0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
VIA University College
Foto: VIA University College

Else Skibsted (tv) og Mette Molbæk mener, at de offentlige læreruddannelser allerede tilbyder det, der efterlyses.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skolemonitor@pol.dk


Debat: Ønsket om en privat læreruddannelse bygger på en falsk præmis

Det er udtryk for uvidenhed, når det i debatten trækkes frem, at de lærerstuderende på professionshøjskolerne uddannes til kun at tænke i en læringsmålsstyret metode, skriver to lektorer fra VIA University College.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Det er med stor undren, at vi har fulgt debatten og ønsket om en fri læreruddannelse, hvis formål er »at uddanne lærere, der som forbilleder for skoleelever kan bidrage til dannelse, oplysning og åndsfrihed i Danmark«.

Et forslag, der er fremsat som et beslutningsforslag i Folketinget med Venstres friskoleordfører Kristian Jensen i spidsen, og nyder opbakning fra et politisk flertal.

Det er udtryk for uvidenhed

For os at se bygger forslaget på en falsk modsætning om, at en privat læreruddannelse bedre kan skabe dannelse, dybde, faglighed og forbilledlige lærere end den offentlige læreruddannelse kan.

Det er udtryk for uvidenhed, når det i debatten trækkes frem, at de lærerstuderende på professionshøjskolerne uddannes til kun at tænke i en læringsmålsstyret metode.

Der er blandt læreruddannere bred enighed om, at den gode læreruddannelse bliver til i et gensidigt samspil mellem den kvalificerende, socialiserende og personligt dannende funktion. Uddannelse og undervisning handler nemlig ikke kun om kvalifikationer, men også om socialisering, dvs. de måder hvorpå de studerende gennem deres uddannelse kommer til at indgå i lærerfagets kulturer og praksisser på.

Derudover vil en uddannelse altid påvirke de studerende som personer, dvs. de måder, hvorpå uddannelsen kan danne de studerende som myndige fagpersoner, der kan handle og tage ansvar og bidrage til fortsat udvikling af skole og samfund.

Og trods skiftende bekendtgørelser gennem årene har vi som læreruddannere insisteret på at fastholde dette samspil som en krumtap i læreruddannelsen, også når betingelserne herfor har været ringe.

Vi gør med andre ord allerede de ting, som der af den ny og fri læreruddannelses støttere efterlyses og har kvalificerede og erfaringsbaserede bud på, hvordan vi kan gøre det endnu mere. Vi er altså parate til opgaven!

Inddrag os

Virkeligheden for os som undervisere og forskere i den danske læreruddannelse er, at vi altid arbejder under en gældende bekendtgørelse, som er politisk bestemt.

Og beslutningsforslaget kommer desuden samtidig med, at der lige nu af Uddannelses- og Forskningsministeriet er igangsat et ambitiøst udviklingsarbejde om en revision af den eksisterende læreruddannelse.

Vores ønske er, at vi samler kræfterne og visionerne om en ny forbedret læreruddannelse

Derfor hilser vi den politiske opmærksomhed og offentlige debat om læreruddannelsen særdeles velkommen. Men vi ærgrer os over, hvis forslaget om en privat eller fri læreruddannelse vil kolonisere debatten og skygge for det vigtige og ambitiøse arbejde om dén revision af den offentlige læreruddannelse, som foregår lige nu.

I debatten om læreruddannelsen kan man nogen gange få den meget forkerte opfattelse, at vi, som er en del af den, ikke gerne vil være med til at forandre og udvikle. Der er ikke noget, vi hellere vil! Men det kræver, at vi som undervisere og forskere aktivt bliver inddraget i processen.

Vores ønske er, at vi samler kræfterne og visionerne om en ny forbedret læreruddannelse i Danmark. Det fælles arbejde med at udvikle læreruddannelse kræver nemlig samarbejde både på det politiske niveau og mellem alle aktører i og omkring læreruddannelsen.

At samle kræfterne og sammen tage et ansvar for nytænkning og revision af den offentlige læreruddannelse vil være en mere langsigtet og bæredygtig løsning på udfordringen end oprettelsen af en ny privat læreruddannelse.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-600 ord til debat.skolemonitor@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden