0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Miriam Dalsgaard / Ritzau Scanpix
Foto: Miriam Dalsgaard / Ritzau Scanpix

Styrelsen for It og Læring køber digitale læremidler for 2 millioner om ugen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skolemonitor@pol.dk


Debat: Tre tips til at fastholde dine elevers fokus i fjernundervisningen

Fjernundervisningen er stadig aktuel. Men efter et par måneder kan det være på tide at krydre sin undervisning for at holde elevernes fokus. Dennis Eirup, ansvarlig for digitale læringsmidler hos Acer Danmark, har tre tips til, hvordan man pepper sin fjernundervisning lidt op, når engagementet måske er faldet en smule.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Coronapandemien er en alvorlig krise, som rammer os alle. Sygdommen har ramt hele Danmark, og der kan desværre gå lidt tid, før alle lærere og elever er tilbage i skole igen.

Dennis Eirup er ansvarlig for digitale læringsmidler hos Acer Danmark

Der skal lyde et af hjertet tak til alle de lærere og undervisere, som løfter byrden at skulle undervise via den virtuelle verden. For nogle er det en radikal anderledes hverdag, imens andre føler sig hjemme i fjernundervisningen. Uanset hvad er det imponerende, at det danske skolesystem så hurtigt blev omvendt til den nye hverdag.

Men det er også okay, hvis man føler sig en smule metaltræt, efter at have gennemført fjernundervisning i snart to måneder. Og imens det kan være udmattende at navigere rundt i Aula, så er der stadig nogle tricks, som du kan bruge til at fange elevernes opmærksomhed og skabe motivation i et miljø, hvor børnenes opmærksom nemt bliver afledt af Snapchat, Netflix og TikTok.

Brug videooptagelser frem for live-video

Du kan ofte få meget mere ud af at forudoptage videoer med fagligt indhold, end du får ved at have et opkald med dine elever, hvor du fortæller og underviser ’live’.

Du kan ofte få meget mere ud af at forudoptage videoer med fagligt indhold

Ved at optage en undervisningssession, kan du for det første skabe et langt bedre kommunikeret produkt, hvor du eksempelvis fjerner ’øh’er, og pauser relativt let. Du kan også bedre koge dit budskab ned, så det er skarpt og klart til dine elever.

Samtidig har dine elever ikke kun mulighed for at se klippet, når de er mest motiverede, de har også mulighed for at se det igen eller spole frem og tilbage, hvis de har brug for det for at forstå budskabet.

For at fange eventuelle spørgsmål, kan du lave en specifik spørgesession, hvor der kan stilles spørgsmål, eller du kan tage spørgsmål via mail.

En faldgrube ved videoer er filstørrelsen. Hvis du benytter en smartphone til at optage videoen, kan du med fordel hente videoen ned på din computer, redigere filmen via Windows 10’s indbyggede Video-program og reducere videoens størrelse med en række gratisprogrammer, såsom HandBrake eller lignende.

Brug computerspil

Det er let at blive fristet til ikke at lave lektier, når Fortnite, Netflix og Snapchat lokker i fordærv – særligt i denne del af epidemien, hvor ens forældre måske er på arbejde.

E-sport og gaming i undervisningen bliver stadig mere anerkendt som et medie til pædagogisk læring

Men det kan være brugbart at vende netop forstyrrelserne til at blive en aktiv og positiv del af undervisningen. E-sport og gaming i undervisningen bliver stadig mere anerkendt som et medie til pædagogisk læring, og det er muligt at opnå både social, kreativ og rummelig læring via de mange forskellige spil.

Et godt eksempel er Fortnite, et holdbaseret skydespil, hvor det gælder om at være den sidste mand i banen, når spillet slutter. Et mål som absolut er lettest, hvis man er flere om det, og hvis man er god til både kommunikation, strategi og at tænke fremad.

Klæd dem på til fremtidens arbejdsplads

Al undervisning har det formål at klæde børnene og de unge på til fremtidens udfordringer, og faktisk er en del af den hjemmeundervisning, som de går igennem nu, en lærerig del af fremtiden.

For det bliver i stigende grad normalt, at arbejdspladser vil blive fleksible og tillade, at folk arbejder hjemmefra, fra cafeer eller fra sommerhuset. Så længe jobbet bliver gjort, er lokationen underordnet, og Corona-krisen vil være med til at vise virksomheder effektiviteten i fjernarbejde.

Kommunikationsplatforme som Teams, Slack, Zoom, Skype og mange andre er en afgørende del af fjernarbejde, og her er der nogle afgørende egenskaber, som man skal lære: Kan man kommunikere klart og tydeligt, kan man formulere sine problemstillinger, og kan man samarbejde i det virtuelle?

Mange af de unge er allerede olympiske mestre netop inden for færden i det digitale, men fokus på kommunikationen og strukturen i selv samme kan være med til at give dem et forspring, når de senere skal gebærde sig i erhvervslivet, men også det senere studieliv.

Vi ser alle frem til, at vi rammer hverdagen igen.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-800 ord til debat.skoleliv@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden