Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Gregers Tycho/Ritzau/Ritzau Scanpix
Foto: Gregers Tycho/Ritzau/Ritzau Scanpix

Elever i udskolingen har brug for valgfrihed, når de skal vælge uddannelse, skriver dagens debattør. Her er det elever på sidste skoledag.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk


Ungdomspolitiker: KL's kassetænkning ødelægger valgfrihed for elever

KL’s forslag om at lave et fælles grundforløb efter folkeskolen vil blive dårligt for alle. Den boglige elev vil synes, at der mangler bøger, mens en anden elev vil synes, at der mangler noget erhvervsfagligt, skriver dagens debattør.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Det er ganske enkelt en stor misforståelse, at ændringer i uddannelsessystemet skal ske ved, at man flytter elever fra kasse til kasse. Man bør i langt højere grad fokusere på at give mest mulig valgfrihed til den enkelte elev, når man skal træffe sit uddannelsesudvalg.

Privatfoto

Kommunernes Landsforening (KL) har nu foreslået endnu en kasse, der skal gøre det langt nemmere at gøre det lige svært for alle elever at beslutte, hvilken vej der passer bedst for den enkelte.

Forslaget går ud på, at man laver et fælles grundforløb efter folkeskolen, der skal gøre det nemmere at vælge erhvervsskoler fremfor gymnasiet ifølge dem. Et politisk ønske, jeg langt hen ad vejen deler, da jeg ikke tror, at gymnasiet nødvendigvis er det rigtige for alle dem, der går der.

Valgfrihed er bedst

Man ser desværre allerede i dag, at alt for mange gennemfører gymnasiet for bagefter at tage en erhvervsuddannelse.

I Venstres Ungdom mener vi bare, at man i langt højere grad burde have foreslået at give den enkelte elev noget mere valgfrihed. Det kunne eksempelvis ske, ved at man kunne have sløjd og håndarbejde som valgfag i udskolingen, mens andre elever kunne vælge en time naturfag i stedet.

Man kunne prioritere midler til mange flere virksomhedsbesøg for at lade eleverne blive inspireret til at tage en erhvervsuddannelse



Man kunne prioritere midler til mange flere virksomhedsbesøg for at lade eleverne blive inspireret til at tage en erhvervsuddannelse. Derudover er det helt tåbeligt, at man har en uges erhvervspraktik i løbet af en grundskole-tid på 10 år, og idet man så når marts i 9. klasse, så skal man vide, hvad man vil lave – gerne resten af livet.

Så lad da eleverne komme flere uger i praktik i løbet af udskolingen og måske allerede i 6. og endda 5. klasse, hvis det kan give mening for den enkelte.

Tænk ud af kassen

Det skal nemlig ikke løses gennem socialdemokratisk kassetænkning. KL’s forslag lyder fuldstændig som noget, Socialdemokratiet selv kunne have forslået.

Det handler om, at man ønsker, at alle skal have det lige godt. Men den slags ender desværre altid med, at alle får det lige dårligt. Det tror jeg, at sådan et fælles grundforløb vil blive – lige dårligt for alle.

Den boglige elev vil synes, at der mangler bøger, mens en anden elev vil synes, at der mangler noget erhvervsfagligt. Desværre gennemsyrer denne kassetænkning vores uddannelsessystem.

Man så den samme kamp ved Socialdemokratiets korstog imod privatskolerne, hvor de ønskede, at alle skulle gå i folkeskolen med det resultat, at alle ville få det lige dårligt, eftersom privat- og folkeskoler er med til at trække hinanden op i dag – og ikke ned.

Derfor håber jeg inderligt, at KL trækker deres forslag tilbage og tør tænke nyt. At de tør tænke på den enkelte elevs mulighed for at finde ud af, hvad man lige præcis selv er dygtig til og brænder for.

Jeg tvivler dog på, at KL gør det. Men man kan da altid håbe, at man tør sætte eleven i fokus for en gangs skyld. Alle elever fortjener valgfrihed.

Deltag i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden