0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Sophia Bardenfleth er en af dagens debatskribenter. Her er hun i en undervisningssituation på Kokkedal Skole. Hun er uddannet civilingeniør fra DTU i 2016 (i matematisk modellering) samt mertilærer fra Københavns Professionshøjskole i 2018. Foto: Teach First Danmark.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skolemonitor@pol.dk


7 debattører: Vi valgte at blive lærere og arbejde for en bedre skole på grund af Teach First

Fem uddannelseschefer kom for nylig med en hård kritik af Teach First Danmark. Nu tager syv Teach First-uddannede lærere til genmæle. De skriver i dette debatindlæg, at uddannelsescheferne bør fokusere på det fælles mål: At lave en god skole.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Det var hårde ord, som uddannelseschefer fra UCN, UC Syd og VIA brugte om Teach First-læreruddannelsen 17. november.

Vi mener, at der er behov for at nuancere debatten, og at et tilbud som Teach First kan eksistere sammen med meritlæreruddannelsen med et fælles formål.

Vi er alle blevet lærere i folkeskolen som del af Teach First Danmark. Flere af os nu på fjerde og femte år. Og vi er alle blevet det, fordi vi som alle andre lærere brænder for at give børn de bedste muligheder i livet uanset deres sociale baggrund.

I modsætning til hvad de fem uddannelseschefer skriver, valgte vi lærergerningen til trods for muligheden for en anden karrierevej med højere løn og bedre arbejdsvilkår

Vores baggrund er forskellig. Vi kommer med erfaringer som økonomer, ingeniører og matematikere, men fælles for os er, at vi brænder for at undervise børn og unge. Det synes vi, at uddannelseschefer burde sætte pris på.

Et lærerkald

Som lærer er det helt essentielt, at du bliver motiveret af svære udfordringer. For os alle står det klart, at det at være lærer i den danske folkeskole både er et af de mest udfordrende job, man kan have, og et af de mest givende.

Kombinationen af lærerjobbet og den sideløbende meritlæreruddannelse har været afgørende for os. Meritlæreruddannelsen læses på Københavns Professionshøjskole og Professionshøjskolen Absalon og er den samme, som udbydes på uddannelseschefernes egne institutioner.

Allerede inden vi søgte programmet, var det tydeligt for os, at det ville være krævende at arbejde og læse samtidig, og at vi ville opleve mange nye og svære udfordringer og fra allerførste dag ville få et meget stort ansvar. Mange af os søgte ikke programmet på trods af dette, men på grund af det.

I stedet for at diskutere hvorvidt pengene skal gå til enten Teach First Danmark eller læreruddannelsen, så lad os finde ud af, hvordan det kan være et både og

Og i modsætning til hvad de fem uddannelseschefer skriver, valgte vi lærergerningen til trods for muligheden for en anden karrierevej med højere løn og bedre arbejdsvilkår.

Teach First Danmark er ikke for alle, men på baggrund af de gode samarbejdsrelationer, vi har oplevet med vores kolleger og ledelse, har det været helt tydeligt for os, at vi har fundet vores rette hylde. Teach First Danmark er sammen med Københavns Professionshøjskole og Professionshøjskolen Absalon lykkedes med at skabe et fantastisk fællesskab, som fungerer både fagligt og socialt.

Et vitamintilskud til skoler

Som det er nu, søger de mest ressourcefulde lærere oftest mod skoler med de mest ressourcestærke elever. Det har bl.a. Rockwool Fonden vist. Derudover er der alt for mange lærere, der enten søger væk fra de mest belastede skoler eller helt søger ud af folkeskolen.

Derfor kan det vel kun være positivt, hvis en forening kan tiltrække flere gode lærere til disse skoler og til professionshøjskolernes egne meritlæreruddannelser?

Fælles for os er, at vi brænder for at undervise børn og unge. Det synes vi, at uddannelseschefer burde sætte pris på

Vi blev motiveret og engageret af et andet tilbud, et andet netværk og et fælles formål om at give alle børn i Danmark muligheden for en god uddannelse uanset deres sociale baggrund. Ni ud af ti lærere fra Teach First Danmark bliver så begejstrede for folkeskolen, at de fortsætter som lærere efter programmet.

I stedet for at diskutere hvorvidt pengene skal gå til enten Teach First Danmark eller læreruddannelsen, så lad os finde ud af, hvordan det kan være et både og.

Vi og alle andre lærere i folkeskolen arbejder for at gøre folkeskolen bedre og mindre ulige, og derfor håber vi, at vi fremover også kan arbejde sammen om det formål og fokusere på alt det, der forener os.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-600 ord til debat.skolemonitor@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden