0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Mads Nissen
Foto: Mads Nissen

Det startede med tomme klasselokaler, men endte med en skoledag, vi kan lære noget af, skriver rådmand Thomas Medom (SF).

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk


Aarhus-rådmand Thomas Medom: På gensyn til coronaskolens gode takter

Skoledagen under coronakrisen har for mange været en succes med bedre normering, mere tid og en mindre kaotisk skoledag, skriver rådmand for Børn og Unge-forvaltningen i Aarhus Thomas Medom (SF).

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Når de store elever og deres lærere i denne uge vender fysisk tilbage til folkeskolen, kan de vinke farvel til mange af de retningslinjer, der har præget skoledagen de seneste mange uger.

Pressefoto
Foto: Pressefoto

Vi kan lære meget af coronaskolen, skriver børn- og ungerådmand i Aarhus Thomas Medom (SF).

For de mindste elever har det været en skoledag med mindre klasser, flere voksne, nye måder at lære på og mere tid til den enkelte.

Med halvt så mange børn i klassen har der været plads og tid til ro, fordybelse og børn med særlige behov

Ud af krisen er der for de mindste vokset en skole med kortere dage med fokus på kvalitet frem for kvantitet. Børnene er friske til faglighed og har tid til leg, fritid og venner. Med halvt så mange børn i klassen har der været plads og tid til ro, fordybelse og børn med særlige behov.

Vi skal tage erfaringer med videre

Konfliktniveauet har været lavt. Undervisningen under åben himmel har åbnet op for mange nye måder at lære og undervise på. Ikke mindst har lærerne fået mere frihed til at løfte og løse deres opgaver. Der er også blev holdt færre møder.

Alle de gode takter må vi ikke lukke ned for, når vi åbner mere op

Der er også meget, der har været svært, men alle de gode takter må vi ikke lukke ned for, når vi åbner mere op. Vi bør arbejde for, vi tager de gode erfaringer fra coronakrisen og nødundervisningen med os. Ro, tid, tillid og nærvær er ikke noget, der kun hører krisen til. Det er vigtige ingredienser i opskriften på en god skoledag – virus eller ej.

Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden