0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Niels Ahlmann Olesen/Ritzau Scanpix
Foto: Niels Ahlmann Olesen/Ritzau Scanpix

Eleverne savner skolen, men højest på listen over det, de savner, står fritidsaktiviteterne, tæt fulgt af samværet med vennerne, skriver Lars Qvortrup.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skolemonitor@pol.dk

Lars Qvortrup: Coronasmitten har udløst et nyt fænomen - skolesavn

Skolen har større betydning, end man lige skulle tro. Børnene savner fællesskabet, lærerne og undervisningen, siger de i en minianalyse, Lars Qvortrup har lavet.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Coronasmitten har udløst et nyt fænomen: Skolesavn.

Både børnene og deres forældre savner skolen, dens rutiner, dens samvær med venner og kammerater, og dens øvrige bidrag til hverdagen.

Hvor ved jeg det fra?

Da alle skolerne lukkede omkring weekenden 14.-15. marts gik jeg sammen med nogle kolleger i gang med at udarbejde et spørgeskema for at dokumentere, hvad der sker i disse coronatider.

Vi savner mest at træne fodbold, at være tæt på andre, at give krammere og at lege med vores venner

I første omgang har jeg kun testet skemaet på nogle få elever og forældre. Så det, der følger, er langt fra sikkert eller alment gyldigt, men er alene et billede fra de få familier, jeg har haft mulighed for at spørge ugen efter coronasmittens udbrud.

På basis af de foreløbige erfaringer arbejder vi på at lave en ny version af spørgeskemaet, som kan sendes langt bredere ud. Så om nogle uger har vi nok en viden, som har en højere statistisk gyldighed end den, vi har lige nu.

Elever savner venner og yndlingsfaget

Eleverne savner skolen, men højest på listen over det, de savner, står fritidsaktiviteterne, tæt fulgt af samværet med vennerne. Først længere nede på listen kommer lærerne, mens det ser ud til, at de er glade for undervisningen og for hverdagen i skolen.

Som to af eleverne i det lille pilotstudie siger: »Vi savner mest at træne fodbold, at være tæt på andre, at give krammere og at lege med vores venner«.

Andre tilslutter sig: »Jeg savner mest mine venner«. Men det at lære noget er også vigtigt: »Jeg savner mine yndlingsfag, blandt andet matematik og engelsk«.

Forældrene er enige: De er, i hvert fald i den første uge med lukkede skoler, ikke så bekymrede for effekterne på lang sigt. Men de glæder sig alle til, at skolerne åbner igen, både fordi de kan mærke, at børnene savner skolen, og fordi det tydeligvis er hårdt at klare hverdagen og arbejdet samtidig med at børnene er hjemme. For de fleste forældre er det også en udfordring at hjælpe til med børnenes hjemme-skolegang.

Hvordan synes de, at skolen og lærerne klarer det?

Forældre føler sig godt informeret

Generelt set er børn og forældre positive, selv om det er tydeligt, at der er stor forskel fra skole til skole og måske fra klasse til klasse. Nogle lærere går til opgaven med krum hals, mens andre måske er lidt mere tøvende. Mest hjælp til skolegangen synes børnene, de får fra lærerne, mens det er lidt mindre fra forældrene.

Derimod ser det ikke ud til at andre ressourcer – fx ’Sofaskolen’ og hvad det alt sammen hedder – spiller nogen stor rolle. Igen er forældrene enige: De føler gennemgående, at de er blevet godt informeret, at børnene har fået god støtte fra skolen, og at lærerne har håndteret situationen med stor dygtighed.

Det, jeg er mest glad for, er at man kan have nattøj på hele dagen, og det er lettere at koncentrere sig, fordi der er ikke larm

Som en af eleverne – fra 9. klasse – siger: »De har aldrig prøvet det før, men klarer det stadigvæk super på trods af, at vi skal til eksamen lige om lidt«.

Det er tydeligt, at børnene ikke bliver overladt til sig selv: De fleste af forældrene har lavet planer for børnenes hverdag, og de synes, at det går ok med at få hverdagen til at hænge sammen. Det kan deres børn genkende. De bestemmer ikke selv, hvad de skal lave, men de oplever samtidig at de er en del af løsningen: »Jeg kan godt lide at man selv har mere ansvar, og så er det dejligt at kunne sidde i sin seng og arbejde,« som en elev udtrykker det.

Men selv om det bliver dejligt, når skolen åbner igen, har situationen også positive sider.

Tid til at hygge med familien

De fleste er enige i, at de laver hyggelige ting sammen med familien. Ja, måske er der blevet mere tid til alt det, man ikke når i en travl hverdag med forældre der skal på arbejde, og børn der skal i skole, til sport og i klubben.

»Vi løber en tur hver morgen, det er hyggeligt, og så spiller vi mange brætspil, og vi har generelt god tid«.

»Der er tid til familien og til hunden«.

Eller som en pige på 12 år siger: »Det, jeg er mest glad for, er at man kan have nattøj på hele dagen, og det er lettere at koncentrere sig, fordi der er ikke larm«.

Konklusion på den lille undersøgelse er, at skolen har stor betydning for både børn og forældre – langt større end man forestiller sig under normale omstændigheder. At det vigtigste for børnene er samværet med vennerne, både i klassen og i fritiden. At det er fedt at have sine yndlingsfag. At lærerne er dygtige og gør det godt, omstændighederne taget i betragtning.

Og at børnene pludselig opdager, hvor dejligt det er at have tid til at hygge sig med familien.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-800 ord til debat.skoleliv@pol.dk

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden