0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Privat
Foto: Privat

SFO’en af afgørende for, at folkeskolen når sin målsætning om at blive en af verdens bedste, skriver Sebastian Frederiksen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skolemonitor@pol.dk


Debat: Kære ledelser, kommuner og politikere - SFO’en bløder

SFO’en er ikke, hvad den har været. Og det er ikke blot trist, men skadeligt for det fælles projekt vi kalder den danske folkeskole, skriver pædagog Sebastian Frederiksen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

I november sidste år kom det frem, at folkeskoler rundt omkring i det danske land åbenbart rafler om, hvorhen pengene til SFO’er skal distribueres, og hvordan de skal bruges.

Og valget falder sjældent der, hvor de reelt skal bruges, nemlig på SFO.

I Danmark har vi en målsætning om, at den danske folkeskole skal være blandt de bedste i verden. Eleverne skal være i top fem, når det gælder faglighed som matematik, dansk, engelsk, naturfag osv., hvilket der i sig selv ikke er noget galt i, og ambitiøse målsætninger kan være legitime.

Problemet er dog, at den danske folkeskole er meget mere end den faglighed, vi inderligt ønsker højnes. Koste hvad det vil.

Folkeskolen er nemlig en fælles betegnelse for en helhed, der ikke blot inkludere faglighed. Den har flere - og mindst lige så vigtige - lag.

Uden verdens bedste SFO får vi ikke verdens bedste folkeskole

Tværfaglighed, pædagogik, relationer, samarbejde og ikke mindst leg er et fåtal af ting, folkeskolen står for. Og her kommer SFO’en i sandhed til sin ret.

Men hvad kan den så, den SFO? Mange pædagoger, forældre og elever taler for den, men sjældent hører man ledelser og kommuner nævne SFO’en, andet end når de bliver tvunget til det.

Og det har sin helt naturlige forklaring. De har nemlig ikke den fjerneste ide om, hvad SFO’en er, og hvad den kan.

En skygge af sig selv

Den SFO, der mange steder eksisterer i dag, er en skygge af det, den engang var. Alligevel har den stor betydning for de elever, der benytter tilbuddet. Og det er takket være det pædagogiske personale.

SFO’en har den helt unikke funktion, at den kombineres af et utal af forskellige komponenter, der er afgørende for elevens udvikling og trivsel. Kreativitet, frihed, sociale og handlingsorienterede egenskaber, selvstændighed og relationsdannelse er blot nogle af de afgørende elementer, SFO’en giver til elever dagligt.

Og det sker i en helt anden og betydeligt mere udforskende ramme, end hvad den almene undervisning kan tilbyde. Og den har stor betydning.

Giv SFO’en den samme ret og respekt som skolen

SFO’en har den betydning, fordi den giver elever muligheden for at afprøve tillærte kompetencer. Ikke blot på egen hånd, men også i et lærende og socialt miljø, der er med til at stimulere identitet og udvikling.

Det gælder ikke kun for de ressourcestærke elever, men også de støttekrævende har her en mulighed for at være til stede i et miljø, hvor pladsen er til det, og hvor kravene er anderledes og håndgribelige.

SFO’en af afgørende for, at folkeskolen når sin målsætning om at blive en af verdens bedste.

Afgørende fordi at den tilbyder noget andet, noget frit, og samtidig understøtter udvikling og læring på en og samme tid.

Men SFO’en er ikke, hvad den har været. Og det er ikke blot trist, men skadeligt for det projekt, vi kalder den danske folkeskole.

Skole og SFO er en helhed

Kære ledelser, kommuner og politikere. SFO’en bløder. Der er hverken ressourcer eller tid til, at gøre den til det den fortjener, nemlig et kreativt, inspirerende og frit rum, der støtter op om den udvikling vi alle ønsker for elever og børn. Og det er jer, der er de ansvarlige.

I stedet for at opfatte SFO og skole som modsætninger, hvor ressourcerne åbenbart skal tages fra de fattige og gives til de rige, så skal de ses som en helhed, der tilsammen står for, hvad vi betragter som folkeskolen.

Giv SFO’en den samme ret og respekt som skolen, og lad os sammen, lærer, pædagoger og ledelser, skabe en SFO og skole, der i takt med undervisningen sætter nye standarder for, hvordan en folkeskole kan drives.

For uden verdens bedste SFO får vi ikke verdens bedste folkeskole.

Håber dog alle er kommet godt ind i det nye år, med håbet om et bedre 2021. Både for vores sundhed, og for vores SFO.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-600 ord til debat.skolemonitor@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden