0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Monica Lendal Jørgensen er næstformand i Frie Skolers Lærerforening.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skolemonitor@pol.dk


Debat: Ministeriets krav om brobygning øger risikoen for smitte på skolerne

Tusindvis af elever skal snart i brobygning på ungdomsuddannelser landet over. Hvorfor vil Undervisningsministeriet løbe den risiko, at skoler må lukke ned, fordi smitten pludselig stiger, skriver Monica Lendal Jørgensen, der er næstformand i Frie Skolers Lærerforening.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

I dette efterår stiger smittetrykket. Alle, der har mulighed for det, skal arbejde hjemme, sociale arrangementer skal begrænses, skoler lukker helt eller delvist, når der er elever og lærere, som er smittet med corona. Der indføres mundbindspligt på videregående uddannelser, og myndighederne melder ud, at i dette efterår er det især de unge, der rammes og spreder smitten.

Ikke desto mindre insisterer Undervisningsministeriet på, at brobygningsforløb, hvor tusindvis af 10.-klasseselever fra grundskole og efterskole deltager i undervisning på gymnasier og erhvervsskoler, skal gennemføres.

Skolerne skal sende de godt 36.000 10.-klasseselever ud i brobygningsforløb af minimum en uges varighed. Under brobygningen indgår eleverne i undervisningen på en ungdoms- eller erhvervsuddannelse. De kan også deltage i ulønnet praktik i en virksomhed, hvis praktikken har et uddannelsessigte.

Risikerer smittespredning

Det giver ingen mening på den måde at oprette nye smittekæder på dette kritiske tidspunkt, når lærerne hver eneste dag knokler for at gennemføre en god undervisning og samtidig holde smitten ude af skolen.

Når vi spørger ministeriet om logikken i beslutningen om fysisk at flytte eleverne ud af skolen og over på ungdoms- og erhvervsuddannelsesstederne, så lyder svaret, at sundhedsmyndighederne har indkalkuleret brobygningsforløbene i forventningen til det samlede smittetryk. Med andre ord: Vi har taget højde for, at nogle elever bliver smittet af det her.

Er brobygningen virkelig så vigtig, at ministeriet vil bryde alle råd om, at vi skal begrænse kontakterne? Vil ministeriet løbe den risiko, at skoler må lukke ned, fordi smitten pludselig stiger?

Er brobygningen virkelig så vigtig, at ministeriet vil bryde alle råd om, at vi skal begrænse kontakterne? Vil ministeriet løbe den risiko, at skoler må lukke ned, fordi smitten pludselig stiger?

Et forklaringsproblem

Som lærer på en skole, som bliver tvunget til at gennemføre brobygning og dermed oprette nye mulige smittekæder for vores elever, er det virkelig svært at forstå, at brobygningen ikke må organiseres på en alternativ måde eller helt aflyses i år. Især når vi samtidig gør alt, hvad vi overhovedet kan for at undgå smitten på vores egne skoler.

På efterskolerne giver kravet om brobygning anledning til særlig stor bekymring og frustration. Når en efterskole sender elever i brobygning, rejser eleverne på besøg mange forskellige steder, fordi de kommer fra hele landet.

Vil vi acceptere, at corona vandrer frem og tilbage ad broen mellem skole og ungdomsuddannelsesinstitution?

Samtidig oplever vi, at enkelte kommuner vælger helt at aflyse brobygningen. Det betyder, at nogle af efterskoleeleverne er tvunget, mens andre ikke skal deltage. Det giver planlægningsudfordringer for skolerne, men mest af alt giver det problemer med at forklare elever og forældre, hvorfor der ikke er ens regler for alle.

Jeg vil på det kraftigste opfordre sundhedsmyndighederne og børne- og undervisningsministeriet til at tage beslutningen op til fornyet overvejelse. Er det virkelig så vigtigt, at eleverne fysisk sendes i brobygning, at vi vil acceptere, at corona vandrer frem og tilbage ad broen mellem skole og ungdomsuddannelsesinstitution?

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden