0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Ib Sørensen
Foto: Ib Sørensen

Janus Boye, formand for Forældrestemmen, giver her sit bud på, hvad Aula 3.0 skal bestå af.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skolemonitor@pol.dk

Forælder: Her er mine ønsker til Aula 3.0

Jeg har som forælder praktisk talt ikke mulighed for at fravælge Aula, men jeg er med til at betale regningen. Det pålægger systemet et ekstra stort ansvar med henhold til dataetik, skriver Janus Boye, formand for Forældrestemmen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Aula 2.0 blev for nyligt præsenteret, men for os forældre er der ærligt talt ikke meget nyt under solen.

Som Anne Hammer har skrevet, er det ellers netop det, vi har brug for.

Aula er vores vigtigste kommunikationsplatform med skolen og snart også i daginstitutioner. I en travl hverdag, hvor corona stadig huserer, er der mildt sagt meget stor plads til forbedringer.

Anne Hammer kalder det »kliktungt«, og det rammer plet

Hvor Anne Hammer gav sine bud på forbedringer set fra lærernes perspektiv, vil jeg her komme med mine bud fra et forælderperspektiv.

Budene kan kort opsummeres i design, etik og funktionalitet. Lad os tage dem fra en ende af.

Design

Kunne Aula blive bare lidt enklere og lidt pænere?

Selv drømmer jeg om et bedre overblik med mindre forskel på app og desktop samt generelt en mere moderne tilgang til brugeroplevelsen. Lad mig bruge et eksempel fra mit arbejdsliv de seneste måneder:

Jeg har som mange andre lært at bruge Zoom på arbejde, og det er bestemt heller ikke et kønt værktøj. Men Zoom beviser, at man ikke behøver designere for at få succes. Tænk, hvor meget bedre det ville være, hvis brugeroplevelsen i Aula var bare en smule mere gennemtænkt.

Aula er desværre også langt fra dansk design. Det er, som om ingeniørerne har vundet stort. Brugervenlig og nem er ikke ord, jeg vil anvende. Anne Hammer kalder det »kliktungt«, og det rammer plet.

Godt design kan bidrage til at skabe troværdighed, gøre samarbejdet lettere og give mig mere lyst til at engagere mig. Desværre gør Aula 2.0 det modsatte.

Etik

Jeg har som forælder praktisk talt ikke mulighed for at fravælge Aula, men jeg er med til at betale regningen. Det pålægger systemet et ekstra stort ansvar med henhold til dataetik.

Aula er en kommunikationsplatform, men også en samarbejdsplatform, hvorfor der gemmes endnu mere data.

Jeg har som forælder praktisk talt ikke mulighed for at fravælge Aula, men jeg er med til at betale regningen

På trods af datafejl med læk af oplysninger om forældremyndighed tidligere på året er jeg ikke i tvivl om, at Aula passer godt på vores data.

Aulas dataetiske regelsæt er i udgangspunktet fint, men indeholder også formuleringer som for eksempel: »Aula bruger anonymiserede personoplysninger om brugeradfærd til fx at forbedre Aulas funktionalitet« og »Aulas personoplysninger vil i nogle tilfælde kunne genanvendes af kommunen til brug for statistiske undersøgelser«.

Når man tilslutter sig systemet, eller når der har været en opgradering til Aula 2.0, ser jeg igen en lang privatlivspolitik, som jeg kun kan acceptere. Og her taler jeg ikke om samtykke til for eksempel billeder og andet for hvert barn.

Det ville være mere ordentligt, hvis jeg frivilligt kunne tilmelde mig den store dataindsamling og samtidig tydeligt melde fra, hvis jeg blot vil have en gnidningsfri kommunikation med skolen. Især når det handler om børn.

Funktionalitet

Altså, hvad skete der lige for kontaktbogen?

Når jeg står op en hektisk morgen og er i gang med morgenmaden og madpakkerne, og pludseligt skal melde et barn sygt, hvad skal jeg så gøre?

Åbne Aula, ja tak, men hvad så? Sende en besked til klasselæreren? Nej, jeg skal finde »<søg>« som der står i til-feltet, og så i gang med at finde relevante lærere og andet godtfolk på skolen.

Problemet er ikke så meget, hvad Aula ikke kan. Vi er mange forældre, som kun bruger et lille hjørne af systemet. Flere af problemerne hænger sammen med designet.

Problemet er ikke så meget, hvad Aula ikke kan. Vi er mange forældre, som kun bruger et lille hjørne af systemet

Her kan især nævnes et af de regelmæssige irritationsmomenter: Svar-til-alle som i Aula af uransagelige årsager åbenbart er standarden. Når den imødekommende lærer spørger, om dit barn er 1) meget modig i vandet 2) en smule modig eller 3) mindre tryg, så kan du se frem til en sjov dag med notifikationer fra 25 forældre, der svarer 1, 2 eller 3.

Måske er der én forældre, som finder frem til den lille, bitte knap, hvor der står »svar afsender direkte« - men det kræver altså næsten det store EDB-kørekort.

Sidst, men ikke mindst, trænger Aula gevaldigt til en forbedret tilgang til vedhæftede filer. Det er mildt sagt et rod. Office-filer kommer ind fra venstre, links til filer på Google Drev fra højre og så midt i det hele står referatet fra forældremødet.

Der er ingen vej uden om Aula

Tak til Anne Hammer for at kigge fremad og kaste bolden op til en konstruktiv samtale om Aula. Jeg ser ikke Aula som »fuldstændig vanvittigt spild af tid«, som Signe Nielsen fra Forældrenes Landsorganisation skulle have udtalt til årets Sorø-møde.

Aula spiller en stor rolle. På godt og ondt har Aula rykket os et skridt frem i digitalisering af skolelivet, men der er plads til forbedringer, og jeg tror, at de kommer, hvis bare vi er flere forældre, der ytrer os.

Et gammelt ordsprog i it-verdenen siger, at man aldrig skal starte med et Microsoft-produkt, før det er ude verden i version 3.0. Så er det godt og klart!

Jeg håber det samme for Aula.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-600 ord til debat.skolemonitor@pol.dk

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden