Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Privatfoto
Foto: Privatfoto

Når elever får pulsen op, lige efter at de har været i en læringsproces, forstår og husker de bedre det indlærte, skriver specialkonsulent Jonna Jepsen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk


Debat: Bevægelse virker, når den er målrettet og integreret

Vi kan hverken forvente eller forlange, at lærere skal kunne inkorporere målrettet og effektiv bevægelse uden fagspecifik vejledning, skriver specialkonsulent Jonna jepsen, som foreslår, at skolerne samarbejder med bl.a. motorikvejledere.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Når vi tager beslutninger om bevægelse i skolen, må de være funderet på det, der har vist sig at virke.

Nationale og internationale studier har vist, at når eleverne får pulsen op, lige efter at de har været i en læringsproces, forstår og husker de bedre det indlærte. Mere specifikt har de vist, at koordinationstræning øger indlæringen, og at konditionstræning har en gavnlig effekt på hjernestruktur og -funktion og dermed på indlæringsevnen. Og at det alt sammen danner basis for bedre trivsel og øgede faglige præstationer.

Med præcis den tilgang har jeg sammen med en gruppe dedikerede fagfolk tidligere gennemført et projekt i to specialklasser på Lindevangskolen på Frederiksberg.

Vi tog udgangspunkt i vores viden om børns neurologiske udviklingsprocesser: At der ved målrettet og integreret bevægelsesindsats skabes nye forbindelser i nervesystemet/hjernen og nye kontaktflader mellem hjernecellerne. Det giver nye forudsætninger for transport af signaler mellem de respektive hjerneområder, og dermed styrker det børnenes eksekutive/kognitive funktioner. Altså giver det dem nye neurologiske forudsætninger for læring.

Vi integrerede sansestimulering i børnenes hverdag. Stimuleringen var målrettet og individuelt tilpasset hver enkelt elev. Eleverne blev under vejledning og supervision sansestimuleret af forældrene derhjemme, og i skolen og SFO’en blev lærerne og pædagogerne instrueret i at anvende stimuleringen konkret.

Bevægelse kan ikke stå alene

Hovedfokus i skolen var på at stimulere og øge elevernes koncentration, opmærksomhed og evne for impulsstyring. Når der opstod uro i klassen, indlagde lærerne en pause i undervisningen, hvor der blev sansestimuleret. Der blev differentieret mellem høj og lav arousal, altså henholdsvis at vække og dæmpe nervesystemet. Krydsbevægelser indgik altid for at skabe forbindelse mellem de to hjernehalvdele og dermed give eleverne forudsætninger for at se helheder og overskue situationen.

Børnene stimulerede hinanden sammen to og to, og det skabte basis for en god social kontakt.

Vi kan hverken forvente eller forlange, at lærere skal kunne inkorporere målrettet, hensigtsmæssig og effektiv bevægelse uden fagspecifik vejledning

Ud over krydsbevægelser blev der anvendt samsynstræning, balanceaktiviteter samt positiv påvirkning af den taktile sans og muskel-led-sansen. Stimuleringen blev gjort sjov og motiverende. F.eks. indgik dans, musik, boldspil og at kravle baglæns ned ad trapper.

Men vi lod det ikke være ved det. Vi arbejdede ud fra en helhedstænkning, som ud over sansestimulering også omfattede fokus på samarbejde samt en anerkendende, involverende tilgang i både hjem, skole og SFO. Desuden anvendte vi kreative processer for følelsesbearbejdning.

Konkret forslag

Der var en overbevisende god effekt af den målrettede og integrerede tilgang. Den stimulerede/øgede den kognitive udvikling, det følelsesmæssige fundament, de sociale kompetencer, de personlige færdigheder samt elevernes adfærd og generelle trivsel. F.eks. havde 11 ud af 12 børn besværet løb ved projektets start, mens det efter fire måneder kun gjaldt for to børn, heraf en med fysisk funktionsnedsættelse i fødderne.

10 af børnene havde ekstraordinært kraftige reaktioner ved start, mens ingen børn havde det ved afslutningen. Ved start havde ni børn ringe eller middel social trivsel, og efter fire måneder var det kun tilfældet for tre børn.

Når en praksis ud fra de principper finder vej til anvendelse i skolesystemet, vil der kunne ske meget store positive forandringer. Men vi kan hverken forvente eller forlange, at lærere skal kunne inkorporere målrettet, hensigtsmæssig og effektiv bevægelse uden fagspecifik vejledning.

Så et konstruktivt forslag er, at skolen – herunder professionshøjskolerne – bevæger sig ud over de traditionelle faggrænser og samarbejder med motorikvejledere og andre relevante faggrupper.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-800 ord til debat.skoleliv@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

  1. DET NATURFAGLIGE SAMARBEJDE I UDSKOLINGEN - AARHUS

    Kurset vil omhandle følgende aktuelle naturfaglige udfordringer: Hvordan styrker og udvikler man …

    Læs Mere
  2. HUL IGENNEM MED JESPER WUNG-SUNG

    Mød Trine May og Jesper Wung-Sung til et kursus om det nye læremiddel, Hul igennem, til undervisn…

    Læs Mere
  3. KOM OG LÆS - KØBENHAVN

    Kom er læs er et nyt læsesystem til 0.-2. klasse, der fokuserer på en legende tilgang til menings…

    Læs Mere
  4. SKRIVESITUATIONER PÅ MELLEMTRINNET - KOLDING

    SkriveSituationer er et nyt læremiddel til mellemtrinnet, som lægger op til en skriveundervisning…

    Læs Mere
  5. Vi ses onsdag den 22. og torsdag den 23. april 2020 i Musikhuset & Aarhus Congress Center

    Skolemessen præsenterer de nyeste analoge, digitale og laborative læremidler inden for alle fag.

    Læs Mere
  6. SKRIVESKUD 3-5

    Vi kan ikke forvente, at vores eleverne bliver kompetente skrivere, før vi giver dem værktøjer ti…

    Læs Mere
  7. Kom og læs - HADERSLEV

    På kurset viser vi, hvordan Kom og Læs lægger op til daglig læsning og skrivning i børnehaveklass…

    Læs Mere
  8. Konfliktforståelse

    Vi sætter fokus på, hvordan vi som voksne forstår, håndterer og udvikler børn og unge, som ofte k…

    Læs Mere
  9. Metodekursus

    På dette kursus retter vi fokus mod, hvorfor vi skal introducere metoder, hvilke metoder og hvord…

    Læs Mere
  10. Livsduelighed

    På dette kursus retter vi fokus på de reaktionsformer, som børn og unge autismespektrumforstyrrel…

    Læs Mere
  11. Belastning og autisme

    På dette kursus retter vi fokus på de reaktionsformer, som børn og unge autismespektrumforstyrrel…

    Læs Mere
  12. Piger med autisme

    Jeg indleder med at perspektivere den grundlæggende forståelse af autismen, fordi det er vigtigt …

    Læs Mere
  13. Skolevægring

    Få viden om og forståelse for barnets kognitive forudsætninger. Kurset giver deltagerne indsigt i…

    Læs Mere
  14. Værdibaseret ledelse

    Ønsker du at styrke din organisation og dit ledelsesmæssige handlerum i forhold til organisatione…

    Læs Mere
  15. Grundkursus i autisme

    Børn og unge med ASF er forskellige og har hver især deres unikke personlighed, styrker og udford…

    Læs Mere
  16. Ekstra opmærksomhed på forældresamarbejdet

    Hvad gør vi, når vi som professionelle udfordres i mødet med forældre? Hvordan håndterer vi det a…

    Læs Mere
  17. Basal tillid

    Det er af afgørende betydning for mennesker, at vi er i stand til at føle tillid til vores omgive…

    Læs Mere
  18. Autisme og ADHD

    Kurset handler om, hvordan børn, der både har autisme og ADHD kan støttes og forstås bedst muligt…

    Læs Mere

Forsiden