0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Jeg er ked af at sige det, men det er altså et ansvar for jer politikere, Morten Messerschmidt. Det er jer, der kan skabe rammerne om en god læreruddannelse, der er attraktiv for unge, skriver Anders Thorsen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skolemonitor@pol.dk

Anders Thorsen: Messerschmidts vision for kristendomsfaget kræver, at politikerne tager fat om læreruddannelsen

Fra min plads bag katederet ser jeg to centrale forhindringer, som DF’s næstformand bør tage fat om, hvis han virkelig gerne vil styrke de kulturbærende fag, skriver Anders Thorsen i en replik til Morten Messerschmidt.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Jeg blev oprigtigt glad, da jeg læste Morten Messerschmidts indlæg her i Skolemonitor om skolens kulturbærende fag – som han definerer som dansk, historie og kristendom. For han vil gerne styrke dem, hvilket jeg kun kan hilse velkomment!

Fra min plads bag katederet ser jeg to centrale forhindringer, som Messerschmidt bør tage fat om, hvis han virkelig gerne vil styrke de kulturbærende fag.

For det første er det en skal-opgave at få gjort noget ved lærermanglen og læreruddannelsen. At kun lidt mere en 50 procent af timerne i kristendomskundskab varetages af lærere med linjefagskompetence til det, viser ifølge Messerschmidt, hvilken stedmoderlig behandling, faget har i skolen.

I årevis har de lærerstuderende skreget på mere kvalitet i uddannelsen

Jeg fristes til at sige, at det tværtimod viser, hvor stedmoderligt læreruddannelsen er blevet behandlet fra Christiansborg. I årevis har de lærerstuderende skreget på mere kvalitet i uddannelsen – både den fag-faglige og praktikken. I årevis er der blevet lavet ændringer af læreruddannelsen uden de nødvendige ressourcer. Og i årevis er der diskuteret, om læreruddannelsen skal gøres femårig.

Frafald af lærere

Mens diskussionerne foregår, bliver læreruddannelsen bare mindre og mindre attraktiv. I 2012 blev 3.524 optaget på læreruddannelsen, mens det i 2020 var 2.697, altså næsten 1.000 færre. Læg dertil at alt for mange lærere forlader folkeskolen, som vi for nyligt kunne læse i Lynne Gilbergs indlæg, hvor hun slår op med folkeskolen.

Helt galt står det til med de yngste lærere. Hver sjette forlader nemlig folkeskolen indenfor det første år. Jeg gentager: Hver sjette! Et alt for højt tal.

Vi mangler kvalificerede lærere

Morten Messerschmidt mener, at jeg reducerer problemets rod, når jeg skriver om lærermanglens indflydelse på kvaliteten i kristendomskundskab (og de øvrige fag). Sådan er det måske, når man har sin daglige gang bag et hæve-sænke-bord Christiansborg, men jeg forholder mig nu til virkeligheden bag katederet i skolen. Den er bare, at vi mangler kvalificerede lærere, og at folkeskolen ikke kan fastholde de lærere, der er.

En opgave for politikerne

Jeg er ked af at sige det, men det er altså et ansvar for jer politikere, Morten Messerschmidt. Det er jer, der kan skabe rammerne om en god læreruddannelse, der er attraktiv for unge. Og det er jer, der kan skabe rammerne om den bedste folkeskole, som kan fastholde alle de dygtige lærere, der i disse år falder fra.

Den anden forhindring for Messerschmidts mission handler om kompetencer. Umiddelbart lyder det jo fedt at få en masse kompetencer, men i alt for mange år har der været alt for stort fokus på dem i skolen. For det bliver på bekostning af fagenes indhold.

I mange år blev skolen bombarderet med tusindvis af kompetencemål, som eleverne igennem deres skolegang skulle leve op til. Heldigvis er man i gang med at reducere mængden af mål, men mange er der stadig – og tænkningen er der stadig.

Problemet med at styre skole og undervisning efter kompetencer er, at indhold og viden bliver mindre vigtig. Eleverne bliver gode til at lave gode undersøgelser eller gode til at lave præsentationer eller… fortsæt selv. Dermed bliver skolens indhold et middel til at nå nogle kompetencer i stedet for at være et mål i sig selv. Ja, faktisk kommer målene før det gode indhold – altså blandt andet den gode litteratur, som Messerschmidt efterlyser.

Bare ring, Messerschmidt

Jeg vil foreslå Messerschmidt at læse, hvad Mette Frederiksen – læreren, ikke statsministeren – skriver om formålsstyring. Hvis undervisningsministeriet vil styre efter folkeskolens formål og fagenes formål, kan vi måske komme tilbage til, at indholdet kommer før målet.

Det glæder mig vildt meget, at Morten Messerschmidt har kastet sig ind i kampen for mere kvalitet i skolens kulturbærende fag. Jeg vil nok engang opfordre ham til at sætte handling bag ordene. For indtil videre har jeg kun hørt spændende interviews og læst interessante debatindlæg.

Skulle han have brugt for sparring, stiller jeg mig hjertens gerne til rådighed. Jeg kan drikke spandevis af kaffe, og jeg er vant til at gå til møder. Jeg bager endda en hæderlig banankage og citronmåne, som jeg gerne tager med. Du siger bare til, Morten.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-800 ord til debat.skolemonitor@pol.dk

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden