0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Martin Dam Kristensen
Foto: Martin Dam Kristensen

De studerende på Den frie Lærerskole får mere undervisning og mere praktik. Det kan læreruddannelsen lade sig inspirere af, skriver næstformanden i Frie Skolers Lærerforening.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skolemonitor@pol.dk


Debat: Læreruddannelsen kan lære af de frie skoler

Læreruddannede fra Den frie Lærerskole i Ollerup føler sig bedre klædt på til lærerarbejdet end læreruddannede fra landets professionshøjskoler, viser en lille undersøgelse, som Frie Skolers Lærerforening står bag, skriver foreningens næstformand.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

I foråret spurgte vi vores medlemmer på de frie skoler, om deres uddannelse klædte dem på til arbejdet på deres skole.

Af de medlemmer, som har en nyere folkeskolelæreruddannelse, svarede halvdelen, at de kun i lav eller meget lav grad føler, at uddannelsen har klædt dem på til at arbejde på en skole. På den anden side svarede samtlige medlemmer, som har en nyere uddannelse fra Den frie Lærerskole i Ollerup, at de i høj eller meget høj grad føler sig klædt på til at arbejde på en skole.

Resultatet springer i øjnene. Men det er ikke nyt.

Data, som Uddannelses- og Forskningsministeriet gør tilgængelige i Uddannelseszoom, peger på samme forskel. Her oplever otte ud af ti fra uddannelsen på Den frie Lærerskole i Ollerup, at der er overensstemmelse mellem det, de har lært på uddannelsen, og de kompetencer, der efterspørges af deres arbejdsgiver på den frie skole. De er altså klar fra første færd.

Blandt de nyuddannede fra professionshøjskolerne er det kun halvdelen.

Samme streger tegnes, når de nyuddannede spørges til kvaliteten af deres uddannelse. Igen er der otte ud af ti fra Den frie Lærerskole i Ollerup, som svarer, at kvaliteten samlet set er høj. Blandt de nyuddannede fra folkeskolelæreruddannelsen er der kun to ud af ti, der mener det samme.

Flere timer og mere praktik

Uddannelsen på Den frie Lærerskole er målrettet arbejdet på frie grundskoler og efterskoler, og det kan være en medvirkende årsag til, at vurderingen af uddannelsen efterfølgende bliver rigtig god fra de studerende.

Men hvis det er forklaringen, bør resultatet også kunne inspirere professionsuddannelsen: Hvordan er det, lærerskolen målretter sin indsat til lærerarbejdet og skolerne, og hvordan vil man kunne gøre noget tilsvarende på resten af lærerområdet?

På både første og andet år er der tre ugers praktik, mens hele tredje år på Den frie Lærerskole foregår i lønnet arbejdspraktik på en skole

Men andre steder kan der være inspiration at hente fra den frie skolesektors læreruddannelse.

For det første får de studerende på Den frie Lærerskole i Ollerup langt flere undervisningstimer end de studerende på professionsuddannelsen. En større del af uddannelsen foregår altså sammen med en lærer og ikke som selvstudium.

Det inspirerer og giver mulighed for bedre faglig sparring. Jeg tror på, at for at blive en virkelig god lærer, er det nødvendigt, at man møder virkelig gode lærere på sin læreruddannelse. Det er ikke raketvidenskab, at nye lærere har brug for at spejle sig i erfarne lærere. Det gælder, når man starter i sit første lærerjob og ikke mindst, mens man er i gang med sin uddannelse.

For det andet er der langt mere praktik. På både første og andet år er der tre ugers praktik, mens hele tredje år på Den frie Lærerskole foregår i lønnet arbejdspraktik på en skole, hvor den studerende er ansat på lige fod med skolens uddannede lærere.

Det giver sig selv, at en større berøring med praksis undervejs i uddannelsen er med til at klæde de studerende på til arbejdet efter endt uddannelse, og uanset om en tilsvarende model ville kunne anvendes på den offentlige læreruddannelse, så tror jeg, at man kunne have gavn af, at bruge erfaringerne derfra.

Når uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) nu går i gang med at undersøge, hvordan vi forbedrer kvaliteten af folkeskolelæreruddannelsen, vil vi appellere til, at hun også kigger i retning af det frie skoleområde.

Lærernes erfaringer viser, at der er noget at hente. I Frie Skolers Lærerforening ser vi frem til en god dialog med ministeriet og de øvrige organisationer med interesse i fremtidens læreruddannelse, og vi bidrager meget gerne med vores viden, for vi har brug for en rigtig god læreruddannelse til hele grundskoleområdet.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-800 ord til debat.skolemonitor@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden