0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Dagens debattører er ikke glade for Radikales forslag om at give 18 millioner til Teach First. Foto: Hhv fra UC Syd, UCN og VIA.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skolemonitor@pol.dk


Von Oettingen og fire uddannelseschefer: Politikere bør prioritere læreruddannelsen over Teach First

Teach First er først og fremmest en rekrutteringskampagne, der tager udfordringen med at rekruttere højt kvalificerede lærere til de udsatte boligområder som gidsel i en indsats, der egentlig bare handler om at lave forretning, skriver fem uddannelseschefer.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

De radikale vil prioritere 18 millioner på finansloven til at finansiere, at de »dygtigste og mest motiverede kandidater« får finansieret en toårig meritlæreruddannelse på fuld løn hos Teach first.

Målet er at styrke lærerkompetencerne i udsatte boligområder. Kan I se pointen? Det kan vi ikke!

Det er en flot gave til de højtuddannede, og der findes allerede en mulighed for disse kandidater: At de tager meritlæreruddannelsen, som den udbydes på professionshøjskolerne.

Måske ligger der bag ideen om Teach First en tanke om at gøre noget godt for udsatte børn.

Teach First er først og fremmest en rekrutteringskampagne, der tager udfordringen med at rekruttere højt kvalificerede lærere til de udsatte boligområder som gidsel

Men Teach First er først og fremmest en rekrutteringskampagne, der tager udfordringen med at rekruttere højt kvalificerede lærere til de udsatte boligområder som gidsel i en indsats, der egentlig bare handler om at lave forretning.

Forretningen er at håndplukke stærke akademikere og presse dem igennem en toårig læreruddannelse, samtidigt med at de har et fuldtidsarbejde.

Det vil sige, at de skal arbejde fuld tid og studere fuld tid ved siden af i flere år. Giver det kvalitet både i boligområderne og i studierne? Ikke efter vores vurdering.

Akademikere har andre muligheder

Det er en rigtig god ide at give arbejdsløse akademikere en mulighed for at uddanne sig til lærere – og det kan de allerede på meritlæreruddannelsen. Nogle professionshøjskoler har også trainee-merituddannelser, hvor meritstuderende kan arbejde og studere – men vel at mærke ikke på dobbelt fuldtid.

Det er en rigtig god ide at give arbejdsløse akademikere en mulighed for at uddanne sig til lærere – og det kan de allerede på meritlæreruddannelsen

På professionshøjskolerne er det afpasset, så det er muligt at give både arbejde og studier den fulde opmærksomhed. Så der er gode muligheder for at blive folkeskolelærer.

I Danmark har vi seks læreruddannelser fordelt på seks professionshøjskoler. Der er meget, der skal gøres, og hvert semester løber der nye meldinger ind om relevante aktuelle fagligheder, der skal have et tryk.

Blandt de seneste er kønsidentitet, ytringsfrihed og kontroversielle emner, teknologiforståelse, verdensmål og så videre. Det kræver et stærkt fundament, hvis man løbende skal indrette en læreruddannelse og etablere en stærk faglighed og forskningsbasering omkring de fag og emner, der genereres i et samfund i høj fart.

Herudover drømmer vi om, at de studerende får flere undervisningstimer, hyppigere respons fra underviseren, tættere praksistilknytning, deltagelse i professionelle undersøgelsesfællesskaber med folkeskolelærere, forskere og læreruddannere etc.

Prioriter læreruddannelserne

Med alle de ønsker og udfordringer, der retter sig mod læreruddannelsen, håber vi på, at man fra politisk hånd fokuserer og understøtter den læreruddannelse, som er helt afgørende for udviklingen af folkeskolen.

Hvorfor skal der investeres i noget, vi allerede udbyder ? Det er ikke til at forstå.

Vores problem er ikke, at vi mangler gode ideer og nye tiltag om, hvad man skal gøre på læreruddannelsen. Vores problem er at sikre og fastholde en langsigtet og bæredygtig udvikling af læreruddannelsen. Det er en udvikling, som landets seks læreruddannelser har sat i gang. Vi håber, at det får den nødvendige politiske opmærksomhed.

Det er ikke en gratis omgang at lave en fremragende læreruddannelse, der sætter tydelige spor. Så hvorfor skal der investeres i noget, vi allerede udbyder? Det er ikke til at forstå.

Prioriter, tak!

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-600 ord til debat.skolemonitor@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden