0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Pedersen Mikkel Berg / Jyllands-Posten / Ritzau Scanpix
Foto: Pedersen Mikkel Berg / Jyllands-Posten / Ritzau Scanpix

Selv er jeg rystet over forløbet og rasende over det spild af penge, der har været, skriver Søren Vandel om STIL, der har brugt 8 millioner på frikøb af digitale læremidler.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

Debat: Det er under al kritik, at STIL unødigt hælder millioner i velpolstrede forlag

Styrelsen for It og Læring har givet næsten 8 millioner kroner til forlag og private virksomheder, der næppe er trængte på økonomien. Pengene kunne have gjort mere gavn i folkeskolen, skriver direktør Søren Vandel.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Skolerne fastlægger, hvad de skal købe af læremidler før skoleåret går i gang og kun meget sjældent i løbet af skoleåret. Alligevel har forlag som Gyldendal, Clio og Alinea under coronakrisen hver fået 350.000 kr. om ugen fra Styrelsen for It og Læring.

Men de kan umuligt have lidt tab i den størrelsesorden, fordi stort set alle skolernes indkøb ligger før skoleåret går i gang. Samtidig har selvsamme forlag gladelig figureret på EMU’s liste over virksomheder i undervisningssektoren, der har givet gratis adgang til deres produkter under coronakrisen.

Det gjorde de til at begynde med, men forblev på listen over gratis givere, da puljen fra Styrelsen for It og Læring blev aktiveret. Hvor er anstændigheden i dette?

Pengene kunne have gjort meget mere gavn i folkeskolen

For en god ordens skyld vil jeg gerne slå fast, at den læringsplatform (Restudy), som jeg er ansvarlig for, ikke er gået glip af midler fra Styrelsen for It og Lærings pulje. Restudy er nemlig en gratis læringsplatform for de knapt 300.000 brugere af platformen, som vi i dag har blandt elever og lærere på mellemtrin, i udskoling, og på ungdomsuddannelserne.

Og netop fordi det ikke koster hverken elever og lærere noget at benytte platformen, har vi ikke kunnet få penge fra selvsamme pulje. Det har jeg imidlertid heller ikke været interesseret i. Jeg mener nemlig, at pengene fra Styrelsen for It og Læring i stedet skulle været gået der, hvor de gør mest gavn: direkte hos eleverne, lærerne og skolerne. De ved udmærket godt selv, hvilke materialer de er interesserede i.

Når Styrelsen for It og Læring, som ligger under Børne- og Undervisningsministeriet, unødigt hælder 8 millioner kroner ud til velpolstrede forlag og private virksomheder, skriger det til himlen.

Man hjælper nogle virksomheder med ugentlige indtægter i hundredetusindekroners-klassen, sandsynligvis uden at de har lidt tilsvarende tab. Pengene kunne derfor have gjort meget mere gavn i folkeskolen eller på ungdomsuddannelserne.

Spild af penge til de unge

Der er noget, der er ravruskende galt i denne sag.

Da jeg på et tidspunkt skrev om det på det sociale medie LinkedIn og ’taggede’ de involverede forlag, svarede kun ét af forlagene på kritikken. Resten dukkede sig og håbede formentlig på, at sagen blæste over.

Det har den da også gjort indtil videre i og med, at ingen journalister og medier har interesseret sig yderligere for historien her på bagkanten af coronakrisen.

Enhver der læser mit opslag på LinkedIn, kan jo passende gøre sig sine egne tanker om det rimelige i, at Styrelsen for It og Læring har udbetalt de mange penge. Det er i sidste ende dig og mig, der skal betale regningen over skattebilletten. Derfor skal der kun være udbetalt penge til dem, der virkelig har lidt et tab og har behov for pengene.

For mig at se har

de store forlag

udvist forbavsende dårligt samfundssind

For de 98 skoleforvaltninger og et par folk i Kommunernes Landsforening må det være underligt at konstatere, at styrelsen frikøbte digitale læringsmidler til landets kommuner – der allerede på det tidspunkt havde købt, hvad de fandt relevant for skoleåret mange måneder i forvejen. Derimod må forlagene formodes at grine hele vejen til banken.

Jeg har været i dialog med personer, der mener, at dette nærmer sig kammerateri, når man ser på, hvad der er af personsammenfald i sagen. Om det er tilfældet, må være op til den enkelte. Selv er jeg rystet over forløbet og rasende over det spild af penge, der har været.

For mig at se har de store forlag udvist forbavsende dårligt samfundssind i en tid, hvor vi skal stå ekstra meget sammen og undgå, at den samlede regning til samfundet bliver for høj. Og er der bare en smule retfærdighed til, vil sagen blive yderligere afdækket af medierne i den kommende tid.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-800 ord til debat.skoleliv@pol.dk

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden