Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Katrine Becher Damkjær/Ritzau Scanpix
Foto: Katrine Becher Damkjær/Ritzau Scanpix

Det er interessant at se på, hvad design kan i pædagogiske sammenhænge, mener professor Lene Tanggaard.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk


Lene Tanggaard: Lad os udforske, hvad design kan i pædagogiske sammenhænge

Hvis vi vil skabe meningsfulde og givende skoler, har design og pædagogik pludselig uendeligt meget med hinanden at gøre, skriver Lene Tanggaard.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Forleden var jeg til møde om design med en underviser på en pædagoguddannelse i Danmark. Vedkommende sagde meget ærligt nogenlunde følgende:

»Vi bokser stadig lidt med at finde ud af, hvad designpædagogik er for en størrelse.«

Det kan jeg godt forstå. Der er næsten lige så mange definitioner af design, som der er designere. Nogle vil sige, at virvaret af definitioner gælder for mange faglige discipliner. Der er ikke sikkerhed for, at vi forstår det samme ved det samme. Det kan være med til at skabe en frugtbar dynamik i et felt, at man ikke operer med faste definitioner. Det er i rodet, at vi finder de smukkeste ting. Onde tunger vil modsat sige, at det er et udtryk for fagligt tungsind, at man ikke får ryddet op og skabt klarhed.

Det være sagt, så er det da interessant, hvad det vil sige at arbejde med design i en pædagogisk sammenhæng? Det er et godt spørgsmål, hvad design vil kunne sammen med pædagogik? Vil det nogensinde kunne blive et lykkeligt ægteskab eller måske bare et match? Det tror jeg faktisk.

Design og pædagogik

Hvis man vil udvikle en skole, en uddannelsesinstitution, et dagtilbud eller en pædagogik mere generelt, er det sjældent nok alene at sende flere penge eller flere hænder. Det handler om at bruge disse på en hensigtsmæssig måde, og her kan design noget, som ingen andre discipliner har som deres særkende.

En designer fra en stor dansk virksomhed sagde f.eks. til mig forleden, at designere kan bringe andre fagligheder sammen. Design kan være det kit, der bibringer løsningen på tværs af forskelligheder. Designere kan skabe begejstring og få mennesker til at se nye muligheder.

Det kunne være interessant at udforske, hvad design kan i pædagogiske sammenhænge

Måske kunne vores skoler have vældig gavn af lige præcis det? Og vi er vel ret beset snublende nær på pædagogikken, som handler om at bringe, forme, skabe mennesker i udvikling, om at flytte noget og bevirke tilsigtede eller utilsigtede forandringer? Design og pædagogik har pludselig uendeligt meget med hinanden at gøre.

I en helt ny bog om servicedesign 'Med andre øjne' skriver Søren Bechmann og Mette Mikkelsen, at servicedesign handler om at skabe mødesteder med brugerne. Her nævnes det, at flere og flere virksomheder i stigende grad sælger service og ikke fysiske produkter. Et godt eksempel er vindmølleproducenten Vestas, der nu lever mere af at sælge service på sine eksisterende produkter end af at sælge vindmøller. Man skaber på den måde en relation til kunden eller brugeren/borgeren/patienten/klienten, som er længerevarende og værdiskabende.

Hvad skaber værdi i skolen?

Et godt spørgsmål, hvis I stadig er med på at undersøge relationen mellem design og pædagogik, er, hvad der reelt skaber værdi for de mennesker, der er en del af skolen, børnehaven eller uddannelsesinstitutionen? Er det de Excel-ark, der udfyldes eller de måleredskaber, der bruges? Er det antallet af timer, der tilbringes i institutionen? Er det møderne? Måske? Måske er det relevansen og meningsfylden i disse, som tæller?

Design og pædagogik har pludselig uendeligt meget med hinanden at gøre

Men hvad bringer så reelt begejstring? Er det tiden til at blive trøstet over tabet af et venskab? Er det de vidunderlige timer med at udforske livet i en dam? Er det litteraturens universer, som åbenbarer sig? Er det den lærer, der tydeligvis brænder for sit fag?

Jeg ved godt, at det er lidt ondsindet at liste tingene op således. Der findes nemlig også vidunderlige møder og meningsgivende Excel-ark. Vi er optaget af forskellige ting og har varierende opgaver, men min eneste pointe er sådan set, at det kunne være interessant at udforske, hvad design kan i pædagogiske sammenhænge.

Måske kan det f.eks. få os til genuint og legitimt at interessere os for det, som eleverne og de studerende oplever som meningsfuldt? Måske kan det være med til at øge trivslen og dermed også sandsynligheden for et godt fagligt udbytte af undervisningen? Måske er det slet ikke så tosset af bokse lidt videre med designpædagogikken. Hvis nogen vil være med, så tror jeg, at det kunne være sjovt. Måske ligefrem en ny start.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-800 ord til debat.skoleliv@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden