0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Det skal være slut med 12-skalaen. I hvert fald skal en ekspertgruppe se på, hvordan man laver en bedre karakterskala.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk


Specialkonsulent: Der mangler ekspertise i ekspertgruppen for en ny karakterskala

Ekspertgruppen, der skal komme med anbefalinger til en ny karakterskala, skal løse en opgave, der kræver tre slags fagligheder. Men kun to af faglighederne er repræsenteret i gruppen. Det kan føre til en ny, forfejlet skala, der igen skal laves om, skriver Morten Rasmus Puck, specialkonsulent på Center for Anvendt Skoleforskning.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Børne- og undervisningsministeriet udpegede i april en ekspertgruppe til at se på en ny karakterskala. Men jeg vil argumentere for, at ekspertgruppen ikke indeholder ekspertise, der kan afdække hele karakterskalasystemet. Den er nemlig nedsat uden at have den vigtigste faglighed med - psykometrikerne. Dem der ved noget om, hvordan man måler intelligens.

Morten Rasmus Puck skriver, at der mangler en psykometriker i ministeriets ekspertgruppe for en ny karakterskala.

Ekspertgruppens opgaver er beskrevet i et notat. Ud fra det notat kan man dele ekspertgruppens opgave ind i tre overordnede opgaver:

1: Hvordan skal den faglige præsentation vurderes?

2: Hvordan skal personer grupperes i henhold til deres faglige præsentationer?

3: Hvordan skal karaktersystemets grupperinger navngives?

Den første opgave er en psykometrisk opgave, som omhandler at måle den uobserverbare, latente dygtighed, der er indlejret i personen.

Med andre ord: Hvilke krav skal man opfylde, for at vi kan sige, at karaktersystemet er meningsfuldt i henhold til elevens dygtighed? Det er for eksempel her, det bliver afgjort, om det nye system skal baseres på fejlfinding, eller på om personen svarer korrekt.

Den anden opgave er en didaktisk opgave. Didaktikere skal vurdere, hvilke faglige egenskaber personen skal kunne mestre for at kunne fagets stof på et tilfredsstillende niveau.

Den tredje opgave er psykologisk. Hvordan man navngiver karaktersystemet er vigtigt for, hvad en testperson møder efter at have taget testen. Derfor vil selve navngivningen have store implikationer for selve opfattelsen af hele karaktersystemet.

Reelt set vil ekspertgruppens opgave kræve, at der er i ekspertgruppen som minimum er én psykometriker, én didaktiker og én psykolog. Men det er der ikke

Reelt set vil ekspertgruppens opgave kræve, at der er i ekspertgruppen som minimum er én psykometriker, én didaktiker og én psykolog. Men det er der ikke.

Der mangler en kompetence

Lad os se nærmere på sammensætningen af ekspertgruppen for at vurdere, om den har de kompetencer, der er nødvendige for at løse opgaven, der er beskrevet oven for.

Jeg vil pænt springe interessenternes partnere over i ekspertgruppen. Det vil sige lærere, undervisere på ungdomsuddannelse og videregående uddannelser, samt elever på ungdomsuddannelser og studerende på videregående uddannelser. Det er meget legitimt, at de er med, da det er dem, der skal bruge karaktersystemet i praksis.

Jeg vil også springe arbejdsmarkedets parter i ekspertgruppen over.

Tilbage er ekspertgruppens medlemmer fra universiteter og professionshøjskoler. Det er dem, der reelt skal undersøge og designe karaktersystemet fremadrettet.

Når man ser på ekspertgruppens profiler fra de respektive arbejdssteder, består den kun af didaktikere og psykologer.

I henhold til mit blik på ekspertgruppens opgavebeskrivelse fra Børne- og undervisningsministeriet, så inddækker ekspertgruppen med andre ord områderne for delopgave 2 og 3, som er henholdsvis den didaktiske opgave og den psykologiske opgave.

Uden at forklejne deres evner og kompetencer, så dækker ekspertgruppen ikke delopgave 1, og det er reelt set den vigtigste opgave, nemlig det psykometriske felt.

Hvorfor er det så den vigtigste opgave? Fordi konklusionerne i delopgave 2 og 3 vil bygge på delopgave 1. Hvordan vil man kunne gruppere personer, hvis man ikke ved, hvordan ting måles og kan sættes i relation til hinanden?

Hvordan vil man kunne navngive grupperne, uden at vide hvordan den underliggende dygtighedsskala burde måles? For at det kan blive en kompetent ekspertgruppe inden for karakterskala-systemer, må der være mindst én person, der har viden om psykometriske metoder.

Det kan ende med en ny evaluering

Reelt set svarer Børne- og Undervisningsministeriets udnævnte ekspertgruppe til, at man sætter en flok læger og psykologer til at evaluere temperaturskalaen.

Ekspertgruppen svarer til, at man sætter en flok læger og psykologer til at evaluere temperaturskalaen

De vil kunne sige noget om, hvorvidt noget er varmt eller koldt og hvad effekterne er, når man bliver udsat for et bestemet niveau af temperaturen. Men de ved meget lidt om, hvordan temperaturskalaen er skabt rent fysisk.

Hvis Børne- og Undervisningsministeriet er interesseret i at få liste over mulige eksperter indenfor psykometri, er de velkommen til at kontakte mig.

Vi er alle interesseret i at have et godt, holdbart og forståeligt karaktersystem. Det er ikke givtigt, at der skal nedsættes en ekspertgruppe inden for karaktersystemet allerede ét årti efter, at det seneste karaktersystem blev indført.

Men uden en psykometriker i ekspertgruppen vurderer jeg, at karaktersystemet inden for kort tid skal evalueres og redesignes igen.

Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden