Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Joachim Adrian/Politiken/Ritzau Scanpix
Foto: Joachim Adrian/Politiken/Ritzau Scanpix

Uge sex hele året, verdensmål og fag mod Rasmus Paludan. Medier bør stille flere kritiske spørgsmål, hver gang en politiker eller meningsdanner foreslår at sætte noget på skoleskemaet, mener lærer Anders Thorsen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk


Anders Thorsen: Hvor bliver de kritiske spørgsmål af, når noget 'skal på skoleskemaet'?

Hvorfor bliver der stort set aldrig stillet kritiske spørgsmål, når en løsning på et problem er, at skolen lige ordner det, spørger lærer Anders Thorsen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

I middagsradioavisen 7. januar handlede hyggehistorien om vigtigheden af at bevare kongerigets mange dialekter. De er nemlig uddøende, da de ikke tales nok i skoler, i tv og på film. Det kunne der naturligvis kun være én løsning på: Dialekter skal på skoleskemaet.

I indslaget fortæller første kilde om vigtigheden af at få dialekter på skoleskemaet – ikke blot hans egen dialekt, men at eleverne landet over skal møde en lang række dialekter i løbet af deres danskundervisning. Derefter bakkede en dialektforsker op om forslaget, og så var det her, lytteren burde høre en kilde, som var kritisk over for forslaget. Eller måske blot høre en journalist, der stillede et kritisk spørgsmål.

Men nej, sådan er det ikke i danske medier. Her lader man gang på gang på gang politikere, meningsdannere, interesseorganisationer og hr. og fru Danmark slippe afsted med, at en løsning på snart et hvilket som helst tænkeligt problem må være, at det skal på skoleskemaet. Jeg undrer mig. For hvorfor bliver der nærmest aldrig stillet kritiske spørgsmål, når en løsning på et problem er, at skolen lige ordner det?

Der mangler kritiske spørgsmål

Jeg har de sidste tre-fire år noteret, hver gang nogen på den ene eller anden måde har ønsket noget på skoleskemaet. Det bliver til en årlig liste, som jeg udgiver et eller andet sted – blandt andet sidste år her på Politiken Skoleliv. Min 2019-liste blev bragt i Berlingske i slutningen af december. Den så således ud:

Robusthed, livsduelighed, social træning, drama, seksualundervisning som selvstændigt fag, bæredygtighed, Bjørn Lomborg, sundhedsundervisning, menneskerettigheder, medmenneskelighed, livsmestring, digitale sexkrænkelser, Upright Project (Mindfulness, Coping, Mestring og Socialmotionelle kompetencer), eksamen i digital dannelse, økodannelse, digital dannelse, digital dømmekraft, opera, jobsamtaler, testtagning, finansielle kompetencer, ytringsfrihed, skoleidræt, fag mod Rasmus Paludan, Leonardo Da Vinci, verdensmål, prioriteringskompetencer, kodning, privatøkonomi, iværksætteruge, obligatorisk emneuge om organdonation, Rasmus Paludan, uge sex hele året, arbejdsmiljø, asbest, Alex Vanopslagh, det uperfekte, skat, kunstig intelligens, Danmarks Statistiks årlige udgivelse om indvandring i Danmark, sikre passwords, IT-sikkerhed, børnekonventionen, etik, cannabis, kunstkritik, kursus i takt og tone, normkritisk seksualundervisning, brand, brobyggeruge om fordomme og fjendebilleder, computerspil, medborgerskabsfag, religion, kunst- og kulturformidling, digital myndighed, sorg, takt og tone for kommunikation, spiritualitet, shamanisme, asetro, kulturfag, livsanskuelse, sharia og profetens 6-årige kone, filosofi, teater, alkoholisme i hjemmet, almen pli, spilafhængighed, kor, selvforsvar, iværksætteri, antisemitisme, investeringer, robotter, ligestilling, cykelreparation, toiletbørstebrug og ballet.

Skolen kan ikke klare alle mulige ting, hvis ungerne også rent faktisk skal lære det, skolen er sat i verden for; nemlig den grundlæggende uddannelse og dannelse

Når en politiker eller meningsdanner vil bruge flere penge på det ene eller andet, skal der nok være en journalist, der spørger: »Hvor skal pengene komme fra?« Det er helt standard.

Derfor er det også meget mærkeligt for mig, at et lignende kritisk standardspørgsmål ikke eksisterer, når noget skal på skoleskemaet. For det gør det bare ikke. Tværtimod bliver det taget for gode varer, at skolen lige fikser alt fra menneskerettigheder over Rasmus Paludan til toiletbørstebrug. For det koster jo ikke penge.

Men det koster på en hel anden konto: Børn og unges skolegang. Skolen kan nemlig ikke klare alle mulige ting, hvis ungerne også rent faktisk skal lære det, skolen er sat i verden for; nemlig den grundlæggende uddannelse og dannelse. Derfor er der også brug for kritisk journalistik på dette område.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-800 ord til debat.skoleliv@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

  1. DET NATURFAGLIGE SAMARBEJDE I UDSKOLINGEN - AARHUS

    Kurset vil omhandle følgende aktuelle naturfaglige udfordringer: Hvordan styrker og udvikler man …

    Læs Mere
  2. HUL IGENNEM MED JESPER WUNG-SUNG

    Mød Trine May og Jesper Wung-Sung til et kursus om det nye læremiddel, Hul igennem, til undervisn…

    Læs Mere
  3. KOM OG LÆS - KØBENHAVN

    Kom er læs er et nyt læsesystem til 0.-2. klasse, der fokuserer på en legende tilgang til menings…

    Læs Mere
  4. SKRIVESITUATIONER PÅ MELLEMTRINNET - KOLDING

    SkriveSituationer er et nyt læremiddel til mellemtrinnet, som lægger op til en skriveundervisning…

    Læs Mere
  5. Vi ses onsdag den 22. og torsdag den 23. april 2020 i Musikhuset & Aarhus Congress Center

    Skolemessen præsenterer de nyeste analoge, digitale og laborative læremidler inden for alle fag.

    Læs Mere
  6. SKRIVESKUD 3-5

    Vi kan ikke forvente, at vores eleverne bliver kompetente skrivere, før vi giver dem værktøjer ti…

    Læs Mere
  7. Kom og læs - HADERSLEV

    På kurset viser vi, hvordan Kom og Læs lægger op til daglig læsning og skrivning i børnehaveklass…

    Læs Mere
  8. Konfliktforståelse

    Vi sætter fokus på, hvordan vi som voksne forstår, håndterer og udvikler børn og unge, som ofte k…

    Læs Mere
  9. Metodekursus

    På dette kursus retter vi fokus mod, hvorfor vi skal introducere metoder, hvilke metoder og hvord…

    Læs Mere
  10. Livsduelighed

    På dette kursus retter vi fokus på de reaktionsformer, som børn og unge autismespektrumforstyrrel…

    Læs Mere
  11. Belastning og autisme

    På dette kursus retter vi fokus på de reaktionsformer, som børn og unge autismespektrumforstyrrel…

    Læs Mere
  12. Piger med autisme

    Jeg indleder med at perspektivere den grundlæggende forståelse af autismen, fordi det er vigtigt …

    Læs Mere
  13. Skolevægring

    Få viden om og forståelse for barnets kognitive forudsætninger. Kurset giver deltagerne indsigt i…

    Læs Mere
  14. Værdibaseret ledelse

    Ønsker du at styrke din organisation og dit ledelsesmæssige handlerum i forhold til organisatione…

    Læs Mere
  15. Grundkursus i autisme

    Børn og unge med ASF er forskellige og har hver især deres unikke personlighed, styrker og udford…

    Læs Mere
  16. Ekstra opmærksomhed på forældresamarbejdet

    Hvad gør vi, når vi som professionelle udfordres i mødet med forældre? Hvordan håndterer vi det a…

    Læs Mere
  17. Basal tillid

    Det er af afgørende betydning for mennesker, at vi er i stand til at føle tillid til vores omgive…

    Læs Mere
  18. Autisme og ADHD

    Kurset handler om, hvordan børn, der både har autisme og ADHD kan støttes og forstås bedst muligt…

    Læs Mere

Forsiden