0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Vi skal hjælpe børnene til ikke kun at være digitale forbrugere, men også virtuelle kreative skriver Dennis Eirup, ansvarlig for digitale læringsmidler hos Acer Danmark.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skolemonitor@pol.dk


Debat: Derfor er digital kreativitet afgørende i faget teknologiforståelse

Teknologiforståelse skal blandt andet handle om digital dannelse og sikker færden i en stadig mere virtuel verden, men det er også vigtigt, at det kommer til at handle om at lære og forstå de mange muligheder, som er lige ved hånden, skriver Dennis Eirup fra Acer Danmark.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Børn har i dag en naturlig forståelse for teknologi og kan intuitivt og uden besvær navigere i de digitale redskaber, hvad end de er til underholdning eller til brug i skolen.

Men hvordan sørger vi for, at vi giver børn og unge de bedste forudsætninger for fremtiden i en stadig mere digital og virtuel verden, og hvordan udnytter vi bedst de digitale redskaber og værktøjer, som de unge foretrækker at bruge i klasselokalerne?

Acer er teknologipartner hos Future Classroom Lab (FCL), der er en del af EU-samarbejdet European Schoolnet, som i Danmark bliver varetaget af Center for Undervisningsmidler (CFU).

Vi har på sidelinjen fulgt Future Classroom Lab tæt i de seneste to år, hvor de har eksperimenteret med, udviklet og testet, hvordan et nyt skolefag omkring teknologiforståelse kan udformes – og vi har meget at lære om, hvordan børn og unge agerer og er kreative i den digitale verden.

Vi har meget at lære om, hvordan børn og unge agerer og er kreative i den digitale verden

Her har man blandt andet udforsket ideen om et fag i form af teknologiforståelse, og hvad sådan et fag skal indeholde. Man har også set på, hvordan eleverne selv forstå teknologien.

For alle os, som ikke er født med smartphonen i hånden, er den virtuelle og fysiske verden stadig to separate verdener. Men børn, der er vokset op med adgang til World Wide Web, har en helt anden oplevelse.

Dermed lærer vi også de unge at befærde sig i den nye virkelighed og samtidig skærme dem mod de farer og trusler, der også findes i cyberspace.

Den digitale kreativitet er afgørende

Future Classroom Lab har eksperimenteret med teknologiforståelse som fag i snart tre år. De har blandt andet undersøgt, hvordan et sådan fag bedst kan udformes. En egentlig rapport med alle resultater forventes at komme efter forløbets afslutning, men én ting er sikkert: En stor del af faget vil handle om digital kreativitet.

For imens teknologiforståelse også vil handle om digital dannelse og sikker færden i en stadig mere virtuel verden, så handler det også om at lære og forstå de muligheder, som er lige ved hånden.

Vi skal hjælpe børnene til ikke kun at være digitale forbrugere, men også virtuelle kreative for kreativitetens skyld

Eller sagt på en anden måde: Vi skal hjælpe børnene til ikke kun at være digitale forbrugere, men også virtuelle kreative for kreativitetens skyld. Det er tankegangen fra formgivningstimerne, som skal over i teknologiforståelse.

Her skal undervisere sørge for, at der er grobund for motivation og nysgerrighed – også hos dem selv. Det er en kæmpe udfordring for mange undervisere at kunne sætte deres fag fri og turde lave nogle processer, hvor eleverne kan skabe deres egne kompetencer, og hvor fagene kan supportere, hvor det giver mening.

Dertil skal der ledere til, som tør give plads til dette og tillægge ressourcer, herunder det rette hardware og mandetimer, så der er fundament til at udvikle lærere såvel som elever. Vi som producenter ser allerede en stigende interesse, og vi gør vores bedste for at understøtte skolerne med den rette hardware.

Med den rette tilgang til teknologien i vores folkeskoler, skal vi hjælpe den kommende generation af unge mennesker, der skal være med til at forme Danmark og resten af verden.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-600 ord til debat.skolemonitor@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden