Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Daniel Hjorth / Politiken / Ritzau Scanpix
Foto: Daniel Hjorth / Politiken / Ritzau Scanpix

Hvis vi skal lykkes med inklusionen, skal specialpædagogik genindføres på studiet, skriver lærerstuderende forperson. Billedet er et arkivfoto.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk


Lærerstuderendes forperson: Genindfør specialpædagogik på læreruddannelsen

Fremtidens lærere bliver ikke klædt på til at håndtere de elever, der har det sværest. Specialpædagogik på læreruddannelsen kan løse en del af inklusionsudfordringen i folkeskolen, skriver forperson i Lærerstuderendes Landskreds.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Søndag havde Børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz Theil inviteret landets fremmeste skolefolk til det traditionelle Sorø-møde. Årets tema er inklusion i folkeskolen.

En vigtig udfordring for vores fælles skole – en udfordring, hvor både folkeskolen, kommunerne, Christiansborg og læreruddannelsen skal bidrage til løsningen.

Rasmus Holme Nielsen vil genindføre specialpædagogik som fag på læreruddannelsen

Hele løsningen findes derfor selvfølgelig ikke på læreruddannelsen. Det handler også om organisering, tværfaglighed, økonomi og meget mere. Men når det er sagt, så må udgangspunktet altid være, at når der er udfordringer i folkeskolen, som stikker dybt, så skal læreruddannelsen være en del af den langsigtede løsning på udfordringerne.

Dette er tilfældet med inklusion i folkeskolen.

Specialpædagogik som fag på læreruddannelsen

Tilbage før reformen af læreruddannelsen i 2013 var specialpædagogik et linjefag på læreruddannelsen med 30 Ects-point på linje med undervisningsfag som dansk, historie og biologi, men faget røg ud af læreruddannelsen på trods af stor modstand fra forskere, censorformandsskabet, Danmarks Lærerforening, de lærerstuderende med flere.

Nu er specialpædagogikken en del af de pædagogiske fag, som et modul på 10 Ects-point. Dette har haft den positive følgevirkning, at alle folkeskolelærere har indblik i det specialpædagogiske felt.

Den negative følgevirkning er, at ingen folkeskolelærere uddannet siden 2013 har dybdegående kompetencer i at rumme de børn i vores fælles skole, som er de sværeste at rumme.

Hvis regeringen har et ønske om at løse denne vigtige problematik, er det derfor altafgørende, at os lærerstuderende – fremtidens folkeskolelærere – bliver klædt tilstrækkeligt på til at imødekomme inklusionen. Det kalder på, at vi skal styrke den specialpædagogiske faglighed hos fremtiden folkeskolelærer

Nogle af os lærerstuderende bør – ligesom før 2013 – få mulighed for at uddanne os i specialpædagogik. Der mangler fagligt stærke lærere inden for det specialpædagogiske felt, som kan være bannerførere for de børn, der er ramt af særlige vanskeligheder og udfordringer.

Derfor mener vi, at regeringen i en eventuel revidering af læreruddannelsen bør genindfører specialpædagogik som fag på læreruddannelsen på samme niveau med undervisningsfagene.

Så kære Pernille, tak for et godt og spændende Sorø-møde. Jeg håber, at du og uddannelses- og forskningsministeren Ane Halsboe sammen med os lærerstuderende kan sætte fælles sejl ind mod at styrke specialpædagogikken på læreruddannelsen til fordel for folkeskolen og til fordel for de børn, som vi i dag ikke har faglighed nok, til at kunne rumme.

Lad os løse inklusionsudfordringen. Sammen.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-800 ord til debat.skoleliv@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

  1. DET NATURFAGLIGE SAMARBEJDE I UDSKOLINGEN - AARHUS

    Kurset vil omhandle følgende aktuelle naturfaglige udfordringer: Hvordan styrker og udvikler man …

    Læs Mere
  2. HUL IGENNEM MED JESPER WUNG-SUNG

    Mød Trine May og Jesper Wung-Sung til et kursus om det nye læremiddel, Hul igennem, til undervisn…

    Læs Mere
  3. KOM OG LÆS - KØBENHAVN

    Kom er læs er et nyt læsesystem til 0.-2. klasse, der fokuserer på en legende tilgang til menings…

    Læs Mere
  4. SKRIVESITUATIONER PÅ MELLEMTRINNET - KOLDING

    SkriveSituationer er et nyt læremiddel til mellemtrinnet, som lægger op til en skriveundervisning…

    Læs Mere
  5. Vi ses onsdag den 22. og torsdag den 23. april 2020 i Musikhuset & Aarhus Congress Center

    Skolemessen præsenterer de nyeste analoge, digitale og laborative læremidler inden for alle fag.

    Læs Mere
  6. SKRIVESKUD 3-5

    Vi kan ikke forvente, at vores eleverne bliver kompetente skrivere, før vi giver dem værktøjer ti…

    Læs Mere
  7. Kom og læs - HADERSLEV

    På kurset viser vi, hvordan Kom og Læs lægger op til daglig læsning og skrivning i børnehaveklass…

    Læs Mere
  8. Konfliktforståelse

    Vi sætter fokus på, hvordan vi som voksne forstår, håndterer og udvikler børn og unge, som ofte k…

    Læs Mere
  9. Metodekursus

    På dette kursus retter vi fokus mod, hvorfor vi skal introducere metoder, hvilke metoder og hvord…

    Læs Mere
  10. Livsduelighed

    På dette kursus retter vi fokus på de reaktionsformer, som børn og unge autismespektrumforstyrrel…

    Læs Mere
  11. Belastning og autisme

    På dette kursus retter vi fokus på de reaktionsformer, som børn og unge autismespektrumforstyrrel…

    Læs Mere
  12. Piger med autisme

    Jeg indleder med at perspektivere den grundlæggende forståelse af autismen, fordi det er vigtigt …

    Læs Mere
  13. Skolevægring

    Få viden om og forståelse for barnets kognitive forudsætninger. Kurset giver deltagerne indsigt i…

    Læs Mere
  14. Værdibaseret ledelse

    Ønsker du at styrke din organisation og dit ledelsesmæssige handlerum i forhold til organisatione…

    Læs Mere
  15. Grundkursus i autisme

    Børn og unge med ASF er forskellige og har hver især deres unikke personlighed, styrker og udford…

    Læs Mere
  16. Ekstra opmærksomhed på forældresamarbejdet

    Hvad gør vi, når vi som professionelle udfordres i mødet med forældre? Hvordan håndterer vi det a…

    Læs Mere
  17. Basal tillid

    Det er af afgørende betydning for mennesker, at vi er i stand til at føle tillid til vores omgive…

    Læs Mere
  18. Autisme og ADHD

    Kurset handler om, hvordan børn, der både har autisme og ADHD kan støttes og forstås bedst muligt…

    Læs Mere

Forsiden