0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Læreren har nu en enestående mulighed for at få sat sin egen faglighed tilbage i centrum, skriver dagens debattør, der selv er lærer.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk


Debat: Kære lærer. Grib chancen og spark Fælles Mål til hjørne

Lærernes faglighed er blevet undertrykt af central styring, evidens og Mærsk-millioner. Men netop nu har lærerne chancen for at vise, at de er de bedst kvalificerede til at undervise vores børn, skriver dagens debattør, der selv er tidligere lærer.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

I 20 år er skolen blevet undsagt af alle dens interessenter. Langsomt og usystematisk har dårlig medieomtale, evidensbaseret lovgivning og politisk detailstyring undergravet et stolt og selvstyrende skolevæsen, som har udviklet sig til en reaktiv, regressiv og i bedste fald reproduktiv organisation.

Patrick Lauritzen, Thinkalike
Foto: Patrick Lauritzen, Thinkalike

Læreren skal sættes fri, mener Aslak Gottlieb, dagens debattør.

Men med genåbningen på vej ud af coronakrisen har skolen en enestående chance for at tilbageerobre den pædagogiske dagsorden, som blev tabt, da den første PISA-undersøgelse i år 2000 startede bevægelsen fra didaktikernes til teknokraternes skoleæra.

Genåbningen skaber et didaktisk limbo, hvor proaktive, progressive og pædagogiske idéer er velkomne, hvis skolerne tør droppe hensyn til Fælles Mål og nationale test, som alligevel aldrig har løftet kvaliteten af den enkelte lærers undervisning.

Giv nu de overbelastede digitale undervisningsportaler (med indhold som mit eget konsulent-ego i øvrigt lystigt bidrager til) og sæt kreativiteten på lærerværelset fri.

Læreren er den afgørende faktor

Netop nu behøver ingen nemlig at frygte alle de velmente, men forfejlede styringsmekanismer og centrale målsætninger. Dem når eleverne jo alligevel ikke i år. Den ultimative prøve af dem alle, afgangsprøven, er aflyst. Så betydningsløs var den åbenbart, da det kom til stykket. Derfor: Sæt fagfordelingen ud af kraft og lad de personlige lærer- og pædagogkompetencer gå sin sejrsgang, så vi løfter eleverne ud af coronakrisen med didaktisk fridans og pædagogisk pluralisme.

Jeg drømmer mig ikke tilbage til Den Blå Betænkning, som alligevel er før min egen tid som lærer. Og så alligevel

Jeg drømmer mig ikke tilbage til Den Blå Betænkning, som alligevel er før min egen tid som lærer. Og så alligevel. Dokumentet osede af tillid til lærerne som fagpersoner. Hey – den tro har vi faktisk stadig på jer og pædagogerne! I er de bedst kvalificerede til at undervise vores børn og give dem dannelse som samfundsborgere. Og det er nu, at I har muligheden for virkelig at vise, hvad I står for.

Spil jer selv på banen med de fede idéer til undervisning og projekter, som er født af jeres personlige kald og kunnen. Mens jeres faglige foreninger og ledere har ventet på retningslinjerne for genåbning, har I på lærerværelset fået serveretten tilbage. Hvornår har god undervisning nogensinde taget udgangspunkt i, hvordan eleverne er bænket i lokalet?

Der er faktisk evidens for, at læreren er den afgørende faktor for elevernes udbytte af undervisningen - bare hvis de seneste 20 år skulle have bragt jer i tvivl.

Glem Fælles Mål

Opfat situationen som en gylden mulighed for at gøre tingene på nye måder.

Eleverne behøver ikke at komme i skole, hvis de alligevel bare bliver sat til at arbejde individuelt i undervisningsportalerne, som jo er designet til at nå Fælles Mål. Ud i skoven med dem. Brug de digitale redskaber produktivt. Lad eleverne læse en bog. Kort sagt: Fokuser på god undervisning i stedet for de hundredvis af mål, andre har sat op for jer.

På højeste niveau har politikere og ledere diskuteret kvadratmeterfordelingen af landets klasseværelser. Bevares, ingen er vel i tvivl om at vores fælles ansvar for at holde smitten nede.

Vis jer nu frem som fagfolk, der skaber incitament blandt medarbejderne til god undervisning. Efterlys og beløn lærernes gode idéer. Sæt pris på pædagogernes tiltag. Fokuser på undervisningens indhold, begejstring og glæde.

Evidens, central styring og Mærsk-millioner har undertrykt den pædagogiske dagsorden, som udspringer fra græsrødderne på lærerværelset

Kære lærere. Slip trolden ud af æsken, og choker os med det, I kan. Evidens, central styring og Mærsk-millioner har undertrykt den pædagogiske dagsorden, som udspringer fra græsrødderne på lærerværelset.

Det var banebrydende for filmproduktionen, da dogmebrødrene begrænsede sig selv. Sådan kan situationen også vendes for undervisningen, selv om de ergonomiske begrænsninger i skolens fysiske rum ikke er selvvalgte.

Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden