0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
David Høgsholt/Ritzau Scanpix
Foto: David Høgsholt/Ritzau Scanpix

Vi byder velkommen til tusindvis af forventningsfulde lejrskoleelever om året, skriver Claus Pedersen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skolemonitor@pol.dk

Debat: Lejrskolen er vigtig og gør et varigt indtryk

Claus Pedersen, forpagter af Danhostel Ribe, skriver i dette debatindlæg om værdien af lejrskoler.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Søren Kragh-Jacobsen har skrevet en sang om det. Nils Malmros har lavet film om det – og med god grund.

Vi kan nemlig alle sammen huske, hvor vi har været på lejrskole – hvad enten det har skyldtes den første forelskelse, den lange togrejse igennem landet eller det, at man har oplevet sine klassekammerater som rejsekammerater, uden for klasselokalet i en ny og spændende kontekst.

Jeg husker også min lejrskoletur, eller rettere lejrskoleture, for jeg var en af de heldige, der var afsted to gange.

I 7. klasse var jeg en tur med skoleskibet Fulton. Mødet med havet og de unge, der var ombord, satte tanker i gang. Toilettet ombord skulle tømmes over rælingen, og vi sov i hængekøjer i dørken. Vi lærte at samarbejde, og turen gik fra Randers til Skive over Anholt. Den sødeste pige hed Betina, og min bedste kammerat hed Niels.

I 8. klasse stod den på kanotur i Sverige. Togene var anderledes end i Danmark. Vi kæntrede en enkelt gang i kanoen, og vi frøs. Vi lavede mad over bål. Lommepengene blev brugt på slik og sodavand og den sødeste pige hed Birgitte. Min bedste ven var Lars.

Begge ture gjorde et dybt indtryk og tilfælles havde de netop rejserne i selskab med de mennesker, man normalt var sammen med i et klasselokale. Nye venskaber i uvante omgivelser, opgaver der skulle løses for, at fællesskabet kunne fungere.

Nå ja – begge lejrskoler var anledning til interesse for det modsatte køn. Alt sammen oplevelser, som man ikke kan få i et klasselokale.

Lejrskolen er ekstraordinær

I Danmarkshistorien kan lejrskoler føres cirka 100 år tilbage, og især i efterkrigstiden blev de populære og toppede nok i 1980’erne, hvor netop mine lejrskoler fandt sted. Men også i dag vælger mange skoler lejrskolen som en del af skoletiden.

I dag har min karrierevej ført mig til Danhostel Ribe, og vi byder hvert år velkommen til tusindvis af forventningsfulde lejrskoleelever.

Forud for opholdet er der, i samarbejde med lærerne, planlagt aktiviteter og lavet et program, og eleverne har på skolen modtaget undervisning om vores område samt forventningsafstemt regler med lærerne.

Ved ankomst tager vi os altid tid til at byde både lærere og elever velkommen, hvad enten det er en 3. klasse eller 9. klasse. Ofte er der flere skoler på stedet på samme tid, og nye venskaber opstår.

Inden for vores kæde byder vi mere end 50.000 skoleelever velkommen på lejrskole, og det er med ydmyghed, at vi tager imod dem.

Vi ved nemlig at de altid vil huske hvor de var på lejrskole

Vi ved nemlig, at de altid vil huske, hvor de var på lejrskole. Faktum er, at vi hvert år byder velkommen til tidligere elever, der har taget deres forældre med og agerer guide for at vise dem, hvor de var på lejrskole.

Andre kommer med deres familier eller sågar børnebørn og fortæller, at her var de på lejrskole, da de var børn. Det er altid en ekstraordinær oplevelse.

Det sociale samvær

I år har mange skoler i lighed med tidligere bestilt lejrskoler, og flere elever har glædet sig, måske endda i en årrække, til, at det endelig blev deres tur til at tage af sted. Men så ramte coronaen, og skolernes hverdag blev en anden og meget anderledes oplevelse.

Der er sågar dømt hjemmeundervisning, og det sociale samvær er på et minimum. Det var ikke det, hverken elever, lærere eller vi på Danhostel havde drømt om.

I stedet for at hjælpe lærerne med deres planlægning og program samt tage hensyn til specialkost og lave værelsesfordelinger, er hverdagen erstattet af samtaler om afbestillinger, flytning af lejrskoler og muligheder for kompensation.

Og i sidste ende sidder lærerne og skal videregive beskeden om, at lejrskolen i bedste fald er flyttet og i værste fald aflyst.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-600 ord til debat.skolemonitor@pol.dk

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden