0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Finn Frandsen / Politiken / Ritzau Scanpix
Foto: Finn Frandsen / Politiken / Ritzau Scanpix

Hvert år undrer de ansvarlige politikere sig over, at det ikke lykkes at få flere elever til at tage en erhvervsuddannelse. Men det undrer ikke næstformanden i Frie Skolers Lærerforening.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk


Debat: Mange elever får aldrig vejledning og vælger uddannelse i blinde

Snart tager eleverne i grundskolens ældste klasser det første skridt på deres uddannelses- og erhvervsvej. Men mange af dem går i blinde. De har aldrig fået vejledning

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Antallet af elever, der mere eller mindre i blinde vælger en ungdomsuddannelse, og som efterfølgende falder fra eller gennemfører med et ringe resultat, er alt for højt.

En af årsagerne til det er, at vi reelt har afskaffet den individuelle studie- og erhvervsvejledning for hovedparten af eleverne i grundskolerne.

Med de omfattende besparelser på vejledningen, som blev vedtaget i 2014, afskaffede man individuel vejledning for alle de elever, som i grundskolens ældste klasser vurderes uddannelsesparate. Med indførelsen af uddannelsesparathedsvurderingen fik vi et sorteringsredskab, som kaster eleverne i 8. klasse i kasser med mærkaterne parat eller ikke-parat, og det er kun eleverne i dur-ikke-kassen, som har adgang til individuel vejledning.

Det er faktisk både urimeligt over for de elever, som er uddannelsesparate, og dem, der ikke er det.

Vi begynder med at udpege de elever, som ikke er gode nok – og bagefter sætter vi så vejlederne til at samle dem op af kassen igen. Dermed reducerer vi den individuelle vejledning til at være en hjælpeforanstaltning for de svageste af grundskolens elever, som skal støttes for overhovedet at komme i gang med en ungdomsuddannelse.

Frie Skolers Lærerforening / Martin Dam Kristensen
Foto: Frie Skolers Lærerforening / Martin Dam Kristensen

Monica Lendal Jørgensen, næstformand i Frie Skolers Lærerforening

Samtidig betyder det, at de elever, som vurderes uddannelsesparate, aldrig får adgang til at drøfte netop deres uddannelsesønsker og deres forestillinger om fremtiden med den vejleder, som er eksperten på området. De bliver aldrig udfordret på deres uddannelsesvalg af andre end deres forældre og måske den lærer, som kender eleven, men som ikke nødvendigvis har fuldt overblik over de mange uddannelsesmuligheder, der faktisk er efter grundskolen.

Gymnasiet udsætter et svært valg

Vejledningen til de mest udsatte elever er vanvittig vigtig. Men det betyder altså ikke, at alle andre kan klare sig uden den individuelle vejledning. Den fagligt stærke elev med en solid baggrund kan også være i tvivl, men hvor skal hun egentlig gå hen med sin tvivl, når døren til vejlederens kontor er lukket for hende?

Hvert år undrer de ansvarlige politikere sig over, at det ikke lykkes at få flere elever til at tage en erhvervsuddannelse. Jeg undrer mig ikke ret meget. Det oplagte for eleverne er jo at udsætte valget, og det gør mange ved at vælge gymnasiet uden overhovedet at overveje andre muligheder.

De færreste unge i grundskolens ældste klasser er parate til at vælge et konkret erhverv, og det er der ikke noget at sige til. Vi har brug for en helt grundlæggende drøftelse af den måde som ungdomsuddannelserne er bygget op på, men så længe vi har et ungdomsuddannelsessystem, hvor man har opfattelsen af, at man ved at gå i den ene retning lukker døren for en masse muligheder, så bør vi i det mindste have en vejledning, der hjælper de unge til at forstå, hvilke muligheder der er inden for det nuværende system.

Valget af ungdomsuddannelse skal tages på et oplyst grundlag, og alle unge skal udfordres på deres valg. Alle unge skal have lov til at vælge, og de skal have lov til at vælge forkert og vælge om. Vi skal bare undgå situationen, hvor de unge kun kan se ét muligt valg.

Det er på høje tid, at de ansvarlige politikere retter op på beslutningen fra 2014, som afskaffede retten til individuel vejledning. Alle unge i grundskolen har brug for, at døren til vejlederens kontor står åben, og lige nu er den lukket for de fleste.

Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg till debat.skoleliv@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden