0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Privat foto
Foto: Privat foto
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk


Debat: Sådan skaber vi verdens bedste digitale folkeskole

For at rydde udfordringer af vejen og sikre den ypperste læring er her fem konkrete anbefalinger til fremtidens folkeskole, skriver Morten Jørgensen fra Dell Technologies Danmark.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Danmarks regering har et erklæret fokus på børn, uddannelse af pædagogisk personale og en styrket folkeskole. Ifølge regeringen er folkeskolen afgørende for at forbedre alle elever til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Det er jeg ikke i tvivl om, alle kan tilslutte sig.

Spørgsmålet er blot, hvordan det gribes an, så de næste generationer bliver engagerede samfundsborgere.

Demokrati, folkestyre og kommunikation mellem borger og den offentlige sektor er i dag udpræget digital, og den udvikling vil fortsætte. Den politiske debat er for længst flyttet fra forsamlingshuset til de sociale medier – på godt og ondt.

Samtidig arbejder private virksomheder med digitaliseringsprojekter og omstillingsprojekter, mens teknologier som kunstig intelligens vinder indpas. Det er derfor oplagt, at områder som digital læring, digital dannelse, teknologiforståelse, it-understøttende undervisning og selve digitaliseringen af folkeskolen og dens infrastruktur skal tænkes ind i fremtidens initiativer.

Meget arbejde forude

I Dell Technologies får vi mange gode indsigter fra vores dialog med de mange kommuner og folkeskoler. De fleste folkeskoler har fokus på digital dannelse og teknologiforståelse i meget forskelligt omfang. Derudover har 46 folkeskoler siden august i år haft teknologiforståelse på skoleskemaet som en treårig forsøgsordning. Adskillige skoler har de seneste år også fået e-sport på skemaet i udskolingen for at udvikle kompetencer som samarbejde og problemløsning.

Endelig er der fortsat stor opbakning til IT-Branchens initiativ Coding Class, hvor eleverne ikke blot skal være superbrugere af digitale løsninger, men selv kunne skabe og være innovative med teknologi; alt sammen gode initiativer i den rigtige retning.

Samtidig kæmper rigtig mange folkeskoler også med forskellige udfordringer: It-udstyr, der ikke altid virker optimalt, manglende it-support og tid til udvikling af it-kompetencerne. Mange skoleledere efterlyser blandt andet mere fokus på it og teknologiforståelse på læreruddannelserne, da udvikling af it-kompetencer er en kontinuerlig proces.

Det går helt i tråd med en række anbefalinger fra et ekspertpanel, som Dansk Magisterforening og Dansk IT netop har offentliggjort. Her er en af hovedkonklusionerne nemlig, at teknologiforståelse skal gøres til en obligatorisk og sammenhængende faglighed i alle uddannelser og på alle niveauer i uddannelsessystemet.

Vi hører også om uhensigtsmæssige indkøb af it-løsninger, hvor skolerne mangler forskningsbaseret dokumentation for, at løsningerne og it-pædagogikken virker. Derfor prøver mange skoler sig frem, hvor nogle tiltag lykkes, mens andre bliver udfaset igen. Generelt er der allokeret for få ressourcer til it-support på skolerne, når man sammenligner med den it-support, der anses for nødvendigt i private virksomheder.

Fem anbefalinger til folkeskolerne

For at rydde udfordringer af vejen og sikre den ypperste læring har vi i Dell Technologies fem konkrete anbefalinger til fremtidens folkeskole:

1) It og teknologiforståelse skal ikke blot være en forsøgsordning men gøres permanent og obligatorisk, så børnene dels navigerer bedre og sikkert som brugere af it, men samtidig går bagom brugerfladen og lærer om digital design, simpel programmering, så de ikke udelukkende er forbrugere, men kompetente innovative og nysgerrige brugere.

2) Opret valgfag i udskolingen inden for programmering til de elever, der vil prøve kræfter med udvikling af apps og anden software. Her kan skolerne eksempelvis anvende den understøttende undervisning på linje med de mange populære e-sports-initiativer, som eksisterer.

3) Den teknologiske infrastruktur, som danner hele fundamentet i den daglige undervisning, skal være i orden, inden man kan bygge ovenpå. Det omfatter både servere, lagring af data, netværkskapacitet, software til håndtering af de store datamængder, som skolerne genererer, og ikke mindst datasikkerhed, da skolerne i stor udstrækning bruger den offentlige sky.

4) Få dimensioneret og professionaliseret den lokale it-support af brugerne. Overvej eksempelvis om leasede it-løsninger, der både sikrer skolerne det nyeste udstyr og brugersupport, er en mulighed.

5) Udvid rammerne for læring ved at integrere moderne, kreative og interaktive it-redskaber i undervisningen på tværs af fag. Det kan være inddragelse af interaktive displayløsninger i undervisningen, brugen af computere i kreative fag som musik og billedkunst samt anvendelse af gamification i undervisningen som en motivationsfaktor.

Med visioner og vilje, er jeg sikker på, at politikere, kommuner og skoler har mulighed for at skabe en folkeskole på det højeste niveau; en skole der er i stand til at uddanne fremtidens borgere og arbejdsstyrke, som uanset deres karrierevalg med garanti bliver endnu mere digitale, end vi alle er i dag.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-800 ord til debat.skoleliv@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden