0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Niels Hougaard / Jyllands-Posten / Ritzau Scanpix
Foto: Niels Hougaard / Jyllands-Posten / Ritzau Scanpix

Den manglende nærhed til lærer og klassekammerater kan hæve hæmmet eleverne fagligt og socialt, viser en undersøgelse.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skolemonitor@pol.dk


Debat: Fjernundervisning har vist, at skole fungerer bedst i skolen

Der er mange elever, som sandsynligvis har dårligere viden i skolefagene nu, end de havde før 11. marts, som hurtigt bør identificeres og tilbydes ekstra hjælp og støtte, skriver Thomas Nordahl og Ole Hansen fra Aalborg Universitet.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Da corona ramte Danmark var skolerne af sundhedsmæssige grunde nødt til at lukke for fysisk adgang og overgå til undervisning via nettet. Som følge heraf har eleverne haft mere end tre måneder uden almindelig undervisning, hvilket aldrig er sket i nyere tid.

I slutningen af maj 2020 blev der gennemført en spørgeundersøgelse blandt elever i folkeskolen om deres oplevelser med fjernundervisning. I alt 2.239 elever fra 5. til 10. klassetrin i tre kommuner har besvaret undersøgelsen.

Hensigten med spørgeundersøgelsen er at undersøge elevernes erfaringer med fjernundervisningen. Desuden har vi anvendt spørgsmål, som eleverne har besvaret tidligere, da de havde almindelig skoleundervisning. Hermed kan vi sammenligne elevernes erfaringer med fjernundervisning med deres oplevelser i den almindelige skole.

Generelt set har lavt præsterende elever haft større udfordringer med fjernundervisning end højt præsterende elever

Når vi kun ser på elevernes svar på specifikke spørgsmål om, hvordan de har oplevet fjernundervisningen, er de som udgangspunkt relativt positive.

Flertallet af eleverne giver udtryk for, at de har håndteret fjernundervisningen relativt godt, men der er store variationer i elevernes svar. Variationerne tyder på, at fjernundervisningen er blevet gennemført på meget forskellige måder både på den enkelte skole og skolerne i mellem, og ikke alle lokale løsninger ser ud til at have fungeret lige godt.

Generelt set har (skolefagligt) lavt præsterende elever haft større udfordringer med den digitale fjernundervisning end højt præsterende elever.

Endvidere – når 10 procent af eleverne siger, at de ikke har haft mundtlig kontakt med deres lærere i denne periode, hverken på telefon eller via deres læringsplatform, er det alvorligt. Det er heller ikke ok, at 40 procent af eleverne udtrykker, at de sjældent eller aldrig har arbejdet i grupper med andre elever via nettet.

Kan få konsekvenser senerehen

Fjernundervisningen har været udfordrende for mange elever. Det viser forskellene, når man holder elevernes svar på fjernundervisning op imod deres svar på de tilnærmelsesvist samme spørgsmål vedrørende almindelige skole.

Her udtrykker eleverne, at de er noget mere ukoncentrerede i skolearbejdet hjemme. De oplever mindre støtte og hjælp fra læreren i fjernundervisningen, og eleverne har fået klart mindre feedback fra lærerne på deres arbejde, end den de normalt får i den almindelige skole.

Eleverne udtrykker, at de er noget mere ukoncentrerede i skolearbejdet hjemme

Variationen i arbejdsmetoder har også været relativt lille for mange af eleverne i fjernundervisningen.

Ricardo
Foto: Ricardo

Thomas Nordahl

Bjarne Vedholm
Foto: Bjarne Vedholm

Ole Hansen

Lærerne har hovedsageligt haft konkrete planer og oplæg med i undervisningen, således at eleverne har vidst, hvad de skulle lave af læringsarbejde hver dag. Eleverne har også haft god adgang til den nødvendige teknologi. Rammerne for den digitale fjernundervisning har således været på plads, men disse rammer ser alligevel ikke ud til at kompensere for den nærhed, eleverne har til lærerne i den almindelige skole, og den støtte og hjælp de i det daglige kan få i skolen.

Der er gennemført en tilsvarende undersøgelse blandt 4.100 elever i Norge. De resultater, vi finder her, er næsten identiske med dem, vi finder i Danmark.

Selv om lærerne i begge lande tilsyneladende har gjort et godt stykke arbejde, har mange elever i begge lande haft udfordringer i fjernundervisningen, som kan få konsekvenser i den videre skolegang, og som derfor bør tages alvorligt.

Skole fungerer bedste i skolen

Den manglende nærhed til lærere og klassekammerater kan have hæmmet elevernes sociale og faglige læring. Den almindelig skole har altså kvaliteter, som er afgørende vigtige for elevernes læring og udvikling i bred forstand, og fjernundervisningen ser ikke ud til at kunne fremme det på samme måde.

Skole fungerer med andre ord bedst i skolen.

Der er mange elever, som har en del at indhente, både fagligt og socialt

Elevernes svar indikerer, at digitale værktøjer og anvendelsen af dem, ikke har haft samme kvalitet som undervisningen, samarbejdet og sammenholdet i hverdagsskolen. Hvis vi skulle komme i en situation, hvor skolerne på ny skal lukke, viser denne undersøgelse, at der bør lægges større vægt på direkte kontakt og opfølgning af især de elever, som har udfordringer i skolen.

Med baggrund i elevernes oplevelse af, hvordan fjernundervisningen har fungeret, er det vigtigt, at eleverne ved opstart af det nye skoleår så hurtigt som muligt får en helt almindelig skolehverdag igen.

Der er mange elever, som har en del at indhente, både fagligt og socialt, og som sandsynligvis har dårligere viden i skolefagene nu, end de havde 11. marts. Disse elever bør lærerne identificere så hurtigt som muligt, og de skal have ekstra støtte og hjælp i det skoleår, som nu er startet.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-800 ord til debat.skolemonitor@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden