0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Mads Nissen
Foto: Mads Nissen

Coronaen har sat skolerne på den anden ende, men i stedet for at lave en billig variant af den normale skoledag, bør vi omfavne, at der er mulighed for en skole uden prøver og test, skriver lærer Lars Holmboe.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk


Debat: Ledere, drop test og eksaminer og giv lærerne frihed

Vi må omfavne, at denne tid står i nødundervisningens tegn. Derfor skal vi turde noget nyt i stedet for at skabe en dårlig kopi af den hverdag, vi alligevel ikke lever i. Også selv om det er den tid på året, hvor vi normalt har eksaminer, skriver lærer Lars Holmboe.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Det er den tid på året, hvor der normalt bides negle til den store guldmedalje ude på folkeskolerne.

Privatfoto
Foto: Privatfoto

Lars Holmboe er lærer og dagens debattør.

Afgangsprøverne sender normalt eleverne i en slags karakterfremkaldt trancetilstand, hvori de med skyklapper på hvileløst vandrer op og ned ad gangene på skolerne med et fast blik på den afsluttende vurdering og ikke mindst det tal, som de skal præsenteres for efter afgangsprøven.

De mundtlige prøver i juni er som narko for mange elever. Ind til en kort, men intens, prøve, som munder direkte ud i en karakter. Umiddelbar tilfredsstillelse eller umiddelbar skuffelse. Det går direkte i venerne. Rushet. Ikke for alle, selvfølgelig. Nogle hader hvert sekund, og sådan er det jo.

Nåede beskeden ud til skolerne?

Men ikke i år. I år er folkeskolens afgangsprøver aflyst. Børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil forklarede, at det skete for at gøre det muligt at prioritere, at de mindste børn kom tilbage i skolen efter påske. Og her står vi så. Midt i eksamenstiden uden afgangsprøver.

Censorerne bliver hjemme, men alligevel summer skolerne af prøver

Alligevel er det som om, den besked aldrig helt nåede ud til skolerne. Javel, de grønne klæder ligger stadig pænt foldet sammen i skabe og skuffer og censorerne bliver hjemme, men alligevel summer skolerne af prøver.

Trods nødundervisning både hjemme og på skolerne er over halvdelen af landets skoler udtaget til at gennemføre de nationale test.

Formanden for Venstres byrådsgruppe i Aabenraa Kommune, Kirsten Nørgaard Christensen, forklarer i et debatindlæg den 18. maj i JydskeVestkysten tydeligt, hvorfor de mener, testene skal gennemføres: »For Venstre er det vigtigt, at vi som politikere har redskaber til at følge op på de skolepolitiske målsætninger, vi sætter os…«

Data vil de have, politikerne, uanset kvaliteten. Man tager sig til hovedet.

Det er altså for politikernes skyld, og så er det i øvrigt ligegyldigt, at testene bliver taget under helt ekstraordinære forhold og at de beviseligt er både fejlagtige og misvisende. Men data vil de have, politikerne, uanset kvaliteten. Man tager sig til hovedet.

Prøver og test ærgrer mig

Men det er ikke de eneste test, vi udsætter eleverne for i denne tid. Vel er afgangsprøven afskaffet i folkeskolerne, men det lader til, at skoleledere og lærere lige så stille er i fuld gang med at genindføre dem. Mange steder afholder man masser af det, min kollega Jesper Wulff den 11. maj i Fyens Stiftstidende kalder prøve-prøver.

I praksis går mange af disse prøve-prøver ind og erstatter de aflyste afgangsprøver i en grad, så den enkelte elev må undre sig over, hvad der foregår. I visse fag kan det være svært at undgå prøver op til afgivelse af årskarakterer, og det er skam helt i orden.

Alligevel er jeg en smule ærgerlig på folkeskolens vegne.

I år har vi fået en hel ekstra måned til undervisning af vores 9. klasser. Hvorfor skal vi fylde så mange prøver ind i den måned

Skolerne har fået en gylden mulighed serveret på et sølvfad. I år har vi fået en hel ekstra måned til undervisning af vores 9. klasser. Hvorfor skal vi fylde så mange prøver ind i den måned, at vi dermed går glip af muligheden for rent faktisk at give eleverne endnu mere fagligt indhold?

Sæt os fri!

Det er faktisk muligt i mange fag at evaluere eleverne og give dem en afsluttende årskarakter på baggrund af andet end afgangsprøver. Det kræver professionel dømmekraft og reflekteret brug af relevant data, men vi glemmer nogle gange, at relevant data kan være så meget andet end resultater af en prøve.

En lærers fagligt kvalificerede observationer af og samtaler med eleverne er også data, og vi i indsamler dem hele tiden. Tør vi ikke stole på, at de er værdifulde, eller falder vi tilbage i testenes trygge favn, fordi hele vores tankegang er præget af det testregime, vi normalt lever under?

Vi må omfavne, at denne tid står i nødundervisningens tegn. Nødundervisning er nødundervisning, og derfor skal vi tage chancen og turde noget andet end det, vi plejer. Ledere, giv lærerne fri og støt dem i at stole på deres professionalisme i stedet for at gå og skabe en dårlig kopi af den hverdag, vi alligevel ikke lever i. Også selv om det er den tid på året.

Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg till debat.skoleliv@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden