0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Teach First Danmark
Foto: Teach First Danmark

Vi rekrutterer folk, der ellers ikke ville blive lærere, skriver direktør for Teach First Danmark, Jesper Bergmann.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skolemonitor@pol.dk


Direktør for Teach First: At sikre dygtige lærere til folkeskolen er ikke et nulsumsspil

Fem uddannelseschefer mener tilsyneladende, at meritlæreruddannelsen mest er for »arbejdsløse akademikere«. Det er ærgerligt, skriver Jesper Bergmann, direktør og stifter af Teach First Danmark.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Lad os først slå fast: Teach First Danmark er ikke en forretning, som tjener penge til sig selv. Vi er en almennyttig forening, som tjener et formål: At give socialt udsatte børn en bedre skolegang.

I forbindelse med Radikale Venstres forslag til finansloven kommer fem uddannelseschefer i et debatindlæg med en række fejlagtige påstande - bl.a., at Teach First Danmark skulle være en forretning. Det handler om 18 millioner kroner, som rent faktuelt også kommer professionshøjskolerne til gavn.

Teach First Danmarks arbejde er at engagere flere gode lærere til folkeskoler i udsatte boligområder. Det er skoler, som ofte har et stort akut behov for flere kvalificerede lærere.

Teach First Danmarks arbejde er at engagere flere gode lærere til folkeskoler i udsatte boligområder

Lærerne er unge økonomer, jurister, ingeniører, fysikere, sociologer og andre profiler. Nogle kommer direkte fra studiet med topkarakterer og jobtilbud på hånden. Andre kommer allerede med erfaring.

De underviser på fuld tid og læser samtidig en meritlæreruddannelse på en professionshøjskole. Således er Teach First Danmark med til at rekruttere og tiltrække studerende til meritlæreruddannelsen.

Rekrutterer helt andre kandidater

»Hvorfor skal der investeres i noget, vi allerede udbyder,« spørger debattørerne. Hvorfor kan disse akademikere ikke selv læse meritlæreruddannelsen udenom Teach First Danmark?

Fordi de ikke gør det.

De sidste fem år har vi modtaget 2.800 ansøgninger og udvalgt 251 lærere via optagelsesprøver. Men potentialet er meget større.

De sidste fem år har vi modtaget 2.800 ansøgninger og udvalgt 251 lærere via optagelsesprøver. Men potentialet er meget større

Radikale Venstre har derfor foreslået 18 millioner kroner i økonomisk støtte de næste tre år. Det betyder også flere lærere til professionshøjskolerne Absalon og Københavns Professionshøjskole, som står for meritlæreruddannelsen.

Vi er meget lydhøre over for kritik, og fordi vi ser, at så mange bliver i folkeskolen, har vi for nylig ændret programmet, så man kan gennemføre meritlæreruddannelsen over flere år.

De bliver i folkeskolen

Fælles for de studerende, som læser en meritlæreruddannelse via Teach First Danmark, er, at de får øje på muligheden for at blive en del af et inspirerende fællesskab, lære fra sig og give tilbage.

Det er mennesker, som er på fuld fart et andet sted hen, og som vælger lærergerningen til på en meget reflekteret, moden og ambitiøs baggrund.

Men debattørerne synes at mene, at meritlæreruddannelsen mest er for »arbejdsløse akademikere«. Det er ærgerligt, for det er netop den fortælling, som vi og læreruddannelserne selv er oppe imod, når vi skal tiltrække flere af de dygtigste unge til et af landets vigtigste job.

Og en ny fortælling er der brug for.

I dag har 16 procent af underviserne i folkeskolen ikke en læreruddannelse.

50 procent af dem, der starter på læreruddannelsen kommer aldrig ud at undervise i folkeskolen. Frafaldet på meritlæreruddannelsen er 50 procent, og gennemsnitsalderen er over 40 år.

Til sammenligning er lærere fra Teach First Danmark i gennemsnit 28 år. 90 procent fortsætter som lærere efter programmet, fordi de bliver bidt af lærergerningen, og ni ud af ti siger, at de aldrig ville have fundet vej til lærergerningen uden om Teach First Danmark.

Tallene fremgår af en ekstern evaluering af bl.a. VIA UC. Den viser også, at 97 procent af skolelederne mener, at lærerne styrker elevernes trivsel og faglighed og supplerer skolernes faglighed.

Ingen mener, at de er dårligere end nyuddannede lærere.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-600 ord til debat.skolemonitor@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden