldt ’bøsserøve’, så føles det jo ikke godt.

Det kan føre til mistrivsel og begrænsninger af begge køn i forhold til det at være en ’rigtig’ pige eller dreng. Vi skal prøve at forstå hinanden som mennesker, respektere hinanden som ligeværdige og forstå de grænser, der går mellem os.

Bedre seksualundervisning nu!

Det er ikke fordi, vi alle skal være ens, eller at vi ikke må snakke til hinanden. Tværtimod. Vi skal gøre grundskolen mere mangfoldig ved at undervise eleverne i, at der er andre køn og seksualiteter end heteroseksualitet og cis-køn. Dem skal der i øvrigt i den grad også være plads til. Men kønsroller og -stereotyper behøver ikke at kontrollere, hvordan man opfører sig eller klæder sig - lige meget hvilket køn, man er.

Vi skal gøre grundskolen mere mangfoldig

Derudover skal vi kommunikere på en hensigtsmæssig måde til både piger og drenge. Det er ikke så svært: vi skal og respektere hinanden både på arbejdspladsen, i skolen og i fritiden.

Så kære politikere, ministerier, forvaltninger, skoleledere og lærere. Lav en forbedring på seksualundervisningen nu!

Det vil være et stort skridt på vejen til den kulturændring, I ønsker. Det vil forhindre meget af den ulighed og disrespekt, der er lige nu. Kommunikér til eleverne, så sexisme kan stoppes fra grundskolen og opefter!

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-600 ord til debat.skolemonitor@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden