0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Ólafur Steinar Rye Gestsson/Ritzau Scanpix
Foto: Ólafur Steinar Rye Gestsson/Ritzau Scanpix

Folketinget vedtager hastelovgivning tirsdag 17. marts.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk


Uffe Rostrup: Corona-tiltag skal respektere samfundskontrakten

Selv om der er opbakning til regeringens tiltag i denne ekstraordinære situation, vil Uffe Rostrup holde et vågent øje med, at den midlertidige lovgivning ikke fører til permanente tiltag mod de frie skoler, skriver han i dette debatindlæg.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Den hyggelige lyd fra elevernes leg på legepladsen og på fællesområderne er midlertidigt forsvundet. Ligeledes er møderne, forberedelsen samt småsnakken om løst og fast på landets lærerværelser forstummet.

Finn Frandsen/Ritzau Scanpix
Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix

Uffe Rostrup er formand for de Frie Skolers Lærerforening

Og skolelederne sidder og river sig i håret over, hvordan skolerne holder sig kørende i den kommende tid, hvor den i udpræget grad står på hjemmeundervisning af eleverne via digitale kommunikationsplatforme, som aldrig vil kunne udgøre det for den menneskelige interaktion, som opstår, når mennesker er fysisk til stede i det samme rum.

De værdier, som mange frie skoler bygger på, som samhørighed, fællesskab og socialt engagement, er alle værdier, som vi i dag kæmper for at undgå. Det er mildest talt underligt, ja grænsende til det bizarre.

Grænser, der overskrides

I Undervisningsministeriet har de travlt med at lave nye love, som giver ministeren og ministeriet kæmpestore og udvidede beføjelser på alle uddannelsesmæssige områder.

Når det kommer til det frie skoleområde, så er tiltagene grænseoverskridende. Det frie skoleområde er normalt ikke reguleret fra statens side – de frie skoler er forældrenes skoler, ikke statens.

Når jeg alligevel godt forstår tiltagene, så skyldes det, at vi befinder os i en helt ekstraordinær situation

Så når der kommer påbud om, at der skal laves hjemmeundervisning, at de prøvefrie skoler skal give årskarakterer, eller at ministeren kan bestemme, hvilke fag skolerne skal udbyde, så er der tale om massive indgreb i de frie skolers selvbestemmelsesret – en ret, som har eksisteret siden 1855.

Når jeg alligevel godt forstår tiltagene, så skyldes det, at vi befinder os i en helt ekstraordinær situation, hvor det må stå klart for alle danskere, at de tiltag, som regeringen tager, ikke er begrundet i snævre politiske mål, men i stedet tager udgangspunkt i de sundhedsfaglige anbefalinger, som kommer i en hurtig og lind strøm.

Det er essensen af den samfundskontrakt, som vi som interesseorganisation går ind i, når vi støtter op om de vidtgående tiltag som undervisningsministeren fremsætter i denne uge. En samfundskontrakt, som forpligter os alle sammen.

En kontrakt med samfundet

Kontrakkten forpligter mig som fagforeningsformand til over for mit bagland at bakke op om beslutninger taget i en meget svær situation af politikere, som på deres side er forpligtet til ikke at misbruge deres magt til at træffe beslutninger, som er politisk og ikke sundhedsfagligt underbygget.

Et godt eksempel er, at det ikke skal være sådan, at vi for eksempel lukker de danske grænser, fordi det passer ind i regeringens indvandringspolitik, men fordi det er nødvendigt for at forhindre smitte i at brede sig.

Men jeg vil også love, at vi vil holde et vågent øje med, at krisen ikke vil give anledning til, at vi fremover får indskrænket vores almene demokratiske rettigheder

På samme vis forventer jeg, at de tiltag, som undervisningsministeriet nu tager, udelukkende er begrundet i den coronasituation, som Danmark befinder sig i, og ikke i regeringens modvilje mod bestemte frie skoler.

Vi holder nøje øje med undervisningsministerens forslag i den kommende tid og hilser med tilfredshed, at de tiltag, som står lige for, er forsynet med en solnedgangsklausul – de nye love har udløb 9. juni. Ydermere stoler vi på, at en efterlevelse af loven ikke vil føre til mere lovgivning i kølvandet på denne coronakrise, som tager udgangspunkt i, at det jo gik så fint i foråret, så det kan vi godt fortsætte med.

Vi befinder os i en undtagelsestilstand, hvor vores demokratis velkendte grundlæggende rettigheder bliver tilsidesat, men vi er foreløbigt alle sammen med på den i virussens uhellige navn. Men jeg vil også love, at vi vil holde et vågent øje med, at krisen ikke vil give anledning til, at vi fremover får indskrænket vores almene demokratiske rettigheder, og at vi vil have et meget eksplicit fokus på, at krisen ikke bliver anledning til, at de frie skolers frihedsmæssige rettigheder udhules på den længere bane.

Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden