0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Emil Helms/Ritzau Scanpix
Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix

Gordon Ørskov Madsen er nuværende formand for Overenskomstudvalget og stiller op som formand for hele butikken i DLF.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skolemonitor@pol.dk


Gordon Ørskov: Arbejdstidsaftalen er en gevinst og vil styrke hele folkeskolen

Vejen frem for folkeskolen og for medlemmerne af Danmarks Lærerforening går blandt andet gennem realiseringen af den nye arbejdstidsaftale og etableringen af en ny styringsfilosofi, skriver Gordon Ørskov Madsen, kandidat til formandsposten i DLF.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Lærerne har netop godkendt en ny arbejdstidsaftale.

En aftale, som forpligter parterne på alle niveauer, og som parterne i fællesskab står bag. En aftale, der etablerer en helt ny styringsfilosofi baseret på forpligtende, velbeskrevet og organiseret samarbejde. En aftale, der går hånd i hånd med en styrkelse af lærerprofessionen.

En aftale, som vi – lærerne, lederne og kommunerne – skal forstå at bruge som løftestang for både lærernes arbejdsvilkår, kvaliteten i undervisningen og som fælles fundament for folkeskolens udvikling.

Det er en helt ny situation!

Jeg har valgt at stille op som formand for DLF – først og fremmest fordi vi nu har skabt en fælles platform for at forbedre lærernes vilkår og sammen udvikle folkeskolen.

Tilliden skal tilbage

Vi skal i DLF kæmpe for at få tilliden og friheden tilbage til den enkelte skole og til lærerne. Frihed hænger sammen med ansvar, åbenhed og gennemsigtighed. Vi skal kæmpe for, at lærerne på de enkelte skoler sammen med lederne indretter undervisning og skole, som passer til deres elever og virkelighed.

Samtidig skal vi sørge for, at der er åbenhed i forhold til omverdenen, så politikere, forældre og andre kan se og forstå, hvad der foregår. Det er lærerne, som er eksperter i undervisningspraksis i klasselokalet – og det arbejde er lærernes ansvar!

Vi har ikke brug for virkelighedsfjerne planer udviklet langt fra den praktiske hverdag i folkeskolen

Men det er sammen med politikere og det øvrige samfund, vi tager et fælles ansvar for skolen. Skolelederne skal have et prioriteringsrum, og de skal være tæt på lærernes undervisning. Lærerne skal have ansvar og mulighed for at bruge den professionelle dømmekraft. Hos nogen virker det tilsyneladende provokerende, når man taler om lærerprofessionens indflydelse, eksempelvis i Berlingskes leder, hvor arbejdstidsaftalen kaldes »et monster«.

Lederskribenten giver udtryk for, at lærerne vil have magten i skolen for magtens skyld og for at undgå udvikling! Intet kunne være mere forkert.

Lærerne er netop blevet lærere, fordi de brænder for skolen og for at skabe god undervisning, og der hvor man skaber positiv og holdbar forandring, sker det i et samarbejde. Man har vist vejen i nogle kommuner og på en række skoler, hvor man har realiseret meget af det, som aftalen nu forpligter alle til. Og resultaterne der er helt entydige: Et bedre arbejdsliv, bedre arbejdsmiljø og bedre resultater for eleverne. Det er entydigt en gevinst for alle, at vi tager et fælles ansvar for at skabe god skole!

Treenigheden

Min ambition er, at fremtidens skoleudvikling bliver til i den vigtige tre-klang mellem politikere, forskere og praktikere.

Det kræver bundsolidt samarbejde med Christiansborg, ministerierne og kommunerne, hvor der en vilje til at gå fra topstyring til samarbejde. Politikerne har ansvaret for folkeskolen som samfundsinstitution. Forskerne bidrager med forskning, der udgør vigtig viden til politikere og praksis. Praktikerne – lærerne og skolelederne – er i stand til at vurdere, hvordan nye tiltag kan omsættes til praksis.

Det er afgørende for DLF, at vi opbygger et rum for kritik, for at lytte og for at blive klogere

Nogen kunne spørge, hvor forældre og elever er henne i den sammenhæng?

De skal inddrages på hver sin måde på det konkrete plan, når undervisningen i det konkrete klasserum skal realiseres og følges op, og repræsentanter for forældre og elever har indflydelse på skolen i skolebestyrelser og elevråd. Enhver forandring skal have opbakning – politisk, forskningsmæssigt og blandt praktikerne.

Vi har ikke brug for virkelighedsfjerne planer udviklet langt fra den praktiske hverdag i folkeskolen. Skole er noget vi skal skabe og udvikle i et forpligtende fællesskab og med hver sin rolle – politikere, forskere og praktikere.

Vi skal lytte til kritik

Danmarks Lærerforening er et fagligt professionsfællesskab. Derfor er det vigtigt, at alle føler sig som en del af det fællesskab.

Samtidig kan vi konstatere, at det ikke lykkes i alle tilfælde.

Kritik fra medlemmer skal tages alvorligt. Det har altid været vores styrke, at vi har kunnet opretholde fællesskabet i krisetider. Det kan der være mange grunde til. Men netop fordi folkeskolelærere er dybt passionerede mennesker, så har vi også en intens debat med hinanden.

Det er afgørende for DLF, at vi opbygger et rum for kritik, for at lytte og for at blive klogere. Jeg har i min tid i DLF, altid bestræbt mig på at søge dialogen, sige ja til invitationer fra medlemmer eller medlemsgrupper, der vil mødes og diskutere. Men jeg mener, der er brug for, at vi organiserer samtalen på tværs i organisationen mere tydeligt. En styrkelse af lærerprofessionen er også en styrkelse af fagforeningen – og omvendt!

Forhandlingerne om en ny arbejdstidsaftale er foregået over lang tid. Vi har ikke alene skullet bygge en helt ny aftale, vi har også skullet genopbygge den tillid, der er så afgørende for, at aftalen kommer godt i gang, og helt afgørende for det kommende samarbejde om folkeskolen. Nu skal vi videre!

Vi skal i gang med at udnytte de muligheder, den nye aftale giver – for lærerne, for lederne og for elevernes undervisning.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden