0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Thomas Borberg / Politiken / Ritzau Scanpix
Foto: Thomas Borberg / Politiken / Ritzau Scanpix

Digitale elevplaner er et bundløst hul af informationer og data, som tager timer at generere, men som ingen gider at læse, skriver lærer Johannes Vestergaard Melchiorsen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skolemonitor@pol.dk

Lærer: Digitale elevplaner er eklatant spild af tid

De gange, hvor vores børn har været kede af skolen, har vi så kigget i elevplanen? Nej! Vi taler sammen med de voksne og børnene, skriver folkeskolelærer Johannes Vestergaard Melchiorsen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Som lærer oplever jeg, at de digitale elevplaner er et bundløst hul af informationer og data, som tager timer at generere, men som ingen gider at læse.

Følelsen, jeg sidder med, er, at det er det digitale værktøjs muligheder og især begrænsninger, der bestemmer elevplanens form og indhold og ikke pædagogiske behov, idéer og visioner.

Digitale elevplaner er et bundløst hul af informationer og data, som tager timer at generere, men som ingen gider at læse

Fra Undervisningsministeriets side forklarer man, at det er op til den enkelte kommune at finde et passende digitalt værktøj til at indfri kravet om en digital elevplan. Men samtidig skal kommunen have for øje, at det ikke er sikkert, at det er det samme værktøj, der giver mening at bruge på to forskellige skoler - sågar på to forskellige afdelinger.

Dertil kommer krav om GDPR, og jeg skal komme efter jer, så det, der reelt sker, er, at kommunen bestemmer en platform, som alle skoler skal bruge - og så er rammen ligesom sat ud fra en teknologisk, praktisk og økonomisk dagsorden, selvom ministeriet sådan set skriver, at elevplanerne skal hænge sammen med skolens pædagogiske linje.

I hver eneste time, eleverne har i løbet af en skoledag, er der indhold og mål, som det giver mening at evaluere på elevens udbytte af. Dertil kommer en forholden sig til, hvor eleven kommer fra rent fagligt, og hvor eleven skal hen. Ud over det er der hele den alsidige udvikling, som handler om elevens generelle trivsel og kompetencer i eksempelvis gruppearbejde, frikvarterer, robusthed, læringsparathed og meget, meget andet.

En drømme-elevplan

Alt dette er vigtigt, godt og helt naturligt for mig som lærer at forholde mig til og snakke med elever og forældre om, men da elevplanen skal være digital, så fordrer den også, at jeg på en eller anden måde får skrevet alle disse observationer ned og gjort dem synlige for elever og forældre, så de til enhver tid kan fremsøge dem.

Der er rigeligt med dokumentationskrav og digitale kommunikationsplatforme i forvejen

Nu har vi så på min skole haft en eftermiddag med en konsulent fra udbyderen af den læringsplatform, som vi skal bruge til elevplaner. Vi begyndte med at brainstorme over, hvad en ’drømme-elevplan’ skal kunne, og fik direkte besked på, at vi ikke skulle sætte det ind i den forhåndenværende digitale ramme.

Johannes Vestergaard Melchiorsen, lærer

Øvelsen er der jo ikke noget i vejen med, da en fælles pædagogisk diskussion om elevplaner bestemt er relevant, men den blev for mig en pseudodiskussion, da vi efterfølgende blev præsenteret for mulighederne i selvsamme læringsplatform, som jo selvfølgelig også viste sig at indeholde væsentligt flere begrænsninger end muligheder.

Og når det så kobles med, at al den data, vi får skabt, reelt set læses af meget få, bliver hele det cirkus et eklatant spild af tid.

Jeg er selv forælder i den samme kommune, og selvom jeg er lærer, får jeg heller ikke noget ud af at kigge i mine børns elevplaner. Jeg snakker med dem, og jeg kan høre, at de lærer noget.

De gange, hvor vores børn har været kede af skolen, har vi så kigget i elevplanen? Nej! Vi har talt med lærerne og pædagogerne, som så har taget en snak med børnene i skolen, og vi har snakket herhjemme, og så har de voksne udvekslet erfaringer, og så er livet gået videre.

Jeg kan ikke læse om det i elevplanen, og det har jeg heller ikke behov for.

Der er rigeligt med dokumentationskrav og digitale kommunikationsplatforme i forvejen, og jeg synes, at vi alle skal have tillid til, at de fagprofessionelle dokumenterer det, der giver mening, og i stedet kan bruge god tid på de elever og forældre, der virkelig har brug for det.

Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg till debat.skoleliv@pol.dk

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden