Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Casper Dalhoff/Ritzau Scanpix
Foto: Casper Dalhoff/Ritzau Scanpix

Børn i ressourcesvage familier skal lære, at deres deltagelse i skolen er mindst lige så vigtig som deres kammeraters, skriver debattør.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk


Debat: Fraværsregler kan hjælpe de mest udsatte familier

De nye regler for fravær rummer et potentiale for at ændre samtalerne i nogle af de allermest belastede familier, så de indser vigtigheden af at sende deres børn i skole, mener debattør Jesper Koerstz Jensen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Hjemme hos os er vi tidsfascister og skoleentusiaster. Det betyder, at vi hver morgen henter vores ladcykel i skuret kl. 07:30, forlader matriklen klokken 07:40 og ankommer til skolen klokken 07:50, som er lige dér, hvor skolens døre automatisk åbner.

Privatfoto
Foto: Privatfoto

Jesper Koerstz Jensen

Vores ældste søn har derfor aldrig oplevet at komme for sent, ligesom han fra første skoledag har fået indpodet, at skolen er et vigtigt sted, hvor man altid møder op, med mindre man er syg eller helt undtagelsesvist får lov til at tage en fridag op mod jul for at komme i Tivoli med sine forældre.

Men sådan er det ikke i alle familier. De senere år er der registreret stigende problemer med fravær i folkeskolen, og det er især i hjem med det laveste uddannelsesniveau, at man oplever det højeste fravær. Derfor besluttede den forrige regering, med støtte fra Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti, at indføre helt nye fraværsregler i folkeskolen.

De går kort fortalt ud på, at man i langt højere grad end tidligere skal registrere og sætte ind, når man oplever elever med fraværsproblemer. Mere end 15 procent fravær over et kvartal kan i yderste instans føre til, at familier bliver trukket i deres børne- og ungeydelse.

Jeg har ændret holdning

Jeg læste forleden et debatindlæg af en embedsmand, som administrerer de nye fraværsregler. Han var vældig frustreret over, at reglerne er vanskelige at håndtere forvaltningsmæssigt.

Samtidig er jeg omgivet af lærere og pædagoger, der bestemt ikke mener, det er nogen god ide at blande socialpolitik og skolepolitik og gøre skolen til dommer over svage familiers økonomi.

Vi er nødt til at erkende, at vi har skabt en skole, der er elendig til at bryde negativ social arv

Selv kan jeg mærke, at jeg er splittet i spørgsmålet. At det er et område, hvor jeg har flyttet mig holdningsmæssigt de senere år.

Skole og forældre skal samarbejde, som det udtrykkes i folkeskolens formålsparagraf, og selvfølgelig er det ikke fedt, at den ene part bliver dommer over forhold, der bestemt ikke relaterer sig til traditionelle skoleopgaver. Samtidig er det vel vigtigere at fokusere på at skabe nogle inkluderende fællesskaber, som børnene har lyst til at være en del af end at banke dem oven i hovedet for ikke at være der.

Man kan sagtens argumentere for, at man er i gang med at blande pærer og bananer på en uhensigtsmæssig måde, og at systemet kravler ind under dynerne hos de mest udsatte familier. Men man kan altså også argumentere for noget andet.

Skolen er elendig til at bryde social arv

For mig at se er vi i skoleverdenen nødt til at nå til to erkendelser: For det første er vi nødt til at erkende, at vi har skabt en skole, der er elendig til at bryde negativ social arv. De fleste børn er glade for folkeskolen og bliver gode til at tale og handle og lave gruppearbejde, men man kan næsten være sikker på, at hvis et barn er født ind i en ressourcesvag familie, er det stadig nederst i fødekæden efter ni år i folkeskolen.

Vi har i mange år forsøgt at løse problemerne med dialog og møder med fagpersoner. Og vi har lavet procedurer og foranstaltninger og SSP og handleplaner, men det rykker bare ikke rigtig noget. Måske er det på tide at skrue på nogle andre håndtag.

I nogle familier tror jeg, det kan hjælpe med håndfaste incitamenter i form af for eksempel en trussel om at miste børnepengene, hvis børnene ikke kommer i skole

For det andet bliver vi nødt til at erkende, at der er nogle familier i Danmark, der er så svage, at de simpelthen ikke er i stand til at ændre adfærd, selvom de sidder ved nok så mange skolelederes mødeborde og erkender, at de bliver nødt til at handle anderledes. De magter det ikke i praksis. I sådanne svage familier er det ekstra vigtigt, at børnene kommer af sted. At de lærer, at man også skal i skole, når man er træt. At de lærer, at man også skal i skole, når der er fremlæggelse. At de lærer, at der er brug for dem, og at deres deltagelse er mindst lige så vigtig som deres kammeraters.

Ikke det mest begavede forslag, men...

I nogle familier tror jeg, det kan hjælpe med håndfaste incitamenter i form af for eksempel en trussel om at miste børnepengene, hvis børnene ikke kommer i skole. Her er det vigtigt at huske, at reglerne om fravær på en måde frikender skolen, der jo bare står med pligten til at registrere. Det er ’systemet’, der er fjenden.

Jeg siger ikke med dette indlæg, at frakendelse af børnepenge ved fravær er det mest begavede og gennemtænkte forslag, jeg nogensinde har hørt om i forhold til den omfangsrige og komplekse opgave, det er at bryde negativ social arv. Det er naturligvis vigtigst at få skabt nogle inkluderende læringsfællesskaber og opbygget relationer, så børnene finder det meningsfuldt at komme i skolen.

Men jeg mener, at de nye regler om fravær i sin renhed og simple logik rummer et potentiale til at ændre samtalerne i nogle af de allermest belastede familier i landet, så de rent faktisk får sendt ungerne at sted. Og det er vel forudsætningen, hvis folkeskolen skal være dér, hvor børn med den allertungeste bagage får mulighed for at skabe sig en bedre tilværelse end deres forældre.

Så skal vi såmænd nok finde nogle hensigtsmæssige registreringssystemer hen ad vejen.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-800 ord til debat.skoleliv@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden