0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Dalhoff Casper / Jyllands-Posten / Ritzau Scanpix
Foto: Dalhoff Casper / Jyllands-Posten / Ritzau Scanpix

Der er faldgruber, men også muligheder i fjernundervisning. Billedet er et arkivfoto.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk


Tre fagfolk: Hele didaktikken skal gentænkes med fjernundervisning

Fravær af nærvær og tekniske problemer er to store udfordringer med fjernundervisning. Men det rummer også store muligheder. Mandag brugte fagfolk en time på at diskutere udfordringer og løsninger på det sociale medie Twitter. Tre af deltagerne har her samlet op på diskussionens vigtigste temaer.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

»Jeg har ingen erfaringer, men kan allerede på dag ét konstatere, at jeg savner at se eleverne i øjnene og tale med dem om de opgaver, jeg har delt med dem. Kan dog se at flere arbejder rigtig godt derhjemme,«- Anne Hammer, lærer.

På den dag, hvor hele det danske uddannelsessystem med ét slag flyttede online, boblede Twitter over med en opløftende energi og gode dialoger, mens der selvfølgelig også var en vis ængstelse og frustration at spore. Det oplevede de uddannelsesfolk, der mandag aften mødtes til en livechat på det sociale medie Twitter.

I omegnen af 40 personer fandt frem til ’møderummet’ #skolechat, der siden 2011 har fungeret som et fast samlingspunkt for alle med interesse for undervisning og uddannelse.

Mathias Poulsen

Thomas Dreisig

Ove Christensen

Mødet blev en decideret chatstorm med ideer, tanker og refleksioner og med både samsyn og fremsyn. En opsamling på chatten viser et hav af konstruktive forslag til løsning af lærernes udfordringer, og at der er et utal af værktøjer og muligheder.

Men chatten viste også, at der er mange udfordringer med teknikken, manglende kompetencer, dialogen med elever, og at der er mange andre aktører i spil ud over elever og lærere. Der er også forældrene, arbejdsgiveren, det politisk niveau og ikke mindst de virksomheder, der fremstiller de nødvendige digitale platforme, ressourcer og værktøjer.

Anne Hammers ovenstående citat er fra et tweet, der meget godt indfanger den forsigtige optimisme, mange lærere oplever i den nye situation. Det vidner samtidig også om de udfordringer og vanskeligheder, der knytter sig til især dialog og nærhed i en online verden - det handler ikke bare om et tryk på en knap.

Det er dog også tydeligt, at skolerne er godt rustet og lærere, pædagoger og andre involverede er klar på at tage udfordringen op. Man kan se, at de prøver en masse forskellige ting af og er klar til at eksperimentere, selvom det for mange er et ukendt territorium.

Lærere savner klasseværelsets nærvær

Livechatten viste tydeligt, at de fleste lærere især har svært ved det, de opfatter som fravær af nærvær. En lærer gav eksempelvis udtryk for, at den største udfordring denne første dag med fjernundervisning har været at »opretholde følelsen af personlig kontakt, og få skabt en løbende dialog mellem lærer - elev.«

Det var helt gennemgående ‘de nære ting’, der jo normalt forekommer naturlige, der bekymrer lærerne. Hvordan sikrer vi opfattelsen af at være et fællesskab, hvor vi kan mærke hinanden? Klassens sociale liv skal også vedligeholdes og udvikles, når undervisningen foregår i online-miljøer, og der stilles nye krav til relationsarbejdet.

Det nære gælder ikke kun det, man kan kalde det sociale fællesskab, men også organiseringen af undervisningen.

En lærer skrev, at især klasseledelse og fælles forventningsafstemning udgør en udfordring. Lærerne efterspørger i forlængelse af det mere dialogbaserede undervisningsformer i den netbaserede undervisning. En stor udfordring ved en række af de digitale værktøjer, portaler og ressourcer, der er tilgængelige for skolerne, er, at de ofte enten lægger op til formidling eller individuel opgaveløsning.

Systemer bryder sammen

Diskussionen på Twitter viser også, at udfordringerne hænger sammen med andre forhold, eksempelvis at systemerne bliver overbelastede, når mange bruger dem samtidig. Altså en ren teknisk udfordring, hvor man ikke kan tilgå de portaler eller programmer, der udgør nerven i undervisningen.

Også lærernes manglende kendskab til værktøjerne i en ny sammenhæng spiller ind. Som mange har fundet ud af ved at overgå til fjernundervisning, så skal hele didaktikken gentænkes.

Man kan ikke bare oversætte aktiviteter, der kan fungere i en klasse, til de miljøer, der findes online. Logikkerne er ganske enkelt nogle andre. Det kan være korte spørgsmål-svar-sekvenser, der ikke kan foregå naturligt, fordi man ikke kan tale sammen, men skal bruge en chat. Det blev også nævnt, at den måde, lærerne - og eleverne - hele tiden giver feedback på ændres når man ikke er fysisk sammen.

I løbet af en times skolechat kom det frem, hvor mange digitale værktøjer der er i spil. Med alle disse valgmuligheder er det vigtigt at have fokus på vurdering af digitale læremidler, og det bliver tydeligt, at læremidlerne er meget forskellige, også når det kommer til menneskesyn, læringssyn og mulighederne for samarbejde.

At lære af hinanden i online fællesskaber

Sammen kan vi vende den aktuelle udfordring til et væld af muligheder og et håb for endnu bedre undervisning i fremtiden. For at få det til at lykkes under de aktuelle omstændigheder må vi eksperimentere og sammen vove os ud i ukendt land.

Erfaringsudveksling på #skolechat på Twitter er netop en mulighed for at få erfaringer, tanker, teori og ideer i spil i et givende fællesskab. Det oplevede deltagerne i mandags, og der er møde igen torsdag aften, hvor alle er velkomne. Møderne med livechat vil fortsætte mandag og torsdag kl. 20, så længe skolerne er lukkede.

Der er ingen af os, der ved alting, men sammen ved vi meget. Hvis man deler erfaringer, spørgsmål & bekymringer, så byder folk ind og noget nyt vokser frem.

I modsætning til de typiske to-timers it-kurser uden kobling til praksis, ja så er her muligheden for situeret læring med afsæt i egen praksis og en skøn kobling mellem teori og praksis.

Tips og tricks til at komme videre

  • Lav en forventningsafstemning, der går begge veje. Det er vigtigt at etablere et fælles ejerskab
  • Fasthold ikke eleverne i rigide rammer, men skab mulighed for at arbejde dynamisk og kreativt med eleverne som aktive deltagere
  • Udnyt mulighederne for at arbejde asynkront, også helt lokalt og offline
  • Stil åbne opgaver, der får eleverne til at tænke sig om og evt. arbejde sammen. Sæt rammer op for godt gruppearbejde online.
  • Lad eleverne lave opgaverne i deres yndlingsværktøjer, og arbejd med refleksionen omkring hvilke værktøjer der er gode til hvad
  • Kobl op på en aftalt tid dagligt og snak om løst og fast. Hold fast i og mærk jeres fællesskab
  • Husk, at man også skal holde frikvarter online, og skab rammer for det mere uformelle, sociale samvær

Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden