0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Peter Hove Olesen/Ritzau Scanpix
Foto: Peter Hove Olesen/Ritzau Scanpix

Elever er klimaangste. Det skal folkeskolen tage sig af, mener lærerstuderende Trine Maria Rasmussen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skolemonitor@pol.dk


Debat: Folkeskolen mangler et afgørende aspekt af dannelsen

Medborgerskabet er kraftigt præget af demokratisk dannelse, men i de senere år er endnu en faktor begyndt at spille ind, når vi taler om fremtidens samfund: klimaet, skriver lærerstuderende Trine Maria Rasmussen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Folkeskoleelever involverer sig i samfundsudviklingen og demonstrerer foran Christiansborg, fordi de ikke mener, at politikerne tager tingene alvorligt, og fordi de mener, at deres fremtid hænger i en tynd tråd som konsekvens af klimaforandringerne.

Klimaangst er blevet et fænomen, og når jeg går forbi Christiansborg og ser klimastrejkebevægelsen ’Fridays For Future’ i aktion, tænker jeg, at netop folkeskolen bør være stedet, hvor angsten skal forebygges og bekæmpes.

At lære eleverne om »menneskets samspil med naturen« er ikke længere tilstrækkeligt

Som lærerstuderende og kommende folkeskolelærer er det min opgave at danne eleverne til at kunne indgå i det samfund, der venter dem. Også når samfundet er under voldsomme forandringer.

Det vil i fremtiden sige, at de skal kunne indgå i en mere bæredygtig og grønnere kultur, end den der har været hidtil. For samfundet har udviklet sig. Der er kommet en konstant grøn dagsorden, men det afspejler folkeskolen ikke.

Det er værd at overveje, hvorvidt det er skolens opgave at understøtte elevers klimakendskab, eller om det er forældrenes ansvar. Folkeskolens afgørende styrke er ikke desto mindre, at den er ekspert i det trygge læringsmiljø, der giver eleverne de bedst mulige vilkår. Uanset hvilken baggrund og familiære interesser individet kommer af.

Lærernes pædagogiske kunnen er essentiel, når der er tale om at imødegå et fænomen som klimaangst.

Folkeskolen skal følge omvæltninger

Klimaet skal indgå i den almene undervisning, så eleverne lærer at omgås klimaet og ikke mindst diskussionen om dens udvikling, uden at udvikle angst.

Deres kendskab til naturen skal styrkes i en sådan grad, at eleverne er klædt på til at indgå i den grønne udvikling, der venter samfundet.

Folkeskolen skal forebygge klimaangst

Poul Bergstrøm Hansen / Fotoværket.dk
Foto: Poul Bergstrøm Hansen / Fotoværket.dk

Trine Maria Rasmussen

Forebyggelsen af klimaangst sker først og fremmest ved at høre på dem, der råber op. Dem, der føler sig magtesløse. Dem, der er bange.

Et tiltrængt, politisk tiltag ville være at tage folkeskolens formålsparagraf op til overvejelse. For at lære eleverne om »menneskets samspil med naturen« er ikke længere tilstrækkeligt.

Folkeskolelovens paragraf syv beskriver tre obligatoriske emner herunder seksualundervisning. Et område, der for 50 år siden blev fundet vigtig nok til at blive skrevet ind i loven. Hvis man tilføjede obligatoriske emner som klimakendskab og bæredygtighedskompetencer, ville det for alvor rykke.

Skoleelever demonstrerer fortsat mod samfundsudviklingen. De mener, at det går for langsomt med at imødekomme klimaforandringernes krav til civilsamfundet. Hvis folkeskolen fejler og fortsat danner en generation af klimaængstelige medborgere, går samfundet ikke en bedre fremtid i møde. Så har klimaangsten sat sig som bånd på en hel generations hænder og fødder.

Folkeskolen skal danne eleverne til medborgerskab og heraf medansvar for samfundets udvikling. Men de skal modnes til den opgave. Det kræver, at folkeskolen er bedre til at imødekomme store samfundsomvæltninger, som klimakrisen og den klimaangst, der er resultatet af det.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-600 ord til debat.skolemonitor@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden