0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Finn Frandsen/Politiken/Ritzau Scanpix
Foto: Finn Frandsen/Politiken/Ritzau Scanpix

Turboforløb, der skal hjælpe med læsning og matematik, er i kommunernes værktøjskasse, når elever skal indhente det tabte fra coronakrisen. Dagens debattør giver fem råd til, hvordan man lykkes med et turboforløb.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk


Debat: 5 råd til at lykkes med et intensivt læringsforløb

Flere kommuner overvejer at igangsætte intensive læringsforløb for de elever, som har oplevet et læringstab under coronakrisen. Stine Rauff Bommersholdt fra Rambøll giver her fem råd til, hvordan læringsforløb kan tilrettelægges og gennemføres, så de skaber mest værdi for eleverne og kan være med til at indhente det tabte.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Meget tyder på, at nogle elever har haft svært ved at navigere i de nye rammer for nødundervisning under coronakrisen, ligesom ikke alle elever har adgang til gode læringsmiljøer derhjemme. De risikerer et læringstab og har derfor behov for en særlig indsats, hvis de ikke skal halte betydeligt efter i skolen.

Stine Rauff Bommersholdt fra Rambøll giver råd til, hvordan kommuner lykkes med læringsforløb.

Forskellige intensive læringsforløb har de senere år vundet indpas inden for grundskoleområdet. Tanken er, at en tidsafgrænset og intensiv indsats skal give udfordrede elever et fagligt boost, styrket læringsmotivation og mere tiltro til egne evner.

Selvom læringsforløbene er forskellige og skaber forskelligt udbytte for eleverne, peger erfaringerne og læring fra eksisterende forløb på en række vigtige opmærksomhedspunkter og aktiviteter før, under og efter forløbene, der har afgørende betydning for, om eleverne reelt får et langvarigt udbytte. Jeg oplister fem af de vigtigste erfaringer.

1. Tænk det som en helhedsorienteret indsats

Et intensivt læringsforløb på 14 dage er ikke en mirakelkur. Det intensive læringsforløb skal derimod ses som et startskud til en længere udviklingsproces for eleverne. Det er derfor vigtigt at tilrettelægge læringsforløbene som en helhedsorienteret indsats, hvor aktiviteter før, under og efter læringsforløbet samlet set skaber et udbytte for eleverne.

En grundig forberedelse er det bedste udgangspunkt for at skabe en sammenhængende indsats for eleverne

En grundig forberedelse er det bedste udgangspunkt for at skabe en sammenhængende indsats for eleverne, og det kræver dialog og forventningsafstemning med både elever og forældre. Og vigtigere endnu skal skolen på forhånd overveje, hvordan der under og efter forløbet skabes en faglig og social kobling fra forløbet til almen undervisning.

Det kan være ved hjælp af makkerordninger, fælles fagligt men differentieret indhold, koordinerede frikvarterer med de øvrige elever eller besøg af lærere fra elevernes klasser i løbet af de intensive forløb.

2. Fokusér også på personlige kompetencer

Styrkede personlige kompetencer skaber bedre forudsætninger for elevernes læring, fordi det giver eleverne større tiltro til egne evner, vedholdenhed og growth mindset.

Med andre ord er det vigtigt, at eleverne opnår en tro på, at de kan rykke sig, når de gør en indsats. Derfor er det afgørende, at eleverne udover de faglige kompetencer også arbejder med at styrke deres personlige kompetencer gennem forløbet såsom selvværd, ansvarlighed, vedholdenhed, mestring og motivation.

Især på længere sigt er det særligt de personlige kompetencer, som eleverne fremhæver som deres væsentligste udbytte af forløbene. Det er de personlige kompetencer, de holder fast i – også mange år efter forløbet.

3. Involvér forældrene

Forældrenes opbakning og støtte til eleven er afgørende for, at eleven kan fastholde sin motivation og positive udvikling. Når forældrene engagerer sig i forløbet og har indsigt i elevens progression og i de virksomme læringsmetoder, har de bedre forudsætninger for at understøtte eleven før, under og efter forløbet.

Forældrene skal allerede før forløbet klædes på til at kunne støtte eleven

Forældrene skal derfor allerede før forløbet klædes på til at kunne støtte eleven. Det handler om at give forældre redskaber til at skabe et godt læringsmiljø derhjemme, så de kan understøtte eleverne i fortsat at anvende deres nye arbejdsgange og læringsstrategier.

Informationsmøder, forældreworkshops og kurser er eksempler på, hvordan forældrene kan involveres i forløbet og klædes på til at støtte eleven.

4. Vælg de mest engagerede voksne

Mange voksne omkring eleverne på de intensive læringsforløb har en positiv betydning for deres læring. Det giver mulighed for at få ekstra, hurtigere og mere differentieret støtte og hjælp end i den almene undervisning.

Det skaber også et roligt undervisningsmiljø, fordi eleverne ikke skal sidde længe og vente på hjælp. Men vigtigere endnu handler det også om, om det er fagligt dygtige og engagerede voksne, der underviser på forløbene. Ifølge deltagere, der tidligere har deltaget på et intensivt læringsforløb, skal de voksne være gode til at møde eleverne i øjenhøjde og med et åbent sind. Det motiverer eleverne at føle sig set og anerkendt.

Når underviserne er glade, energiske og personligt interesserede i eleverne, smitter det ifølge eleverne af og bidrager til, at eleverne bliver motiverede til at yde en indsats og gøre sig umage.

5. Investér i elevernes nye vaner og kompetencer

Hvis forløbet skal kickstarte elevernes læring og skabe et varigt læringsløft, skal eleverne støttes i at fastholde nye vaner og læringsstrategier – også efter afslutning af det intensive læringsforløb.

Ellers er der stor risiko for, at forløbet ikke får en varig effekt på elevernes læring. Derfor er det vigtigt at investere i et efterværn, der kan understøtte elevernes videre udvikling og hjælpe med at overføre det lærte fra forløbet til en normal skolekontekst.

Et efterværn kan vare op til 2 år og kan være en elevcoachordning eller et gruppementorforløb. En elevcoachordning giver eleverne mulighed for løbende at få støtte til at håndtere de problemstillinger, som eleven møder efter forløbet.

Typisk tildeles eleven en coach, som han eller hun i forvejen har en relation til, en klasselærer eller en læsevejleder, som skal klædes på til coachrollen. En anden mulighed er gruppementorforløb, hvor eleverne hjælper til – og hjælper hinanden med – at fortsætte deres udvikling, når de kommer tilbage til deres hverdag.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden