0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Martin Lehmann
Foto: Martin Lehmann
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk


Debat: Sådan får vi tænkt indeklima og pædagogisk praksis ind i skolerenoveringer

Regeringen har fjernet anlægsloftet, og mange kommuner står derfor i den kommende tid over for renovering af skoler. Skolernes indeklima har været i fokus i flere år, og derfor står indeklimaforbedringer højt på ønskelisten, skriver Jannie Moon Lindskov, direktør i Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM).

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Flere undersøgelser bekræfter, at sammenhængen mellem indeklimaet og elevernes trivsel, sundhed og faglige præstationer ikke er til at overse. Oven i hatten har Realdania identificeret samfundsøkonomiske gevinster i form af reduceret fravær og øget indlæring gennem strategiske indeklimaindsatser.

Viden er der nok af, så nu skal der handles – men det er vigtigt, at indeklimaindsatser ikke reduceres til dyre investeringer i ventilationsanlæg. Gode løsninger kan ligge gemt andre og måske billigere steder.

Tænk indeklima og pædagogik sammen

Vi ved, at mange elever stadig oplever udfordringer med indeklimaet. Vi ved, at de fysiske rammer ikke altid lever op til den pædagogik og undervisningsform, der praktiseres i dag.

For DCUM er det afgørende, at vi i skolerenoveringer i højere grad sammentænker de fysiske rammer, herunder indeklimaet, med den pædagogiske praksis. Det betyder, at en skolerenovering tager udgangspunkt i de didaktiske og pædagogiske visioner. Skal der foregå gruppearbejde, formidling eller er man optaget af projektorienteret undervisning frem for en mere traditionelle klasserumsundervisning?

Pointen er, at de fysiske rammer skal understøtte skolens pædagogiske visioner for undervisningen. Hvis vi gør det, så sikrer vi langtidsholdbare løsninger, der bliver brugt efter hensigten og som højner elevernes trivsel. Sammentænker vi ikke de fysiske rammer og den pædagogiske praksis risikerer vi derimod, at investeringerne ikke giver eleverne den forbedring i undervisningsmiljøet, som ellers var tiltænkt.

Budskabet er klart: Indretning og indeklimaindsatser skal tænkes sammen med den pædagogik, der ønskes praktiseret på den enkelte skole.

Budskabet er klart: Indretning og indeklimaindsatser skal tænkes sammen med den pædagogik, der ønskes praktiseret på den enkelte skole.

Inddrag lærere og pædagoger

Når jeg ovenfor påpeger, at indeklimaet i sig selv er uinteressant, så siger jeg samtidig, at lærere og pædagoger bør have en mere fremtrædende rolle i renoveringsprocesser. De skal for det første være med til at overbringe de pædagogiske visioner til bygherrer og arkitekter.

For det andet er brugerinddragelsen en effektiv måde til at sikre, at de nye fysiske læringsmiljøer rent faktisk anvendes på den måde de er tænkt i forhold til de pædagogiske og didaktiske mål.

Mange undervisere og pædagoger har undervist i traditionelle klasselokaler i årevis, ligesom de selv som børn var brugere af selvsamme klasselokaler.

Undervisningsformen fra de traditionelle rammer ’sidder i kroppen på dem’. Vi ved, at kropsliggjorte vaner er svære at bryde, og derfor ser vi desværre også, at det pædagogiske personale praktiserer traditionel undervisning i nye og innovative læringsmiljøer, som egentlig er lavet en helt anden pædagogisk tilgang.

Pointen er, at innovative læringsmiljøer ikke nødvendigvis skaber innovativ undervisning. Derfor kan inddragelse af lærere og pædagoger i renoverings-og designprocessen bidrage til succesfuld ibrugtagelse af nye fysiske rammer.

Indeklima kan være andet end dyre tekniske løsninger

Jeg har hørt mange stille spørgsmålet: »Hvordan udvælger og prioriterer vi vores indeklimaindsatser?«. Og med rette, da der findes mange udbydere af indeklimaløsninger.

Min erfaring siger mig, at det første skridt er at få screenet skolernes indeklima. Derefter er det helt afgørende at løsningerne på de problemer som en screening viser ses i sammenhæng med adfærd og pædagogik.

Er der udfordringer med luftkvaliteten, så behøver man ikke nødvendigvis styrte ud og købe dyre ventilationsanlæg

Er der udfordringer med luftkvaliteten, så behøver man ikke nødvendigvis styrte ud og købe dyre ventilationsanlæg. Måske handler det i lige så høj grad om drift og vedligeholdelse af eksisterende anlæg, måske skyldes det elevernes våde overtøj og støvler i klasserne eller manglende udluftning efter madpakker og bevægelse i klassen.

Summa summarum er det vigtigt at få gransket de forskellige mulige årsager til ringe luftkvalitet, og her have øje for, at løsningerne både kan findes i tekniske, pædagogiske og organisatoriske forhold.

6 gode råd til renovering og indeklimaforbedringer

Til sidst vil jeg give dig seks anbefalinger, hvis du står over for indeklimaforbedringer og skolerenoveringer. De er som følger:

1. I overvejer hvilken pædagogisk praksis jeres fysiske rammer skal understøtte

2. I bruger den lovpligtige undervisningmiljøvurdering (UMV) til at kvalificere jeres beslutningsgrundlag og indsatser

3. I kortlægger jeres indeklima med en indeklimamåler (kan lånes gratis hos DCUM)

4. I udpeger en rumvejleder, så I sikrer succesfuld ibrugtagning af de nye læringsmiljøer

5. I tænker på tværs i renoveringsprocessen, så der både er tekniske og pædagogiske kompetencer repræsenteret

6. I lader eleverne selv komme med deres bud på nye løsninger til f.eks. indretning

Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden