0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Mikkel Hooge Holck
Foto: Mikkel Hooge Holck

Mikkel Hooge Holck underviser danske og ukrainske elever online.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk


Debat: Tre måder fjernundervisning kan bruges til at samarbejde med klasser i udlandet

I disse virtuelle undervisningstider kan vi ligeså godt åbne klasserummet op og nedbryde landegrænser, lyder budskabet fra dagens to debattører, teknologiunderviser Mikkel Hooge Holck og projektleder Julie Lindholm.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Aldrig har vi haft bedre tid til at dyrke de globale skolepartnerskaber. På skoler og gymnasier har vi i to måneder været i fuld gang med den digitale hjemmeundervisning på Zoom, Teams og andre gode platforme. Og for mange elever vil fjernundervisningen fortsætte en rum tid endnu.

Julie Lindholm er projektleder på Mellemfolkeligt Samvirkes undervisningsprojekt

Men det er ikke kun i Danmark, at eleverne går i skole og lærerne underviser hjemmefra. Sådan gør de også i resten af verden.

Mikkel Hooge Holck er teknologiunderviser og Verdensmålskoordinator på NEXT.

Det kan og bør vi udnytte. For i øjeblikket bryder vi gennem de digitale mure, og fjernundervisningen har fået et gennembrud. Både elever og undervisere tager de teknologiske muligheder til sig. I Danmark går elever i skole online, ligesom de gør det i Ukraine, Indien og USA, og så kan eleverne naturligvis også mødes i det samme digitale klasseværelse.

Fra aflysning til nye muligheder

Københavns Mediegymnasium skulle i foråret have haft besøg af lærere fra deres kenyanske partnerskole. Dette besøg blev aflyst pga. coronavirus, men mediegymnasiet er gået andre veje for at flytte verden ind i klasselokalet.

Københavns Mediegymnasium samarbejder med det skandinaviske gymnasium i Kiev, og det samarbejde er blevet styrket under coronakrisen. De ukrainske elever er blevet undervist af en dansk lærer, og eleverne har haft fælles undervisning, hvor de er blevet klogere på hinandens hverdag.

Det handler om at se muligheder i stedet for begrænsninger. Coronakrisen har gjort, at det nære er kommet længere fra os. Elever ser ikke deres klassekammerater. Til gengæld oplever mange, at vi er kommet tættere på dem, der er langt væk fra os.

Både professionelt, privat og i uddannelsessektoren er vi på rekordtid blevet klogere på, hvordan vi udnytter teknologierne bedst muligt. Alle har snart drukket en kop virtu-kaffe med vennerne, uanset hvor på kloden de bor. Derfor er det nu, at vi skal sætte luft under skolepartnerskabernes vinger.

Hele verden deler netop nu en fælles agenda, en fælles udfordring, og alle er på den ene eller anden måde påvirket af den globale coronakrise. Det er et rigtig godt afsæt for at skabe relation mellem elever i et globalt skolepartnerskab, for det giver vores danske skoleelever en langt dybere forståelser af udfordringer og hverdag i udlandet.

Uanset om partnerskolen ligger i et naboland, på den anden side af Atlanten, i Østeuropa eller i det globale syd, så vil de danske elever få et unikt kulturindblik, som de ikke kan få gennem klassisk undervisning.

Ved at sætte danske elever i et digitalt klasseværelse med udenlandske elever møder de rigtige mennesker, som de kan relatere til

Ved at sætte danske elever i et digitalt klasseværelse med udenlandske elever møder de rigtige mennesker, som de kan relatere til, og som de formentlig har mere til fælles med, end de lige tror. Det er lige nu, at vi tester teknologierne til digital undervisning. Så lad os samarbejde.

Tre eksempler på samarbejde

Her følger tre bud på, hvordan man inviterer gymnasier og grundskolers elever fra andre lande inden for i de danske virtuelle klasselokaler.

1. Lav virtuelle lærerbesøg

Udenlandske lærere kan ikke møde op i de danske klasselokaler, men de kan stadig undervise online. Og på samme måde kan danske lærere selvfølgelig undervise i udenlandske klasser. Husk på, at vi alle sammen bruger de samme teknologier.

2. Del hverdagen og samarbejd om faglige emner

Lad eleverne dele deres hverdag i internationale par eller mindre grupper. Den danske elev fortæller en udenlandsk elev fra partnerskolen om sin hverdag og omvendt. Må de dyrke deres fritidsinteresser, går deres forældre på arbejde, og hvordan fungerer deres skole?

Der er mange spørgsmål at tage fat på, som vil give eleverne en dybere forståelse af hinandens kultur og hverdag. Eleverne kan også samarbejde om aktuelle, faglige opgaver. Eksempelvis forløb om corona, spredning og sammenligne politiske strategier og data mellem landende.

3. Tal engelsk. Eller et andet fremmedsprog.

En gængs udfordring ved sprogundervisning er altid, at det bliver kunstigt, når to danskere snakker engelsk eller tysk sammen. Men når en dansk elev snakker med en ukrainsk elev, er de nødt til at snakke engelsk sammen.

Det giver en helt anden udnyttelse af sproget og en helt anden læring. Alt efter sproget på partnerskolen er der selvfølgelig mulighed for at træne sprogkundskaberne på mange forskellige sprog.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-800 ord til debat.skoleliv@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden