0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Arkivfoto.
Foto: Arkivfoto.

Jeg giver gerne min plads i vaccinekøen til de pædagoger og lærere, som hver dag skal gå på arbejde, skriver Uffe Rostrup.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skolemonitor@pol.dk

Uffe Rostrup: Giv min plads i vaccinekøen til en lærer eller pædagog

Lærere og pædagoger kan ikke undgå kontakt og risiko for smitte, og derfor bør de prioriteres i vaccineplanen, skriver Uffe Rostrup, formand for Frie Skolers Lærerforening.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Vi er nået til et punkt i pandemi-elendigheden, hvor alle ønsker, at corona bare var en øl, som kunne nydes med kolleger i godt selskab.

I stedet er det noget, som man skal vaccineres mod, og som vi alle ønsker hen hvor peberet gror. Hellere i går end i dag. Det kan man ikke fortænke nogen i, men måske kan man godt diskutere rimeligheden i, hvem der skal prioriteres i vaccinekøen.

Og her har alle deres helt egen agenda. Det er legitimt, men måske er der alligevel prioriteringer, som giver ganske god mening – ikke mindst, når vi skal vaccinere os helt almindelige arbejdende danskere.

Vaccineplanen

Frie Skolers Lærerforening er en af de faglige organisationer, som har foreslået, at man ser på vaccineplanen igen.

Jeg synes, at det giver fantastisk god mening, at vi i Danmark har valgt at vaccinere de mest udsatte i det her samfund samt sygehus-, plejehjems- og andet frontlinjepersonale først. Vi skal begrænse antallet af døde og passe på dem, som passer på alle os andre.

Men når det kommer til os helt almindelige arbejdende danskere, er der måske også mulighed for at prioritere.

Personligt bestrider jeg for det meste kontoropgaver, hvor jeg ikke ser mange mennesker i løbet af dagen, mens lærere, pædagoger, socialpædagoger og sikkert andre ser mange mennesker hver dag. Mennesker som de qua deres arbejde ikke kan undgå at komme tæt på.

Det er ikke som at gå i Netto, hvor alle har mundbind på, og de ansatte i kassen er beskyttet af plexiglas. Det er heller ikke som på en byggeplads.

Tætte snakke og nærvær

Den grundlæggende forskel ligger i, at når man som pædagog eller lærer arbejder med børn og unge, så kan man ikke undgå kontakten og dermed smitterisikoen.

Dels er det umuligt for mange af de børn og unge at huske og overholde afstandskravene. Dels er de somme tider kede af det eller har brug for hjælp og støtte.

Som pædagog eller lærer arbejder med børn og unge, så kan man ikke undgå kontakten

Der er derfor brug for tætte snakke, nærvær og ind i mellem også trøst og et knus. Det kan man ikke gøre på to meters afstand. Det kræver fysisk nærhed, tillid og forståelse.

På den baggrund giver jeg gerne min plads i vaccinekøen til de pædagoger og lærere, som hver dag skal gå på arbejde. Men jeg synes egentlig, at det ville være bedre, hvis Sundhedsstyrelsen valgte at prioritere faggrupper ud fra den smittefare, som vi udsætter dem for.

For ligesom sygeplejersker, læger og andet sundhedspersonale er tæt på andre mennesker, så er lærere og pædagoger det også – om end mindre eksistentielt end sundhedspersonalet.

Derfor vil det give rigtig god mening, at når vi er færdige med at vaccinere de allermest udsatte og sundhedspersonalet, at man så vaccinerede de mennesker, der hver dag går på arbejde for at passe hele Danmarks børn. Så kan det pædagogiske personale gå mere trygge på arbejde.

Jeg er med på, at der kan være mange andre grupper, som også mener, at lige præcis de skal frem i vaccinekøen, og det vil også kunne lade sig gøre ved en prioritering, når vi når så langt i vaccineprocessen, at det giver mening.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-600 ord til debat.skolemonitor@pol.dk

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden