Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix

Skolerne er lukkede, og det kan skabe usikkerhed for hårdt prøvede flygtningebørn, skriver dagens debattør.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk


Psykolog: Sådan hjælper lærere flygtningebørn under skolelukningen

Helena Lund, der er psykolog hos Dignity, skriver i dette debatindlæg, hvilke fem råd hun giver til lærere om, hvordan man hjælper flygtningebørn gennem den ekstraordinære situation.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Danmark er ramt af en virus. Gader og stræder er tomme. Skoler, arbejdspladser, restauranter og fritidsinteresser er lukkede. Hverdagen er sat på pause, og intet er som det plejer.

Helena Lund er psykolog hos Dignity

I fjernsynet er der gule ’breaking’-bjælker på nyhedskanalerne, og vores statsminister toner igen og igen frem på skærmen med ansigtet i alvorlige folder, mens hun opfordrer til ansvar og samfundssind gennem social afstand.

For de fleste af os ligner denne situation ikke noget, vi nogensinde har oplevet før. Som statsministeren sagde: Den kan kun betegnes som ’ekstraordinær’. Men for mange flygtningefamilier vækker den uhyggelige minder.

Om et land i krig. Om en tid, hvor isolation og stilhed betød venten på næste eksplosion eller skudsalve. Om en hverdag, hvor man konstant skal være på vagt.

Børn oversætter for ængstelige forældre

De traumeramte flygtningeforældre, jeg taler med i disse dage, fortæller om et hjem i kaos. De er nervøse, deres nerver sidder uden på tøjet, og de får flashbacks til uhyggelige situationer i den verden, de flygtede fra. Nogle tør ikke at gå uden for eller give hinanden eller deres børn et kram. Mange kæmper desuden så meget med deres helbred - både psykisk og fysisk - at de nemt overser børnenes. Det er ikke forsømmelse, men ren og skær overlevelse.

Børn helt ned til 8-årsalderen skal altså forsøge at oversætte myndighedernes udmeldinger

Forældrene forsøger desperat at følge med i den overvældende nyhedsstrøm, men ofte er det børnene, som først modtager og forstår nyhederne.

Børn helt ned til 8-årsalderen skal altså forsøge at oversætte myndighedernes udmeldinger - informationer, de ikke engang helt selv forstår - på en måde, som er mest skånsom for deres ængstelige forældre. Og de står helt alene med det. For de voksne, som normalt ville kunne hjælpe - skolelærere, kontaktpersoner, mentorer og pædagoger - er udenfor rækkevidde.

Skolelærere og pædagoger henvender sig i øjeblikket til os med et ønske om at hjælpe, men siger samtidigt, at det er svært at vide, hvad man kan og skal gøre.

Mine råd til lærerne

Her er mine fem bedste råd:

Tag kontakt

Har man tid og overskud til at kontakte et flygtningebarn fra klassen, ville det være en god ide at prioritere. Mange flygtningebørn står alene med både lektierne, men samtidigt også ansvar, viden og bekymringer, som kan være rare at dele med nogen. Hvis barnet deler tungere bekymringer, så henvis til professionel hjælp.

Skab ro

Mind børn og forældre om nuancerne. At blive smittet er ikke en dødsdom – faktisk langt fra - og der er mange mennesker, som bliver raske. Det er desuden godt for traumatiserede mennesker at blive mindet om, at Danmark er et trygt land, og at den aktuelle situation netop er et udtryk for solidaritet og sammenhold – ikke katastrofe.

Fremhæv det positive

Mennesker har en unik evne til at stå sammen og være fælles om det, som er svært. Mange hjælper, støtter og passer på hinanden, og det er derfor godt at opfordre familierne til at holde øje med positive historier. Det kan være fællessang på altanerne, som man gør på Nørrebro i København, de mange ekstra smil man får på afstand fra fremmede og de kollektive hensyn i Netto.

Adgang til information

Der er retningslinjer og gode råd om Covid-19 på mange fremmedsprog på sundhedsstyrelsens og indvandrermedicinsk kliniks hjemmesider. Her kan forældrene orientere sig om de vigtigste informationer på deres eget sprog og dermed berolige børnene - og ikke omvendt. Hvis du selv taler med barnet, så fokuser på myndighedernes retningslinjer og anbefalinger. Undlad at fortælle om antal dødsfald, indlagte eller smittede.

Henvis til hjælp

Der er et frivilligkorps hos Røde Kors, som kan hjælpe med praktiske opgaver for de familier, som har brug for det. Det kan være rart for børn at vide, at der er andre voksne som kan træde til og hjælpe, hvis familien skulle blive ramt af virus, så ansvaret kan deles.

Desuden kan man sige noget om, at det er ok at tænke på, tale om og lave andre ting end at se nyheder om krise og sygdom. Det er okay at gå udenfor, så længe man holder afstand. Faktisk hjælper frisk luft på både helbred og humør.

Pas på jer selv og hinanden derude.

Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden