0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skolemonitor@pol.dk


Per B. Christensen: Sådan skaber vi en ambitiøs læringskultur på læreruddannelsen

Fremtidens læreruddannelse skal kort sagt være en uddannelse, der tiltrækker langt flere studerende end i dag, og hvor de studerende bliver mødt af en læringskultur, der er særdeles ambitiøs, skriver tidligere formand for Lærerkommissionen Per B. Christensen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Lærerstuderendes Landsråd (LL) offentliggjorde for nylig en undersøgelse, hvor det fremgår, at kun seks ud af ti, der er færdig med læreruddannelsen, ønsker at blive lærer i folkeskolen.

En ud af ti ønsker at blive lærer på en fri – eller efterskole, en ud af ti ønsker at læse videre, og to ud af ti er uafklarede. Er det et skidt perspektiv for folkeskolen? Ikke nødvendigvis. Der har altid været lærerstuderende, der ville anvende læreruddannelsen til noget andet end et job i folkeskolen. Sådan var det også i slutningen af 1970`erne, da jeg var aktiv i LL.

Egentlig synes jeg, det er et langt større problem, at der er for få, der søger ind på læreruddannelsen, at mange falder fra undervejs i studiet, og at der er mange, der forlader lærerjobbet i de første år i praksis.

Hvordan styrker vi lærerprofessionen?

I Lærerkommissionen var vi meget optaget af, hvordan vi kunne styrke lærerprofessionen hen over et helt arbejdsliv. Derfor understregede vi, at de lærerstuderende skulle kunne se et karriereperspektiv ved at vælge læreruddannelsen og ved valget af det efterfølgende job i folkeskolen.

De lærerstuderende skal mødes af en ambitiøs læringskultur på professionsskolerne

De lærerstuderende skal mødes af en ambitiøs læringskultur på professionsskolerne. De skal møde en undervisning, der er toptunet til deres fremtidige job, og som bygger på den nyeste viden og forskning. En uddannelse, hvor man bliver udfordret, som stiller krav om fordybelse og kræver, at man er studerende på fuld tid!

Professionshøjskolerne og praktikstederne skal skabe en praksisorientering, der gør, at man som færdiguddannet skal være godt rustet til lærerlivet.

Studerende skal stå på tæer, for at suge ny viden om teori og praksis til sig

Fremtidens læreruddannelse skal kort sagt være en uddannelse, der tiltrækker langt flere studerende end i dag, og som fordrer, at de studerende mødes af en læringskultur, hvor de skal stå på tæer, for at suge ny viden om teori og praksis til sig.

Udvikling hele livet

Men al begyndelse er svær. Derfor skal den nye lærer introduceres grundigt til livet som lærer i skolen gennem et introprogram, der blandt andet kan bestå af en tilknyttet mentor, supervision, viden om praksis og øget tid til forberedelse.

Fremtidens unge vil ikke nødvendigvis være lærer på samme skole i 40 år. De vil kunne se et karriereperspektiv ind i og ud af skolen og muligheden for at kunne dygtiggøre sig hele arbejdslivet som en integreret del af deres job.

En lærerprofession der mestrer sit job... er den væsentligste forudsætning for at udvikle folkeskolen.

Derfor foreslog lærerkommissionen, at lærerne gennem hele arbejdslivet skulle have en art trækningsret på efter- og videreuddannelse. Der skulle også være mulighed for, at den dygtige lærer fik større ansvar undervejs og som kunne kombinere jobbet med for eksempel med en vejlederfunktion, en specialistfunktion eller en kombinationsansættelse som underviser på en professionshøjskole eller lignende.

En lærerprofession der mestrer sit job, har mulighed for at udvikle sig over hele arbejdslivet, og som kommer med en solid ballast fra læreruddannelsen, er den væsentligste forudsætning for at udvikle folkeskolen. Derfor foreslog lærerkommissionen, at der blev sat fokus på en styrket lærerprofession. Jeg håber ikke forslagene bliver glemt.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-800 ord til debat.skolemonitor@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden