0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Privat
Foto: Privat

Anne Hammer er godt træt af Aula, og det hjælper Aula 2.0 altså ikke noget på.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skolemonitor@pol.dk

Lærer: Her er mine ønsker til Aula 3.0

Hvis jeg bliver inviteret til et møde, kan jeg trykke ‘måske’ til min deltagelse, hvilket sikkert fungerer fint, når man inviterer til poolparty på Facebook, men det er ikke et svar, jeg kan bruge til ret meget, når jeg inviterer til forældremøde i 1.b, skriver lærer Anne Hammer om Aula.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Forleden blev vi præsenteret for Aula 2.0.

Kombits projektchef introducerede selv den nye, ’store’ opdatering med en udtalelse om, at »den enkelte bruger nok ikke vil opleve det som en kæmpe omvæltning.«

Men det er netop, hvad vi har brug for. Aula har brug for meget store omvæltninger for at blive et brugbart arbejdsredskab.

Lige nu er det i bedste fald en ubrugelig kommunikationsplatform og i værste fald endnu en tilføjelse til listen af offentlige it-systemer, der har fejlet.

Aula er næsten dobbelt så dyrt som Skoleintra

Aula er næsten dobbelt så dyrt, som Skoleintra var. Og med det in mente er det nærmest imponerende, hvordan et nyudviklet system kan være så langsomt, omstændigt, kliktungt og skabe så lidt overblik.

Der er virkelig brug for at udviklerne tager udgangspunkt i brugernes erfaringer, når de skal udvikle Aula 3.0.

Skab overblik

Aula 3.0 skal i første omgang skabe overblik. Kalenderen er fuldstændig uoverskuelig og kan ikke synkronisere med Outlook, hvilket betyder, at jeg skal orientere mig i to forskellige kalendersystemer.

Min ledelse bruger Outlook til mødeindkaldelser, mens møder med kolleger og forældre foregår i Aulas kalender.

Layoutmæssigt gør kalenderen det meget svært at orientere sig. For eksempel dækker mine lektioner for hinanden, så jeg ikke kan se, hvor jeg skal være og hvornår.

Hvis jeg bliver inviteret til et møde, kan jeg trykke ‘måske’ til min deltagelse, hvilket sikkert fungerer fint, når man inviterer til poolparty på Facebook, men det er ikke et svar, jeg kan bruge til ret meget, når jeg inviterer til forældremøde i 1.b.

Desuden forsvinder planlagte møder som dug for solen, hvis jeg fortæller Aula, at jeg ikke deltager. Det er ikke hensigtsmæssigt. Ønsker man at oprette en begivenhed eller booke lokaler, skal man i den grad vogte sig med tålmodighed, for det kræver et utal af klik og som regel også lidt held at ramme rigtigt.

Hvis du er ordblind er Aula heller ikke til megen hjælp, men snarere en udfordring

Forleden skulle jeg finde en besked fra en kollega. I første omgang søgte jeg på hendes navn, hvilket resulterede i flere hundrede beskeder. Det øverste resultat var fra juli 2019, næste fra august 2020 og så en besked fra juni 2020. Altså ingen kronologisk logik i søgeresultaterne, og jeg kan ikke gennemskue, hvem der er afsender af beskederne, fordi alle samtalens deltagere blot står oplistet i tilfældig rækkefølge.

Jeg ender med at starte fra toppen og scrolle mig igennem de tre ugers beskeder. Jeg skal forbi omkring 100 beskeder, før jeg finder frem til den, jeg har ledt efter. Det er virkelig meget tid, der bliver brugt på det. Beskedsystemets standardindstilling er desuden sat til ’svar alle’, hvilket hurtigt resulterer i et oversvømmet beskedsystem, og samtidig er det ikke muligt at tilbagekalde en mail, når man har sendt den til de forkerte.

Jeg har også flere gange døjet med ulæste beskeder, som ikke findes i beskedsystemet, og når jeg sender links skifter de ikke farve, hvilket kan skabe tvivl om, hvorvidt man kan trykke på linket.

Ingen hjælp til ordblinde

Det kan godt være, at alle disse ting hører til i småtingsafdelingen, men det understreger bare, at Aula er et system, der er ufærdigt og fyldt med småfejl.

Forsiden - eller det såkaldte overblik - er en kilde til daglige frustrationer.

Jeg har et brændende ønske om et Aula 3.0, hvor forsiden rent faktisk giver mig et overblik med vigtige informationer om blandt andet fravær og skemaændringer. Layoutet skriger til himlen med en håbløs sammenhæng mellem skriftstørrelser og skrifttyper.

Det er hårdt tiltrængt, at vi snart får en langt mere gennemgribende opdatering med Aula 3.0

Det undrer mig, at det første, jeg bliver mødt af, er elever fra mine seks forskellige klassers fødselsdage de næste seks dage, mens jeg kun kan se de to seneste opslag på min skærm.

Jeg ønsker også, at Aula skal give mig overblik i min hverdag, men det er ikke til megen nytte, når jeg ikke kan udskrive en klasseliste eller en holdoversigt.

Hvis du er ordblind er Aula heller ikke til megen hjælp, men snarere en udfordring, der gør det svært for elever og forældre at få alle de vigtige informationer fra skolen med. Der er hverken en oplæsningsfunktion eller skrivestøtte, og det understreger igen, at Aula ikke er en brugervenlig platform.

Der er ingen tvivl om, at Aula har hårdt brug for endnu en opdatering eller fem, så vi rent faktisk får et brugbart arbejdsredskab og ikke en tidskrævende kommunikationsplatform, der dagligt skaber irritation og frustration rundt om på landets folkeskoler.

Med den seneste og hidtil største opdatering har vi fået Aula 2.0, men det er hårdt tiltrængt, at vi snart får en langt mere gennemgribende opdatering med Aula 3.0.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-800 ord til debat.skolemonitor@pol.dk

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden