Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.
Spørgeskema om automatisk oplæsningVi står meget uforstående over for den kritik, som fem uddannelseschefer fra UC Syd, UCN og VIA retter mod den almennyttige forening Teach First Danmark.
Samtidig noterer vi os, at ingen af de fem selv uddanner lærere fra Teach First Danmark.
Når vi har ansat dem, er det, fordi de var de bedste
Det gør til gengæld Københavns Professionshøjskole og Professionshøjskolen Absalon — gennem en innovativ vekselvirkning mellem teori og praksis og feedback, der også nyder gavn af, at lærerne kommer med forskellige universitetsbaggrunde.
Lærerne fra Teach First Danmark er fagligt dygtige, gode kolleger og bliver i stort omfang på vores skoler som uddannede lærere. Derfor synes vi, det er utrolig positivt, at de har fundet vej til lærergerningen og til vores skoler.
Og det tror vi oprigtig talt ikke, at de ville have gjort uden Teach First Danmark.
Derfor mener vi også, at det vil være ærgerligt, hvis foreningen ikke kan fortsætte, og det er et synspunkt, vi deler med flere store erhvervsorganisationer, kommuner og ikke mindst eleverne selv hos Danske Skoleelever.
Vi kunne sige det samme om alle vores dygtige lærere. Og det er pointen
De kolleger, vi de sidste fem år har ansat gennem Teach First Danmark udmærker sig ved deres høje faglighed. De har en brændende motivation for at skabe gode relationer til eleverne og sparre med kolleger. De er ambitiøse, vedholdende og engagerede, og de er rigtig gode til at forene deres praksis med ny forskning og teori fra læreruddannelsen.
Sidst, men ikke mindst, har de en fantastisk respekt for lærergerningen og et tydeligt ønske om at give noget tilbage til folkeskolen.
Vi kunne sige det samme om alle vores dygtige lærere. Og det er pointen: Lærerne fra Teach First Danmark er gode kolleger, som indgår godt i det faglige samarbejde på skolerne, og som vi ikke ville være foruden.
Forskellige fagligheder styrker skolen
Vi kan ikke genkende billedet af »arbejdsløse akademikere«.
Vi oplever, at det er mennesker, som meget målrettet vælger vores skoler til, og som kommer med energi, ideer og et tydeligt ønske om at begejstre eleverne med noget af det, de selv brænder for. Og når vi har ansat dem, er det, fordi de var de bedste blandt de ansøgere, vi havde til samtale.
Har vi oplevet lærere fra Teach First Danmark, som har haft brug for ekstra hjælp?
Omvendt bidrager vores kolleger med en ordinær læreruddannelse typisk med større teoretisk viden om dannelse og didaktik
Ja, selvfølgelig. Ingen er perfekte. Men den høje kvalitet er stadig den stærkeste fællesnævner. Og det er svært at forstå, hvorfor vi ikke skulle ansætte disse fagligt dygtige medarbejdere, som giver os endnu flere tangenter at spille på.
Omvendt bidrager vores kolleger med en ordinær læreruddannelse typisk med større teoretisk viden om dannelse og didaktik.
Derfor er det godt, at regeringen for nylig har øremærket penge til flere lærere i folkeskolen. Det er vigtigt, at den ordinære læreruddannelse bliver styrket og kan tiltrække endnu flere dygtige unge.
Alle lærere fra Teach First Danmark sparrer med en erfaren lærer (mentor) fra Teach First Danmark, som observerer de nye lærere og giver dem feedback i deres undervisning. Normalt er denne sparring en ekstra opgave på skolen og ikke så systematisk.
Derfor er mentoren i høj grad noget, vi som skole får ’med i pakken’, og som alle nye lærere i folkeskolen kunne have gavn af. Herudover er de praktiske optagelsesprøver hos Teach First Danmark et element, som også kan overvejes på den ordinære læreruddannelse til at sikre endnu flere motiverede lærerstuderende.
Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-600 ord til debat.skolemonitor@pol.dk
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Skriv kommentar