0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Presse
Foto: Presse

Heidi Boye er landechef i madspildsvirksomheden Too Good To Go og skriver om, hvordan skolen kan arbejde med madspild.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skolemonitor@pol.dk


Debat: Her er 5 måder at få kampen mod madspild ind i undervisningen

Vi står i dag med en hel generation af børn og unge, som er passionerede, idealistiske og bekymrede for klimaet. Her giver Heidi Boye fra firmaet Too Good To Go fem gode råd til, hvordan skoler og lærere kan sætte fokus på madspild i undervisningen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Man kan godt blive en smule nedtrykt af nyhedsbilledet i øjeblikket.

Foruden den nok værste sundhedskrise i 100 år, står vi midt i en global klimakrise, som kræver handlinger nu og her. Jeg vil ikke bidrage med beskrivelser om, hvor grelt det står til, men i stedet komme med indspark til, hvordan lærere og elever med små skridt kan bidrage positivt til klimaudfordringerne ved at reducere madspild.

Alene i Danmark smider vi hvert år mere end 700.000 tons mad i skraldespanden, som sagtens kunne være spist. Og vi ved, at en tredjedel af vores madspild sker i husholdningerne.

Madspild burde være nemt at løse. Vi kan jo bare købe mindre mad eller spise alt det, vi køber. Men så nemt er det jo desværre ikke

Så spørgsmålet er, hvorfor vi smider så meget mad ud derhjemme?

Madspild burde være nemt at løse. Vi kan jo bare købe mindre mad eller spise alt det, vi køber. Men så nemt er det jo desværre ikke. Vi mangler ellers ikke motivation. Til gengæld mangler vi redskaber og håndgribelige løsninger, som nemt kan integreres i hverdagen. Det er derfor vigtigt, at vi får skabt gode vaner så tidligt som muligt.

Vi står i dag med en hel generation af børn og unge, som er passionerede, idealistiske og bekymrede for klimaet. Spørger man dem, er der ingen tvivl om, at de oplever det som meningsløst at smide mad ud. De er fremtidens forbrugere, så lad os give dem den fornødne viden og værktøjer til at bekæmpe madspild gennem uddannelse og vidensdeling. Det er nu, de skal lære om, hvad madspild er, hvorfor det opstår, og hvordan de kan undgå det.

Hvis vi hjælper dem på vej med viden og konkrete redskaber, inspirerer vi dem ikke bare til at ændre adfærd, men også til at påvirke deres forældre og omgivelser i den rigtige retning.

Her er fem enkle råd til, hvordan skoler og lærere kan sætte fokus på madspild i undervisningen:

1. Skolen skal overveje, hvordan den hjælper mod madspild

Hvis vi skal madspildet til livs, skal vi have skabt gode vaner så tidligt som muligt. Vi skal have landets kommuner, uddannelser og skoler med på madspildsvognen. De skal overveje, hvordan de i højere grad kan fremme oplysningen om madspild, så vi opbygger viden og kompetencer.

2. Madspild skal være en naturlig del af madkundskab

Eleverne tilegner sig en masse færdigheder og viden om blandt andet mad, madlavning og fødevarebevidsthed i faget madkundskab. Men hvorfor ikke gøre undervisning i madspild til en integreret del af faget? Det bør være en lige så naturlig del som at lære at vaske hænder, følge opskrifter og vaske op.

Hos Too Good To Go hjælper vi gerne med at integrere madspild i undervisningen. Vi har udarbejdet undervisningsmaterialer, madspildsforløb og netop ansat en dedikeret ressource til at tage rundt på de danske skoler og lære børn og unge om madspild.

3. Giv eleverne konkrete redskaber

Vi er ikke gode nok til at bruge de madvarer, vi allerede har i køkkenet. Rigtig mange ved ikke, hvad man kan bruge halvbrune bananer eller et tørt rugbrød til. Derfor ender det alt for ofte i skraldespanden. Vi anbefaler derfor, at man i højere grad inddrager opskrifter med madvarer, som ofte ender i skraldespanden eller bliver glemt i et hjørne af fryseren. Det kunne eksempelvis være bananbrød, ærtedip eller rødbededip.

4. Lær eleverne at opbevare maden rigtigt

Mange madvarer bliver opbevaret forkert. Frugt og bær mugner for eksempel hurtigt, hvis de står på køkkenbordet. Det samme gælder brød, hvis det er varmt. Varerne skal i køleskabet eller fryses ned, til de skal bruges, og det bør eleverne lære.

5. Undervis i forskellen på datomærkningerne

Hvert år bliver der smidt mange tons mad i skraldespanden, fordi det har overskredet holdbarhedsdatoen. Noget af den mad kunne sagtens være blevet spist, men vores datomærkninger forvirrer.

I Danmark kører vi nu med to forskellige datomærkninger: ’Sidste anvendelsesdato’ og ’bedst før’, der betyder noget forskelligt. Men hver tredje dansker tror, at det betyder det samme. Lær eleverne forskellen på de to, så den vejledende ’bedst før’-dato ikke bliver skyld i, at maden ryger i skraldespanden uden grund.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-600 ord til debat.skolemonitor@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden