0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Caroline, Lina, Lise og Trine (fv.) er alle lærerstuderende og aktive i Lærerstuderendes Landskreds. (Fotograf ved sidste billede: Jacob Jepsen)

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skolemonitor@pol.dk


Lærerstuderende: Der skal mere end kondomer til at bekæmpe sexisme

Hvis vi i fremtiden skal undgå, at opråb som Sofie Lindes er nødvendigt, må vi tage seksualundervisningen op til revision - både i folkeskolen og på læreruddannelsen, skriver fire lærerstuderende i et fælles debatindlæg.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Sofie Linde. 322 kvinder i politik. 1615 i medieverdenen. 543 læger. Og en 50-årig fødselar.

Hvad er sammenhængen?

Hvis vi for alvor skal have et opgør med sexisme i samfundet, kræver det en gennemgående revurdering og opprioritering af seksualundervisningen i folkeskolen og på læreruddannelsen.

Et opgør med sexismen uundvigeligt også en opgave for folkeskolen

De mange modige kvinder, der de sidste uger er stået frem i medierne, beskriver en virkelighed, hvis rigtighed ikke længere kan betvivles: Vi har et problem med sexisme og sexchikane i Danmark.

Det tyder også på, at vi fortsat blot har set toppen af isbjerget. Sidste år viste en undersøgelse fra Institut for Menneskerettigheder eksempelvis, at hver femte elev i restaurationsbranchen oplever sexisme på praktikpladsen.

Kvindernes vidnesbyrd går på tværs af brancher, alder, uddannelsesbaggrund og politiske partier. Vi må nøgternt konstatere at blot to ting går igen. Mænd og magt.

Det er folkeskolens fornemmeste opgave at danne fremtidens demokratiske medborgere. Derfor er et opgør med sexismen uundvigeligt også en opgave for folkeskolen.

Alt bør ikke bare sættes på skoleskemaet, men det forpligter, at vi har børnene i hænderne i op mod 11.000 timer i løbet af deres skoletid.

Og hermed tilbage til den runde fødselar. Seksualundervisningen, som for 50 år siden blev en obligatorisk del af den danske folkeskole.

Seksualundervisningen op til revision

Tilbage i 1970 var formålet med seksualundervisningen at undgå sexsygdomme og teenagegraviditeter. Undervisningen var teknisk og centreret om kroppen og på trods af tidens seksuelle frigørelse, var lyst og følelser ikke en del af pensum.

I dag bør seksualundervisningen være langt mere end røde kinder, og elever der træner sikker-sex strategier på hver sin flamingo fallos. Seksualundervisning - eller Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab, som det egentlig hedder, er (også) samtaler om grænser, om magt, om køn og kønsroller. Om hvordan man flirter, og hvad man gør, hvis man overtræder andres grænse. Hvordan man giver en god undskyldning. Hvordan noget kan være god opførsel i én kontekst, men upassende i en anden.

Seksualundervisningen i folkeskolen er måske den bedste prævention, men alt for tit sprænger den og leder til uønskede fødsler af krænkende opførsel

Tænk, hvis vi gennem en bedre seksualundervisning kunne danne nogle generationer af mænd, der ikke fyldte facebook-kommentarspor og mormors middagsselskaber med kommentarer som »må man overhovedet ikke give et kompliment længere?«

Selvom målene for seksualundervisningen er blevet reviderede, så eleverne for eksempel lærer at samtale om køn og mangfoldighed og at respektere egne og andres personlige grænser, oplever halvdelen af de 15-24 årige ifølge SexUs’ seneste rapport, at seksualundervisningen kun i ringe grad eller slet ikke var brugbar.

Hvis vi skal gøre op med den mest udbredte kønssygdom i vor tid - sexismen - skal der mere end kondomer til.

Seksualundervisningen i folkeskolen er måske den bedste prævention, men alt for tit sprænger den og leder til uønskede fødsler af krænkende opførsel.

Som kommende folkeskolelærere vil vi gerne sende en opfordring til Pernille Rosenkrantz-Theil, Børne- og Undervisningsminister og Ane Halsboe Jørgensen, Uddannelses- og Forskningsminister om ligeledes at gribe bolden: Tag seksualundervisningen op til revision - både i folkeskolen og på læreruddannelsen - så den bliver tidssvarende, normkritisk og klæder eleverne på til at kende egne grænser og til at respektere andres.

For konklusionen må være, at vi i fremtiden ikke skal have flere Sofie Linde’r, men derimod sørge for at opråb som hendes ikke fremover bliver nødvendigt. Og her har seksualundervisningen en vigtig rolle!

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-800 ord til debat.skoleliv@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden