0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
ITCHY
Foto: ITCHY

Teamsamarbejde i folkeskolen kan være et fælles fagligt ansvar for et bestemt område, eller et moralsk ansvar for måden vi gør ting på, skriver Nicolaj Suhr.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skolemonitor@pol.dk


Debat: Velfungerende teamsamarbejde er altafgørende i folkeskolen

Er du medarbejder i den danske folkeskole, har du måske tænkt, at teamsamarbejde ikke er til nogen verdens nytte. Men folkeskolen er nok et af de steder, hvor et teamsamarbejde er allermest nødvendigt, skriver Nicolaj Suhr, ledelses-og organisationkonsulent hos UCN act2learn.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Høner i et hønsehus er en del af en samlet enhed, der alle forventes at lægge æg. En opgave, der ganske fint udføres af hver høne, uden samarbejde eller interaktion med de andre.

Forestil dig så, at de opgavefokuserede høner nu får en leder med team på hjernen. Nu skal de samarbejde, de bliver sendt på teambuildingkursus, og planen er, at hønseenheden vender hjem til hønsegården som et high performende hønseteam.

Det altoverskyggende spørgsmål bliver nu HVORFOR? Hvordan har et high performance hønseteam egentlig forbedret den individuelle æglæggende hønseopgave?

Det har den nok heller ikke.

Hønseenheden har været udsat for en teamfokuseret hønsegårdsleder, der ikke har haft hønsegårdens opgaver i fokus og spurgt sig selv, hvilket samarbejde kræver æglægning egentlig og kan et øget samarbejde forbedre opgaveløsningen?

Hønsene har været fjernet fra rederne, og det har skåret i æglægningsproduktionen til ingen verdens nytte.

Folkeskoleteamet

Er du medarbejder i den danske folkeskole og har været udsat for en sådan teamfokuseret ledertype, har du måske tænkt, ’at teamsamarbejde er jo til ingen verdens nytte’.

Det fjerner os fra kerneopgaven og prøv engang at overveje, hvor meget vi kunne have udrettet og planlagt, hvis vi ikke skulle have siddet til de såkaldte teammøder.

Folkeskolen nok er et af de steder, hvor et teamsamarbejde er allermest nødvendigt at få til at fungere.

Du eller din kollega kan sagtens have ret. De teammøder, I deltager i, kan både være spild af tid og endda skade mere end de gavner, men det ændrer ikke på, at folkeskolen nok er et af de steder, hvor et teamsamarbejde er allermest nødvendigt at få til at fungere.

Til forskel fra hønsegården er medarbejderne i folkeskolen afhængige af hinanden, hvis de skal kunne løfte den opgave, det er både at sikre trivsel, læring og udvikling.

Den enkelte medarbejder kan fint være både fagligt, pædagogisk og didaktisk dygtig og dermed lykkes godt i opgaverne. Udfordringen er blot, at der sjældent, for ikke at sige aldrig, er et enkelt og rigtigt svar.

Kombineret med opgavernes mangfoldighed kræver det, at tilgange, valg og overvejelser skal vendes og perspektiveres gennem refleksive drøftelser med kollegaer, der udvikler og understøtter et organisatorisk fundament.

Ord som metodefrihed og autonomi har været og er måske stadig, ord der fylder for den enkelte medarbejder. Og naturligt nok, da mange sikkert oplever, at det er dem som individer, der står i opgaven, møder eleverne og deres forældre. Men opgaven er simpelthen for vigtig til, at nogen må stå alene i den praksis.

Fælles ansvar

Et teamsamarbejde kan defineres ved at have fælles ansvar. Det kan være et fælles fagligt ansvar for et bestemt område, eller et moralsk ansvar for måden vi gør ting på.

Der skal være plads til forskellighed og uoverensstemmelser, hvilket også er et kendetegn for teamsamarbejdet, nemlig at de har hyppige, men kortvarige konflikter.

Der skal være plads til forskellighed og uoverensstemmelser.

Det gør, at vi hele tiden forholder os til os selv og hinanden for derigennem at blive skarpe på, hvad vi gør og hvorfor.

I et teamsamarbejde besidder vi retten til at påvirke hinanden, og vi begrænser den individuelle frihed. Det er vigtigt. Ikke fordi vi ikke skal kunne handle selvstændigt, men fordi ingen medarbejdere i den danske folkeskole må eller skal stå alene i en praksis, hvor de og kun de har taget en holdning eller et fagligt valg, de ikke har vendt med nogen.

Forskning viser, at det generelt tager 6 til 8 måneder at opnå velfungerende teamsamarbejde, og at det bør ske med tydelig ledelsesstøtte. I skolens tilfælde er det skolens leder eller afdelingslederens ansvar.

Mange skoler bruger meget lidt tid på samarbejdstræning vedligeholde den heller ikke.

Men forskningen viser ligeledes, at det kræver i omegnen af 20 procent af den samlede samarbejdstid at vedligeholde et samarbejde på teamniveau. Dvs. at 20 procent af den tid der samarbejdes bør bruges på at vedligeholde et samarbejde, frem for at opgavebehandle.

Den teambaserede folkeskole

Samarbejdet er ikke målet i sig selv, men midlet hvorigennem de lykkes med at løfte trivsels-, lærings- og udviklingsopgaverne.

Den teambaserede folkeskole skal sikre debat, drøftelser, overvejelser, refleksion, uoverensstemmelser m.m. blandt medarbejderne, således holdninger, perspektiver og viden udfoldes og udfordres.

Det skal de uddannes til, have støtte i og ikke bare efterlades i selvstyrende enheder, hvor ukontrollerede konflikter kan ødelægge samarbejdet, og samtidig skabe langvarige psykologiske udfordringer. Derfor er en teambaseret organisation et organisatorisk anliggende.

Folkeskole må aldrig blive en æglægningsenhed, hvor medarbejderne uafhængigt udfører hver deres opgave. Og som en påmindelse kan det siges, at den dag ingen længere har en holdning til folkeskolen, og det den bibringer det danske samfund, har vi alle tabt.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-600 ord til debat.skolemonitor@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden