0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Frie Skolers Lærerforening
Foto: Frie Skolers Lærerforening

Ære være Samuel Patys minde, skriver Uffe Rostrup, der kalder drabet for et angreb på alle lærere.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skolemonitor@pol.dk


Debat: Drabet på Samuel Paty er et angreb på alle lærere i demokratiske lande

Om det er en god ide at vise Muhammed-tegninger, Jesus-figurer nedsænket i urin, karikaturer af forskellige politikere eller noget fjerde er fuldstændig lærerens egen beslutning, skriver Uffe Rostrup.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Samuel Paty var lærer og havde i forbindelse med undervisningen i ytringsfrihed vist sine elever karikaturtegninger af profeten Muhammed.

Han blev dræbt på åben gade i Frankrig, og det er øjensynligt det, at han har vist karikaturtegningerne af profeten, der har udløst det meget voldsomme og forfærdelige mord på en person, som gjorde sit arbejde. Det er helt at sammenligne med, at en politibetjent mister livet på jobbet – ingen forskel.

I Danmark har debatten efterfølgende drejet sig om, hvorvidt lærere bør anvende Muhammed-tegninger i undervisningen. Men den slags metodemæssige og didaktiske overvejelser er helt op til læreren.

Undervisningen skal ikke planlægges ud fra angsten for omverdens reaktion

Og det er i virkeligheden det, der er på spil: lærerens autonomi i forhold til undervisningen.

Det er helt afgørende i dansk skoletradition, at lærere frit kan vælge deres pensum og metoder. Om det er en god ide at vise Muhammed-tegninger, Jesus-figurer nedsænket i urin, karikaturer af forskellige politikere eller noget fjerde er fuldstændig lærerens egen beslutning.

Drabet er ikke blot et angreb mod Samuel Paty. Det er et angreb på alle lærere i Frankrig og mod alle lærere i demokratiske lande. Det er ikke kun et anslag mod ytringsfriheden, men også et anslag mod lærernes metodefrihed.

Vi må ikke blive bange

Sådan et anslag skaber selvfølgelig frygt blandt lærerstanden. Frygt for, at der er mennesker, som vil kunne finde på at gå til ekstremer for at forhindre undervisning i et fag eller dele af et fag, som er helt selvfølgelig for de fleste af os andre.

En frygt, som kan føre til selvcensur. En frygt, der kan få lærere til at overveje deres valg – ikke ud fra en vinkel om, hvorvidt det tjener undervisningens formål, men i stedet ud fra et misforstået hensyn til interesser udenfor undervisningen. Og det er farligt.

For undervisning skal netop tage sit udgangspunkt i, hvordan læreren mener at et givent emne bedst formidles. Undervisningen skal ikke planlægges ud fra angsten for omverdens reaktion.

Sådan et anslag skaber selvfølgelig frygt blandt lærerstanden

Lærere står ofte i det svære valg om, hvilket materiale de skal benytte. Det gælder i stort set alle fag – og der er rigtigt og forkert i hvert eneste valg. Men det skal være rigtigt og forkert for læreren. Rigtig og forkert for undervisningen.

Ja vist, læreren skal efterfølgende stå på mål for netop deres valg af materialer og metoder over for forældre, skole og måske også tilsynet, men det er lærerens valg og lærerens ansvar.

Ære være Samuel Patys minde

Derfor er det heller ikke en ny diskussion om Muhammed-tegninger eller om muslimer kontra ’rigtige’ danskere, som vi skal have på baggrund af den ulykkelige begivenhed i Frankrig. Nej, vi skal konstatere, at en ekstremist (og de findes i alle dele af samfundet) har rettet et forfærdeligt anslag mod lærerne i hele verden, mod det demokratiske samfund og i særdeleshed mod Samuel Paty, hans familie og venner.

Og så skal vi videre som samfund og som lærerstand. Lærere skal gøre det, som vi er bedst til: levere fremragende undervisning og livskundskab til fremtidens børn og unge. Vi må aldrig blive så bange for verden og dens ulykker, at vi ikke tør gøre det, som vi er sat i verden for.

Ære være Samuel Patys minde.

Je suis prof!

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-600 ord til debat.skolemonitor@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden