0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Privatfoto
Foto: Privatfoto

Det er ret simpelt. Vil vi have rimelighed for lærere og elever, står valget mellem enten færre opgaver, der skal løses eller flere lærere til at løse dem, skriver Lars Holmboe.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skolemonitor@pol.dk

Debat: Folkeskolen lider under politikernes gammeltestamentlige styring

Gør ikke som jyden her bag tasterne. Led ikke efter løsningerne på folkeskolens udfordringer i tilbudsavisen, for du kan ikke få det hele for det halve, skriver lærer Lars Holmboe.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Når der skal bruges penge herhjemme, kaster jeg mig altid hovedkuls ud i den vilde tilbudsjagt.

Man er vel jyde.

Viser det sig, at den pågældende vare er for dyr (og det synes jeg nærmest pr. definition), vender jeg mig mod Den Blå Avis, hvor der da for pokker må findes et billigere alternativ.

Jeg vil ganske enkelt have det hele for det halve - og det er jeg tilsyneladende ikke alene om.

I gamle dage ville en elev, der foreslog den slags pjat, nok blive belønnet med en velfortjent olfert

Skiftende regeringer og folketingsflertal er på samme tilbudsjagt i vores allesammens folkeskole. Den samme folkeskole, som Lars Løkke Rasmussen (V) ville have til at være verdens bedste.

Men i stedet for verdens bedste folkeskole har vi fået verdens meste folkeskole.

Jeg gad nok vide, hvor det gik galt, men et eller andet sted har der været et lyst hoved, som satte lighedstegn mellem ’mere folkeskole’ og ’bedre folkeskole’. Nu kunne jeg aldrig drømme om at opfordre til vold, men i gamle dage ville en elev, der foreslog den slags pjat, nok blive belønnet med en velfortjent olfert.

Magthavere, som giver deres undersåtter større opgaver, men færre ressourcer, finder vi eksempler på allerede i Det Gamle Testamente

Siden skolereformen blev implementeret, har vi haft OECD-rekord i undervisningstimer pr. elev set over et skoleliv. De seneste ti år er antallet af lærere skrumpet med 18 procent, mens børnetallet kun er skrumpet med 8 procent.

De tilbageværende lærere har dermed skullet undervise 20 procent mere. Den slags giver måske nok mere folkeskole, men ikke en bedre folkeskole.

Gammeltestamentlig styring

Magthavere, som giver deres undersåtter større opgaver, men færre ressourcer, finder vi eksempler på allerede i Det Gamle Testamente.

Her kan man læse fortællingen om israelitterne, der som Faraos slaver blev pålagt at bygge ham et strålende palads, ja en hel pragtby. Farao tvang israelitterne til at sætte produktionen af mursten i vejret, mens adgangen til den halm, der skulle til for at binde leret sammen i murstenene, blev begrænset.

Israelitterne skulle altså producere mere, men fik deres mulighed for at løse opgaven begrænset. Det var et klassisk bissetrick, men det er åbenbart et trick, der stadig hives frem af skuffen af politikerne.

Gør ikke som jyden her bag tasterne. Led ikke efter løsningerne på folkeskolens udfordringer i tilbudsavisen

Så tillykke, politikere. I fandt det gode tilbud.

Men I fik også en elevflugt til privat- og friskoler, rekrutteringsudfordringer på lærerfronten, konstant lavt ansøgerantal til læreruddannelserne og et inklusionscirkus ude i klasserne med i købet.

Nu har lærerne og kommunerne langt om længe indgået en arbejdstidsaftale, som i al væsentlighed fordrer et skarpt samarbejde om et rimeligt arbejdsliv for lærerne.

En af de afgørende gevinster ved aftalen er, at det fremadrettet bliver mere synligt for kommuner og ledere, hvor meget. alle de opgaver en lærer står med, fylder. Det vil blive synligt, at man netop ikke kan få det hele for det halve.

Gør ikke som jyden

Det er tid til at træffe beslutninger. Skal vi fortsat have OECD’s højeste undervisningstimetal for eleverne, eller skal vi fjerne nogle opgaver fra folkeskolen.

Skal forældresamarbejdet nedprioriteres? Skal den åbne skole afvikles? Bevægelsen i undervisningen? Tilsynet med eleverne i pauserne? Lejrskolerne?

Det er ret simpelt. Vil vi have rimelighed for lærere og elever, står valget mellem enten færre opgaver eller flere lærere til at løse dem.

Gør ikke som jyden her bag tasterne. Led ikke efter løsningerne på folkeskolens udfordringer i tilbudsavisen.

Det er ok, at I ikke vil bruge de penge, der skal til for at skabe verdens bedste folkeskole. Det er bare ærgerligt, at I taler om den, hvis det eneste, I vil betale for, er verdens meste folkeskole. Så hellere komme i gang med at prioritere, så det ikke bliver lærerne og eleverne, der står tilbage med aben.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-800 ord til debat.skolemonitor@pol.dk

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden